Syrgas

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Zafirah
Inlägg: 8
Blev medlem: 20/8 2012 23:23

Syrgas

Inlägg av Zafirah » 9/1 2013 20:14

hej , undrar bara om man kan få hjälp i hemmet om man blir dålig?
jag har en del fysiska problem. t.ex andningssvårigheter, kan man då få lite syrgasbehandling? om man håller på att tappa luften helt.
Och när jag har mina kramper får jag inte heller nån luft, och vet ju att man måste till sjukhus efter stesolidinjektion. Typiskt.
har även kramp i bröstkorgmuskeln. vad gör man då?
och överdriven trötthet och yrsel så jag inte kommer ur sängen på flera dagar..

jag ställer dessa frågor för att jag är lite rädd för sjukhus nu på vintertid så det går kräksjuka (har kräkfobi)

Och jag lider av dessa problem..

Tacksam för svar, jag orkar inte mer, är rädd!

/ tjej20

Anders451
Inlägg: 2
Blev medlem: 11/7 2011 2:03
Ort: Göteborg

Re: Syrgas

Inlägg av Anders451 » 15/1 2013 4:54

Hej tjej20.

Fråga 1: undrar bara om man kan få hjälp i hemmet om man blir dålig?
Svar: Ja, det kan man. Detta sköts av hemkommunen i de fall som den sjuke personen är okapabel till att besöka vårdcentral med normala medel (t.ex. promenera, bil, taxi och kollektivtraffik). Det krävs då att man blir biståndsbedömd.

Fråga 2: jag har en del fysiska problem. t.ex andningssvårigheter, kan man då få lite syrgasbehandling? om man håller på att tappa luften helt.
Svar: Syrgas ges vanligtvis inte som behandling i hemmet förutom vid särskilda orsaker och sjukdomar. Vad är det för fysiska problem du har?

Fråga 3: Och när jag har mina kramper får jag inte heller nån luft, och vet ju att man måste till sjukhus efter stesolidinjektion. Typiskt.
har även kramp i bröstkorgmuskeln. vad gör man då?

Svar: Den första biten av texten förstår jag inte riktigt vad du menar. Har du återkommande problem med kramper så bör du uppsöka vård på din vårdcentral.

Att besöka sjukhus under vintertid behöver nödvändigtvis inte innebära kontakt med kräkande människor.

Mvh,
/Anders451
PM:a vid frågor.

Zafirah
Inlägg: 8
Blev medlem: 20/8 2012 23:23

Re: Syrgas

Inlägg av Zafirah » 15/1 2013 15:16

Svar fråga 2: jag har ingen lungsjukdom vad jag vet men jag drabbas av akut syrebrist. Bla när jag anstränger mej, av smärtor av olika slag så får jag syrebrist och tuppar oftast av. Det gör så ont att jag slutar andas.
Sen tar jag en medicin som ger mej allvarliga Andningssvårigheter , jag glömmer nästan HUR man andas och då blir jag ibland medvetslös så jag vågar inte ta medicinen. Sen när jag är ute och går långt så får jag oftast akut syrebrist.

Det blir ju ambulans hit och dit för jag förlorar medvetandet av andningen, men kan man få lite syrgas och sen att dom åker utan mej?


Svar fråga 3: jag har kollat upp kramperna, även där är det syrebrist fast i musklerna. Och lite toniska kramper tror jag det heter..

Skriv svar