Upphandling sthlm

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av ditte » 21/2 2011 19:10

Hej. Jag har inte blivit illa behandlad av någon i akutbilen. Varför är det så känsligt att kritisera akutbilspersonalen? Min åsikt är att flera faktist inte håller måttet! Det är Min åsikt! Det handlar om brist på KOMPETENS inget annat. Hur jag blir hehandlad hit och dit är ju ointressant att diskutera här, eller hur ? Nu är det ju så att en klapp på axeln inte löser problemet med att vissa faktist inte är så duktiga, dom blir säkert glada över klappen på axeln men inte attan blir pt friskare. Att Akutbilspersonal får behövd mängdträning köper jag inte. Mängträning prehospitalt ska du inte behöva du skall ha för att vara uppdaterad. Den kompetensen förvärvas på sjukhuset regelbundet.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/2 2011 12:48

AkutbilSSK har inte sämre kompetens än ssk på ambulansen. Det är bara att det är färre så de som är dåliga syns mest och sedan har vi jantelagen.
Det kommer bli fler tvåbilslarm och det kommer göra att belastningen ökar, men ambulanserna är fler så jag tror att det går på ett ut. Förstärkningsresursen tycker jag finns i akutläkarbilarna. De är väldigt kompetenta med få undantag och jag tror att det är där vi har framtiden. In med en till akutläkarbil och låt dom gå dygn. Inte billigt men vädigt bra kompetenshöjning. Sen kommer det inte finnas tillräckligt med läkare för att bemanna den till en början. Där tror jag man ska skriva om kompetensbeskrivningen och låta medicinare jobba med mycket intubationsträning på huset. Det är oftast inte just den kompetensen vi behöver.

Bedrövligt i övrigt at SLL tar bort kravet på att man ska vara amb sjv. Man höjde kraven förra upphandlingen på SSK sidan och nu sänker man nivån på de som redan har lägst medicnsk kompetens. Jag frstår ingenting. Sedan hade jag förväntat mig att man beskrivit vilken vubb man har. Barnsystrar, barnmorskor, pysksystrar, onkologsystrar, geriatriksystrar osv är väldigt duktiga yrksmänniskor, men kanske inom sitt område?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/2 2011 12:54

Med viss insyn i AISAB kan jag påpeka att uttalandet om att de är ett förlustföretag är grovt felaktigt. Förra året gjorde man besparingar på mer än 700 000 som lämnades tillbaka till SLL. Varken i år eller året innan gick dom med förlust. De pengarna ska räknas bort från det som tilldelats och gör att företaget är ett av de billigaste för landstinget.

SLL vill ha kvar AISAB some ett refenrensföretag. Däremot är det dumt att man inte redovisar skälen till varför man låter dom stå på sidan av. Det skapar spekulationer. Landstingsrevisornerna slog ner på just detta under förra upphandlingen.

När jag lyssnat på journalrumssnack så har de flesta åsikterna om just detta handlat om att anställda på andra företag är besvikna för att de inte kan bli övertagna av AISAB. Nu är det fofolkets åsikt och chefr har förstås en annan ståndpunkt

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Rookie. » 22/2 2011 23:10

Hejsan.

Hur ser det ut, och framför allt hur kommer det se ut i framtiden angående delegeringar för narkosvubbade systrar i Stockholm ? Finns det och kommer det finnas kvar utökade delegeringar ? Finns det i så fall krav på x antal års erfarenhet ifrån huset ?

Hälsn

Rookie. 8)

emergency911
Inlägg: 10
Blev medlem: 23/9 2008 18:16

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av emergency911 » 23/2 2011 8:07

Rookie!

Jag måste verkligen fråga varför du ställer denna fråga, och vad syftet med frågan är?

För det första så används inte begreppet delegering, utan ordination enligt generella direktiv.

Om det skall finnas kvar utökad ordination till sjuksköterska med VUB i anestesi bestämmer landstinget och ambulans läkarna.

Idag finns ett lägsta krav om minst tre års heltid sövning på sjukhus, vilket är i underkant enligt min mening, eftersom dessa läkemedel används väldigt sällan och indikationen för att ge dessa kräver många års klinisk erfarenhet. Kravet borde vara 5 års heltidsarbete inom anestesi vilket är bättre både för dig själv och dina patienter.

Observera att de flesta inom akutbils och helikopterverksamheten har minst 10 års klinisk erfarenhet inom anestesi, med några få undantag.

