SOS Västkust

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

SOS Västkust

Inlägg av Isidor » 11/12 2010 15:06

Har sett ett avsnitt och är redan trött på serien! Varför ska det alltid överdramatiseras så in i... Jag menar, varje uppdrag de åkte på så var det oerhört allvarligt och man hörde alltid ljudet av tjutande sirener vare sig de i själva verket var på eller ej!
Man ser besättningen åka iväg med en merca Vito och när de kommer fram så är det plötsligt en VW...

Jag tycker det är tråkigt att man inte kan visa ambulanssjukvården på ett rättvist sätt. Visa alla skitturer vi åker på dagligen, men vem skulle vilja titta på programmet då?? Nä... då är det väl bättre att folket i tv-sofforna får leva i villfarelsen att vi har världens mest glamorösa jobb och att vi kommer med blåljus och sirener så fort någon har diarré!

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: SOS Västkust

Inlägg av Rookie. » 11/12 2010 16:34

"vi kommer med blåljus och sirener så fort någon har diarré!"

Är det inte ungefär så det är då ? :wink: :wink:

Ne, de tråkiga är väl att man i längden också tappar repsekten för utryckningsfordon när folk tror vi åker blått och tutar till någon som har ont i sitt knä.

corincomp
Inlägg: 2
Blev medlem: 3/12 2010 3:48

Re: SOS Västkust

Inlägg av corincomp » 12/12 2010 3:06

skönt att se era inlägg, jag har suttit och svurit över exakt samma sak varenda torsdag.

det framställs som att de kör blått på prio2 och 3 (eller har det förrestens ens visats något prio3-ärende? blir ju inte mycket tv av generellt...) och som du säger, samma merca som filmas ut från stationen varje gång.

nu jobbar jag ju inte själv i ambulanssjukvården, men ni som gör det - vad tänker ni om detta program? spontant känner jag att det (precis som isidor påpekar) undergräver respekten för amb och leder till ännu mer onödiga jobb där pt till att börja med ringt 112 för något som denne själv kan knalla ner till vc för, och sedan är irriterad över att inte amb kommer med blåklockorna på i full fart.

att visa ambulanssjukvården som den ser ut i verkligheten, med mängder av prio3-transporter och utan att klippa in sirenljud på varenda ärende, kanske skulle öppna ögonen lite för allmänheten och förklara vad "akut" egentligen betyder...
klyx, alvedon och piggelin är barnsysterns bästa medicin.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Re: SOS Västkust

Inlägg av Tobbe » 12/12 2010 23:04

Det är ju ett underhållningsprogram. Vad trodde ni? Klart dom vill göra vardagen spännande, annars kommer tittarsiffrorna att dala. Byt kanal om ni inte pallar.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Re: SOS Västkust

Inlägg av Killeisthlm » 13/12 2010 7:37

Det som stör mig mest är det totala ignoransen att använda säkerhetsutrustningen som finns på bårarna.

Hoppas att deras chefer tar tag i det när de ser dessa program.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: SOS Västkust

Inlägg av Isidor » 13/12 2010 20:38

Underhållningsprogram... nja inte riktigt va? Någonstans känns det som att man vill skildra den verklighet vi arbetar i men jag tycker man gör ett pissigt jobb eftersom man, precis som du säger, tappar tittare om man inte filmar action eller "hottar upp" scenerna med lite pålagda sirener och en speaker som betonar hur allvarligt sjuka alla de möter är.

Om man nu inte tror sig få några tittare om man verkligen visar vad vi gör till vardags så kanske man ska lägga ner den här typen av program. Sen spelar det inte nån roll om jag byter kanal för det går snart en blåljusserie på varje kanal.

Rosten
Inlägg: 1
Blev medlem: 26/3 2012 14:15

Re: SOS Västkust

Inlägg av Rosten » 26/3 2012 14:21

Hej
Jag ser på SOS - Västkust och 112 på liv och död. Välgjorda TV-serier som visar hur yrket går till. Visst det är tydligt man använder sig av musik och blåljus för att skapa ett drama. Men eftersom socialstyrelsen och JO kräver att man inte visar allvarliga fall så är det en bra metod att lyfta fram medarbetarna inom ambulansens vardagsjobb. Roligt att kåren bli lyft och ett tillfälle att visa upp att vården i sverige fungerar på ett bra sätt. Tidningarna fokuserar alltid på allvarliga brister eller problem och verkar inte förstå att svensk ambulanssjukvård faktiskt fungerar. Rosten

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: SOS Västkust

Inlägg av DirtyNurse » 27/3 2012 3:29

Rosten skrev:Hej
Jag ser på SOS - Västkust och 112 på liv och död. Välgjorda TV-serier som visar hur yrket går till. Visst det är tydligt man använder sig av musik och blåljus för att skapa ett drama. Men eftersom socialstyrelsen och JO kräver att man inte visar allvarliga fall så är det en bra metod att lyfta fram medarbetarna inom ambulansens vardagsjobb. Roligt att kåren bli lyft och ett tillfälle att visa upp att vården i sverige fungerar på ett bra sätt. Tidningarna fokuserar alltid på allvarliga brister eller problem och verkar inte förstå att svensk ambulanssjukvård faktiskt fungerar. Rosten
Vet inte om jag kan hålla med dig på alla dina punkter i inlägget ...

Jag tycker att många av dom här serierna sållar bort intressanta möten och omsorg för att ge mer plats åt spänning och trafikolyckor. Att socialstyrelsen inte tillåter "allvarliga fall" har jag aldrig hört talas om ... Och vad är ett allvarligt fall egentligen?. Livräddarna i Svt och andra program har mig veterligen både visat hjärtstopp(med både bra och dålig utgång), Suicide och allvarliga trafikolyckor. Livräddarna är i mina ögon också den enda någorlunda vettiga blåljusserien som sänts, säkerligen på grund av att det är svt som producerat den.

Skall man utsätta patienterna för stressen av kameror så skall verkligheten verkligen skildras, det skall inte vara några blåljus på prio 3 upprdag, det skall vara verklighet! Personligen hade jag vrålat högt om någon kom svansande med en kamera om jag någon gång skulle behöva en ambulans ...
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Skriv svar