Hjälp med skoluppgifter

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Alexxa84
Inlägg: 1
Blev medlem: 31/10 2012 9:20

Hjälp med skoluppgifter

Inlägg av Alexxa84 » 31/10 2012 9:35

Jag håller på att utbilda mig till undersköterska och har nu kommit till ämnet medicinsk grundkurs. Har fått en uppgift gällande en bilolycka som jag är först på plats till. Där här bilen har av en okänd anledning kört in i vägräcket.
a) Föraren är en man i medelåldern, sitter framåtlutad över ratten. Han har tydligen slagit huvudet i vindrutan och är medvetslös. Han blöder lite från pannan och andas rosslande.

b) Passageraren i framsätet är en kvinna som klagar på ryggsmärtor, ingen känsel i benen. inga synliga skador. Puls 92.

c) i baksätet sitter en pojke i 10 års åldern med en ful sårskada på vänster underben. Blöder ljusrött blod som pulserar ut. han är blek, slö men svarar på tilltal. puls 140.

Vem ska jag hjälpa först och hur ska jag hjälpa dom?

Hoppas att nån kan hjälpa mig här då jag vill ha rätt information. Vet inte vart annars jag ska fråga.

Mvh Alexandra

1264
Inlägg: 34
Blev medlem: 10/6 2008 20:15
Ort: Norrland/stockholm

Re: Hjälp med skoluppgifter

Inlägg av 1264 » 31/10 2012 12:31

Vanligtvis brukar man prata om

L- Läge
A- Airway
B- Breathing
C- Circulation
D- Disability, neurologiska skador.

Med lite varianter och undantag.

Ideala förhållanden och obegränsat med ambulanser blir prioriteringen på ett sätt.

I skogen 6 timmar från sjukhus och plats för 2 patienter blir prioriteringen en annan.
Första ambulans på plats och nästa kommer om 2 timmar annan prioritering igen.
Brinner bilen blir prioriteringen en tredje.

Hoppas detta gav dig lite mer inblick i att facit kanske inte alltid är så enkelt som man skulle önska även om det inte var "rätt" svar.

/lycka till

erik184
Inlägg: 2
Blev medlem: 17/11 2012 18:11

Re: Hjälp med skoluppgifter

Inlägg av erik184 » 17/11 2012 18:21

precis som föregående talar man om LABCD

Mannen som sitter franmåtlutad med rosslande andning har ju ingen fri luftväg, han är prio ett, skapa fri luftväg och sätt han upp så han inte är lutad mot ratten, ev bind fast huvudet så det inte tippar fram igen. för där har du ju ett A och B problem.

Pojken med snabb puls har ett C problem så han är nästa att ta hand om - där gäller att sätta ett tryckförband så att blödningen stoppas.

kvinnan har ett D problem - normal puls men ingen känsel i benen, där bör du misstänka ryggskada så hon skall absolut tas ut på spinebord... ja det borde alla 3 men det ska ju inte du som privat person och bilist göra utan du kan skapa fri luftväg och stoppa blödning samt bidra med värme, filtar, jackor då man snabbt blir nedkyld vilket inte är bra om man vart med om ett trauma. Att bara finnas där och larma 112 är till stor trygghet för patienterna.

Lycka till med uppgiften

Skriv svar