Ambulanssjukvård handlar inte om att åka runt och söva folk på gatan, eller vem som har mest läkemedel i ryggsäcken, vilket oroande ofta, verkar vara ett incitament för många medarbetare och sjuksköterskor inom ambulanssjukvården.

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Care » 23/2 2011 10:54

Snyggt emergency911! Där brände du av ett uttömmande svar, om ingenting. Eller åtminstone inte ett svar på Rookies fråga.

Som du hade sagt: Jag måste verkligen fråga dig varför du tror att du är i en moralisk sits att läxa upp Rookie angående vilka frågor som är ok att ställa på ambulansforum.se, och vad syftet med ditt uppläxande är?
emergency911 skrev:Rookie!

Jag måste verkligen fråga varför du ställer denna fråga, och vad syftet med frågan är?

För det första så används inte begreppet delegering, utan ordination enligt generella direktiv.

Om det skall finnas kvar utökad ordination till sjuksköterska med VUB i anestesi bestämmer landstinget och ambulans läkarna.

Idag finns ett lägsta krav om minst tre års heltid sövning på sjukhus, vilket är i underkant enligt min mening, eftersom dessa läkemedel används väldigt sällan och indikationen för att ge dessa kräver många års klinisk erfarenhet. Kravet borde vara 5 års heltidsarbete inom anestesi vilket är bättre både för dig själv och dina patienter.

Observera att de flesta inom akutbils och helikopterverksamheten har minst 10 års klinisk erfarenhet inom anestesi, med några få undantag.

Ambulanssjukvård handlar inte om att åka runt och söva folk på gatan, eller vem som har mest läkemedel i ryggsäcken, vilket oroande ofta, verkar vara ett incitament för många medarbetare och sjuksköterskor inom ambulanssjukvården.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Rookie. » 23/2 2011 13:04

Haha, va *... Trevlig svar där 8)

Är väl medveten om vad en narkossköterska gör och inte gör. Men i och med att många andra landsting har olika ordination enligt generella direktiv (!) för narkossköterskor så var jag lite nyfiken hur de ser ut hos er.

I mitt landsting kollar vi inte så mkt på antal år inom yrket, vilket jag tycker är bra. Utan hur länge sedan du var aktiv på sjukhuset. Spelar ju mindre roll om du har 10 års erfarenhet från huset om det var 3-4 år sedan du var där. De flesta med utökade ordinationer enligt generella direktiv växeltjänstgör här.


Åter till ämnet.

Ha en trevlig dag i kylan. Nu jobb igen.

Rookie.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av ditte » 23/2 2011 19:13

Rookie : Ja just det, det är det det handlar om! Det finns dom som kan stoltsera med många år på anestesin, men det närmaste dessa kommit anestesi senaste åren är när dom lämnar av på traumarummet på KS.
Niklas : Jag sa inte att Nsk på akutbil är sämre än ssk i amb. Min bestämda uppfattning är att jobbar man som NSK i akutbil/ambulans och har utökad ordination ställer det också lite krav på att vara uppdaterad anestesimässigt. Att inneha utökad ordination får inte innebära att man ska glida omkring med en tyngre ryggsäck med läkemedel som får kasseras pga passerat bäst före datum.
Det handlar också om yrkesstolthet tycker jag, vi måste värna om sjuksköterskans kompetens och möjligheter. Det är nog också så som du säger att de som inte håller måttet syns mer när man åker akutbil. Men det är ju skrämmande att man kan få göra det utan att hålla måttet.
Emergency 911 : En tub i halsen och sövning prehospitalt räddar liv på rätt indikation försök motbevisa mig om du kan. Frågan är inte hur många som sövs och intuberas utan hur många som borde sövas och intuberas därav kan det visst finnas fog för att söva folk på gatan.

Rogge
Inlägg: 6
Blev medlem: 5/7 2010 13:07

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av Rogge » 23/2 2011 21:06

Niklas Karlsson skrev:Med viss insyn i AISAB kan jag påpeka att uttalandet om att de är ett förlustföretag är grovt felaktigt. Förra året gjorde man besparingar på mer än 700 000 som lämnades tillbaka till SLL. Varken i år eller året innan gick dom med förlust. De pengarna ska räknas bort från det som tilldelats och gör att företaget är ett av de billigaste för landstinget.

SLL vill ha kvar AISAB some ett refenrensföretag. Däremot är det dumt att man inte redovisar skälen till varför man låter dom stå på sidan av. Det skapar spekulationer. Landstingsrevisornerna slog ner på just detta under förra upphandlingen.

