Medic alertarmband-är det något som är välkänt i Sverige?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

speakinginmelodies
Inlägg: 8
Blev medlem: 8/5 2008 10:42

Medic alertarmband-är det något som är välkänt i Sverige?

Inlägg av speakinginmelodies » 3/7 2012 19:19

Hej!

Jag undrar både i egenskap som intresserad arbetande med annat än just ambulanssjukvård inom vården, men också som multisjuk själv.
Jag ska berätta:
Jag har ett tvåsiffrigt antal diagnoser och vet sedan några år tillbaka att allt försämrats mycket och att
mina prognoser är väldigt dåliga.

På en svensk sida läste jag att de tipsade om sk medic alertarmband där man alltså fått inmatat detaljerad info om både diagnoser man har, vilka symtom man brukar få när man blir dålig och hur man lär sig att känna igen dem som utomstående, telefonnummer både till ens läkare och anhöriga.
Detta lät ju alldeles för bra för att vara sant tyckte jag för det är precis en sån sak jag länge känt skulle vara
något som jag tyckt varit tryggt att ha både för mig själv men också för anhöriga när det händer nåt och jag är iväg själv.
Haken med det hela är väl den att jag inte hittade nån svensk kontaktlänk på företagets hemsida ( de som
tillverkar armbanden och matar in infon )
Så därför började jag fundera om detta är något ni som svensk ambulanspersonal känner till vad det är är och stöter på i ert arbete då och då?

Kan vara bra att veta innan jag går och beställer nåt för flera hundra som kanske ändå inte funkar? :D