ANSVARSFALL!!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 3/6 2005 18:29

Suppen, har du någon"nivå" på när man ska anmäla. Jag har svårt att tro att du skulle modet ha att anmäla en kollega. Att det felbehandlas är i mitt tycké inte något problem, det förekommer förhoppningsvis inte så ofta. Att det inte behandlas alls är ett större bekymmer.Att ta upp patientfall i detta forum tycker jag inte man ska göra. Men under mina år så har jag sett en del tråkiga fall av "underbehandling". Det ska vara den medicinsk ansvariga läkaren som ska se till att anmäla inte jag som kollega.

Anonymous

nivå

Inlägg av Anonymous » 6/6 2005 22:06

Men någon måste ju rapportera till läkaren.

Om någon far illa eller risker att fara illa ska man anmäla/rapportera till närmaste chef. Detta förekommer inte ofta och man måste ha omdömmet i sin proffesion att se om det beror på okunskap eller annat. Ofta är det ett organisationsfel och inte ett enskilt misstag även om någon gör fel, exvis bristande rutiner eller information. Det är nog vanligare att man anmäler sin organisation för bristande rutiner m.m.

Lipton

Re: nivå

Inlägg av Lipton » 6/6 2005 23:45

suppen skrev:Men någon måste ju rapportera till läkaren.
Detta bör ju datajournalerna kunna hjälpa till med. Om det enligt journalen är mer än fem minuters tid från hämtning till lämning och inget blodtryck finns registrerat kan ju läkaren då ifrågasätta detta med berörd personal utan att någon behöver riskera arbetsmiljön och anmäla sin kollega. Hurra för teknikutvecklingen... 8)

Anonymous

perfekt

Inlägg av Anonymous » 10/6 2005 17:18

Datajournal eller "vanlig" journalgranskning är som novisen skriver ett mycket bra sätt att granska & utvärdera. Allt aggerande står inte att läsa i journaler bla bemötande, men det mesta. Jag säger också hurra för tekniken!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 10/6 2005 21:41

Dataförda journaler är delvis ett hjälpmedel för att utvärdera kvalite´n på ambulanssjukvården. Men då måste det förstås finnas någon att läsa, har det inte tagit några parametrar så är det svårt att veta hur patienten mår i ambulansen :roll:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 11/6 2005 6:23

En utvärdering och granskning av journalerna med personligt samtal efteråt ger en bra bild av den som vårdar tror jag. De som inte "orkar" ta blodtryck är samma personer som inte orkar knäcka en ampull Morfin om patienten har ont. Om det sedan är andra orsaker än att man inte "orkar" så har var och en chans att visa på anledning. En journal är till för att beskriva patientens status (nuvarande och tidigare) och varför man gett/inte gett viss behandling. Journaler som innehåller patientens namn och namn på de som vårdar/kör säger inget.

Tänk på att journalen är ett av få sätt som vi kan visa på vår skicklighet inför övrig sjukvårdspersonal. Har vi nått att säga med vår journal så blir den också läst. Arbetsgivaren har ett stort ansvar. Det är dom som bestämmer vilken vård som ska bedrivas och borde onekligen sköta uppföljningen också. Att kollegor kan komma med tips osv vet jag av egen erfarenhet är svårt. Man ifrågasätter bara sina kollegors beslut tyst för sig själv. Tror att det bästa är att granskningen kommer utifrån.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 11/6 2005 11:46

Helt rätt Novisen; att man med den dokumentation man gör i journalen kan visa på sin skicklighet. En välskriven journal BLIR LÄST av framför allt mottagande personal på akutmottagningen men många gånger även av personalen på avdelningen (om patienten blir inlagd). Och det kan ju ha hunnit hända både det ena och det andra under transporten och är det inte dokumenterat så har det ju "aldrig hänt". Lika väl som att det som händer på akutmottagningen och avdelningen ska dokumenteras!
Man blir glad när man - förutom en muntlig rapport - får en välskriven journal i sin hand. Det borde vara en självklarhet för alla som vårdar men tyvärr är det inte det. Ibland blir man förvånad över att allt som var värt att dokumentera var patientuppgifterna.

Lipton

Inlägg av Lipton » 11/6 2005 12:35

Tomas skrev:Dataförda journaler är delvis ett hjälpmedel för att utvärdera kvalite´n på ambulanssjukvården. Men då måste det förstås finnas någon att läsa, har det inte tagit några parametrar så är det svårt att veta hur patienten mår i ambulansen :roll:
Om det inte finns något att läsa i journalen är väl detta skäl nog att ifrågasätta personalen? En patient i en ambulans skall väl alltid vara tillräcklig dålig för att förtjäna att man kollar både tryck och puls. Om de sedan är ua och patienten hävdar sig vara kärnfrisk men ändå på något vis hamnat i ambulans så skriver man väl i så fall detta.
Ambulanspersonal som efter en transporttid längre än 15 minuter inte kunnat hitta något att skriva i journalen kanske borde tänka över sitt yrke lite.
UPS kanske söker personal... :twisted:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 11/6 2005 18:59

Hur ambulanssjukvården ska bedrivas på varje enskilt ambulansdistrikt är upptill den medicinskt ansvariga läkaren. Det kan ALDRIG vara jag som enskild vårdare som ska kritisera eller ifrågasätta hur andra bedriver eller inte bedriver sin vård i ambulansen. Det finns mer eller mindre stark kultur på våra arbetsplatser om hur vården av våra patienter ska bedrivas.Med ett ökat antal medarbetare med bred erfarenhet av vårdyrket så skulle vi förmodligen få en bättre ambulanssjukvård. Jag frånsett många andra tycker inte att det är en större merit att enbart ha varit på ambulansen i 20- 30 år. Tunnelseende och stagnation av den egna och stationen utveckling blir resultatet. Den medicinsk ansvariga har en otroligt viktig roll om vilken inriktning och vilken kvalit´e vi ska ha på vården.
intubera mera !!

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 11/6 2005 21:06

Tomas skrev:Hur ambulanssjukvården ska bedrivas på varje enskilt ambulansdistrikt är upptill den medicinskt ansvariga läkaren. Det kan ALDRIG vara jag som enskild vårdare som ska kritisera eller ifrågasätta hur andra bedriver eller inte bedriver sin vård i ambulansen. Det finns mer eller mindre stark kultur på våra arbetsplatser om hur vården av våra patienter ska bedrivas.Med ett ökat antal medarbetare med bred erfarenhet av vårdyrket så skulle vi förmodligen få en bättre ambulanssjukvård. Jag frånsett många andra tycker inte att det är en större merit att enbart ha varit på ambulansen i 20- 30 år. Tunnelseende och stagnation av den egna och stationen utveckling blir resultatet. Den medicinsk ansvariga har en otroligt viktig roll om vilken inriktning och vilken kvalit´e vi ska ha på vården.
Väl talat Tomas! Instämmer helt och jag delar din erfarenhet av detta med tunnelseende och stagnation. Vi i ambulansjukvården har mycket att tjäna på att ta del av kunskap/erfarenheter från övriga vården.

Skriv svar