När jag lyssnat på journalrumssnack så har de flesta åsikterna om just detta handlat om att anställda på andra företag är besvikna för att de inte kan bli övertagna av AISAB. Nu är det fofolkets åsikt och chefr har förstås en annan ståndpunkt
Kan du då förklara varför exempelvis administrativa kostnaderna per anställd i administrationen är betydligt lägre än i andra företag trots höga löner ? Det finns mycket annat också att diskutera i bokslutssiffrorna men det borde du kunna läsa ut själv. Beträffande personal kan jag inte yttra mig . Jag träffar dessa bara på möten osv. och har själv fått uppfattningen att jag personligen inte skulle vilja bli omhändertagen av flera av de jag träffat pga av attityder i uttalanden om patienter.
Senast redigerad av 1 Rogge, redigerad totalt 24 gånger.

David L
Inlägg: 11
Blev medlem: 2/11 2006 10:47

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av David L » 23/2 2011 21:57

Uppdatering idag på upphandlingen.. SLL ansvarar för Rakelenheter 1+2, vad gäller täckning i och på stationer samt vissa tillbehör ligger på leverantören (entreprenören)
Ambulanssjukvårdare/Instruktör

emergency911
Inlägg: 10
Blev medlem: 23/9 2008 18:16

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av emergency911 » 24/2 2011 14:26

Jag förstår nu Dittes aggressioner mot akutbilar och sina narkosskollegor efter att ha läst inlägget nertill. Det finns en gammal konflikt mellan ditte och medico gruppen och AISAB, om anestesiordinationer, tråkigt. Men varför har du inte själv börjat på akutbilen eftersom du har rätt formell och reell kompetens sedan länge, och är så kritisk mot alla andra, som inte gör det du skulle göra.? Känns lite som klass 9A du är helt enkelt inte sedd, vilket känns väldigt tråkigt.

Hej igen !
Nu har jag jobbat heltid på ambulansen (igen ) i stockholm istället för på anestesin i ca 1 år.
Innan dess så hade jag 4,5 år på narkosen + jobbat intermittent på ambulansen sedan 1993. Det här är ingen livstid men jag började som usk och blev ssk i slutet på 1990 - talet. Var är vi idag då ? : Efter att ha tittat i postfacket i 6 månader efter ordinationshandlingarna, pratade jag med min chef som pratade med medicogruppen som ordagrant sa att man minsann inte kan ordinera "kreti och pleti enligt utökad ordination (blev lovad jobb som ane ssk),detta är förbehållet endast kompetent akutbilspersonal". Jag stod på mig mot amb läk och detta gick efter många turer till högsta ort och då menar jag VD som inte vill ha någon konflikt.
Medicogruppen tycker inte att man är kompetent om man inte jobbar på akutbil oavsett erfarenhet och utb. Att företaget pushat ambläkare x flera och menat att det är självklart att man skall ha arbetsuppgifter enl kompetens är inget som MEDICOGRUPPEN anammat.
Ingen av MEDICOGRUPPENS läkare har någonsin kontaktat mig efter skrivna avvikelserapporter pga Intubationer av levande eller skyhöga morfindoser trots att jag begärt detta, det tycker jag är anmärkningsvärt !
MEDICOGRUPPEN förefaller revirbevakande, profithungriga och bakåtsträvande.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av ditte » 25/2 2011 2:39

