Kan man som Anestesisjuksköterska jobba i USA?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

moyamoya
Inlägg: 4
Blev medlem: 18/12 2010 19:59

Kan man som Anestesisjuksköterska jobba i USA?

Inlägg av moyamoya » 19/12 2010 16:22

Hej jag undrar ifall man kan jobba som svenskutbildad anestesisjuksköterska i USA?
Läste ett arbete som en nyutbildad ssk hade skrivit och det handlade om hennes praktik i USA hon gick kursen "internationell verksamhetsförlagd utbildning" vid lunds universitet. Där fick hon gå med narkossjuksköterskor (som var svenska, men utbildade i USA, New York.) Jag skumma lite igenom arbetet och läste detta -->
"Om man som svensk vill arbeta som sjuksköterska i New York måste man enligt Samuelsson
skriva tre olika prov. Två av proven skrivs i Sverige. Det ena är ett engelska test och det andra
är ett så kallat Nurse knowledge test. När dessa är skrivna med godkänt resultat kan
sjuksköterska åka till New York där den så kallade boarding exam (se ovan) ska skrivas.
Enligt Samuelsson kan inga Svenska vidareutbildningar tillgodoräknas i New York. Vill
svenska sjuksköterskor arbeta som vidareutbildade i New York så måste utbildningen läsas i
New York eller någon annanstans i USA."


Alltså kan man inte jobba som svensk NSK i USA? Har någon erfarenhet av detta, har någon jobbat som NSK i USA som är utbildad i Svergie?

KÄLLA: portal.omv.lu.se/publicfiles/frist/.../Rapport%20_johanna_sjoberg.pdf

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Kan man som Anestesisjuksköterska jobba i USA?

Inlägg av Isidor » 2/1 2011 21:19

Men... har du inte svaret mitt framför dig?

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Re: Kan man som Anestesisjuksköterska jobba i USA?

Inlägg av SOS112 » 7/1 2011 1:03

Alla stater har olika regler... har flera kollegor som varit eller är på väg till Californien (inte jag själv dock). Först måste man bli CRNA därefter kan man söka jobb dvs certifierad, utbildningen till narkossyter är ju tvåårig i de allra flesta stater men Svenska systrar har bra status... har jag hört. Mitt tips är att ta kontakt med den skola du läst på och höra med kursansvarig. Vår kursledare fixade med mycket sånt och hade dessutom själv vart iväg till det stora landet i väst.

Skriv svar