Re: Upphandling sthlm
av emergency911 » 24/2 2011 14:26

Jag förstår nu Dittes aggressioner mot akutbilar och sina narkosskollegor efter att ha läst inlägget nertill. Det finns en gammal konflikt mellan ditte och medico gruppen och AISAB, om anestesiordinationer, tråkigt. Men varför har du inte själv börjat på akutbilen eftersom du har rätt formell och reell kompetens sedan länge, och är så kritisk mot alla andra, som inte gör det du skulle göra.? Känns lite som klass 9A du är helt enkelt inte sedd, vilket känns väldigt tråkigt.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Hej igen !
Nu har jag jobbat heltid på ambulansen (igen ) i stockholm istället för på anestesin i ca 1 år.
Innan dess så hade jag 4,5 år på narkosen + jobbat intermittent på ambulansen sedan 1993. Det här är ingen livstid men jag började som usk och blev ssk i slutet på 1990 - talet. Var är vi idag då ? : Efter att ha tittat i postfacket i 6 månader efter ordinationshandlingarna, pratade jag med min chef som pratade med medicogruppen som ordagrant sa att man minsann inte kan ordinera "kreti och pleti enligt utökad ordination (blev lovad jobb som ane ssk),detta är förbehållet endast kompetent akutbilspersonal". Jag stod på mig mot amb läk och detta gick efter många turer till högsta ort och då menar jag VD som inte vill ha någon konflikt.
Medicogruppen tycker inte att man är kompetent om man inte jobbar på akutbil oavsett erfarenhet och utb. Att företaget pushat ambläkare x flera och menat att det är självklart att man skall ha arbetsuppgifter enl kompetens är inget som MEDICOGRUPPEN anammat.
Ingen av MEDICOGRUPPENS läkare har någonsin kontaktat mig efter skrivna avvikelserapporter pga Intubationer av levande eller skyhöga morfindoser trots att jag begärt detta, det tycker jag är anmärkningsvärt !
MEDICOGRUPPEN förefaller revirbevakande, profithungriga och bakåtsträvande.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tack för att du förstår att det känns väldigt tråkigt att jobba med bakbundna händer, jag upprätthåller min kompetens på anestesin. Jag vill ta hand om alla typer av patienter prehospitalt därför vill jag jobba på ambulans och inte akutbil. * vad tråkigt att åka larm jämt och ständigt. Det finns väldigt duktiga narkoskollegor i verksamheten men jag kan för bövelen inte föstå varför det ska satsas på akutbilar som inte har personal som är "elit" vilket borde vara en förutsättning med nuvarande utlarmningskriterier. Här i stan är det bilen, inte kompetensen som avgör vilken vård patienterna ska få, inte tvärtom. Medicogruppens läkare har medverkat till detta i stor grad och det är jag kritisk till.

Är du svagt läskunnig eller jobbar du på akutbilen och känner dig träffad ? Det har ju runnit litet vatten under broarna sen det där inlägget. Jaja men visst står jag för det. Sedd sen 9A ja du har ju bemödat dig att leta igenom en del här av någon anledning.... :D
Senast redigerad av 2 ditte, redigerad totalt 25 gång.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av ditte » 25/2 2011 2:57

Det kan ju nämnas här att någon här, jag vet inte vem, har försökt att logga in på mitt konto här på ambulansforum. Det är väl ändå dagisnivå... Ha det bra.

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Upphandling sthlm

Inlägg av cornelis » 25/2 2011 13:51

Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor kommenterar upphandlingen

http://www.dagensmedicin.se/dagenssjuks ... nar-en-ci/
Upphandlingen är en cirkus

2011-02-25

Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, Ras, är minst sagt besviken på ambulansupphandlingen i Stockholms läns landsting, SLL.

Ambulanssjuksköterskor nämns inte i Stockholms upphandling
SLL skärper ambulanskraven
I en debattartikel undertecknad av Ras tillförordnade ordförande Janne Kautto och suppleanten Jakob Lederman liknas SLL:s pågående ambulansupphandling vid en cirkus. Föreningen framför följande invändningar mot hur landstinget valt att styra ambulanssjukvården, det så kallade upphandlingsunderlaget:

* Antalet ambulanser i upphandlingen, 61, är på tok för få för att nå upp till SLL:s mål att 75 procent av länets befolkning ska nås av ambulans inom tio minuter vid ett prio 1-larm.

* Det saknas utvärderade verktyg för prehospital triagering.

* Det finns ingen öppning för ambulanspersonalen att väl på plats hänvisa en patient till annat transportmedel än ambulans om de bedömer att patienten behöver komma till sjukhus men ej är i behov av ambulanstransport.

* Den så kallade gränslösa dirigeringen gör att exempelvis dygnsambulansen i Nynäshamn kan beordras till andra delar av länet vilket resulterar i att Nynäshamnsborna kan få vänta onödigt länge på ambulans.

* Minimibemanningen inom ambulansen bör, enligt Ras, vara minst en ambulanssjuksköterska. Föreningen anser därför att det är beklagligt att SLL valt att bemanna vissa ambulanser med anestesisjuksköterskor.

Ras ställer sig frågande till vart politiker och tjänstemän vill komma med ambulanssjukvården och avslutar debattartikeln med:

”Vi ambulanssjuksköterskor vill bedöma, behandla och omhänderta våra patienter på lika villkor och med god omvårdnad. Ge oss verktygen och möjligheten att utföra detta.”

Skriv svar