Påminnelse - BLÅLJUS!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Kommer du titta på premiären ikväll?

Omröstningen slutade 22/9 2005 11:26

Ja
10
100%
Nej
0
Inga röster
Kanske
0
Inga röster
 
Antal röster: 10

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Påminnelse - BLÅLJUS!

Inlägg av agentanka » 21/9 2005 11:26

Hej!

Tänkte vara lite småsnäll och skicka en påminnelse till alla som önskar se den nya serien "Blåljus".

Den börjar ikväll klockan 22.00 på TV3.
Därefter kommer den sändas varje onsdag 22.00.

Jag kommer vara bänkad ikväll =)

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 21/9 2005 13:58

Det kan du ge dig på! ; ) Ett mycket spännande program enligt mig. (Som inte har upplevt något liknande tidigare) Jag pluggar än så länge. Så jag tycker det ska bli jätte intressant. Folk som jobbar/har jobbat inom yrket i flera år kanske bara är less på att se olyckor och jobbarkläderna etc.. :roll:

Vem vet. Andra kanske tycker som jag. :wink:

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 21/9 2005 14:23

Jimmy Olsson skrev:Det kan du ge dig på! ; ) Ett mycket spännande program enligt mig. (Som inte har upplevt något liknande tidigare) Jag pluggar än så länge. Så jag tycker det ska bli jätte intressant. Folk som jobbar/har jobbat inom yrket i flera år kanske bara är less på att se olyckor och jobbarkläderna etc.. :roll:

Vem vet. Andra kanske tycker som jag. :wink:
Less blir man nog ibland inom vilket yrke som helst, men jag tror inte det finns något annat jobb (än blåljusorganisationen) som är så varierande.
Skulle väl vara väktare då?!

Ang. programmet så tror jag det blir en bra serie att följa.
Hoppas på det bästa bortsett från Reality tv (Viasats utbud) där detta skildras i varje program på något sätt.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 21/9 2005 15:50

Med tanke på att Tredje skiftet går precis samma tid på Femman hoppas jag att Blåljus sänds i repris senare.... :wink:
Svårt att ändra på gamla vanor..... :oops:

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 21/9 2005 16:13

242tic skrev:Med tanke på att Tredje skiftet går precis samma tid på Femman hoppas jag att Blåljus sänds i repris senare.... :wink:
Svårt att ändra på gamla vanor..... :oops:
Du har turen med dig..
Repriserna visas tydligen på söndagar 23.15.

Så första avsnittet visas i repris 25/9 kl. 23.15, eller så spelar du in ena programmet :)

Hoppas du hoppar ur stolen av glädje nu. *vill vara glädjespridare*

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 21/9 2005 22:05

agentanka skrev:Så första avsnittet visas i repris 25/9 kl. 23.15, eller så spelar du in ena programmet :)
Spela in? Lite svårt med den moderna digitala tekniken.... :?
Man kan bara titta och spela in det program dekodern är inställd på! :roll:
agentanka skrev:Hoppas du hoppar ur stolen av glädje nu. *vill vara glädjespridare*
Ingen risk! Använder alltid bälte.... :wink:

Tack för tipset! Gäller bara att komma ihåg söndag kväll nu!

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 21/9 2005 23:10

Ja det var väl ett ganska intressant program det där. Kommer lätt fortsätta följa serien. :wink:

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 21/9 2005 23:24

Härligt att se arbetsfördelningen i ambulansen! Ingen tvekan om vem som hade utbildning, kunskapen samt befogenheterna... Skåne verkar vara ett riktigt föredöme för svensk ambulanssjukvård. Nov 2005: Längtar!!

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 22/9 2005 0:00

sjuksköterskan: menar du då hon drog upp läkemedel åt sin kollega? vilket kommer bli olagligt i november. Varför längtar du dit föresten??

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 22/9 2005 0:15

Tror inte det blir olagligt för ambsjv att dra upp LM från nov, om bara SSK är bredvid. Menade att det blir skönt med mer definierade arbetsuppg. från nov. Då SKA högsta medicinska kompetens i amb (dvs SSK), enligt lag vårda de sjukaste patienterna. Borde vara en självklarhet redan nu, men så är tyvärr ej fallet.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 22/9 2005 8:23

Jimmy Olsson skrev:Ja det var väl ett ganska intressant program det där. Kommer lätt fortsätta följa serien. :wink:
Som "vanlig" person (alltså ej ssk, usk eller nåt annat inom amb.) så tycker jag att serien var riktigt bra.
Man förstod en del hur det fungerar.
Inte bara blod och inälvor som hänger utanför i ett paket. (Som troligen ses bäst från USA-producerade serier).

Jag sitter i samma stol även nästa avsnitt =)

manne

Inlägg av manne » 22/9 2005 19:08

Sjuksköterskan skrev:Tror inte det blir olagligt för ambsjv att dra upp LM från nov, om bara SSK är bredvid. Menade att det blir skönt med mer definierade arbetsuppg. från nov. Då SKA högsta medicinska kompetens i amb (dvs SSK), enligt lag vårda de sjukaste patienterna. Borde vara en självklarhet redan nu, men så är tyvärr ej fallet.
Nej det kommer det inte bli heller. :lol:

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/9 2005 19:55

Sjuksköterskan: Visst är det härligt att se hur en arbetsgivar har anställt en lägre kompetens och sedan uppmuntrat och gett möjligheten att utbilda sig så att den slutgiltiga komptetensen blir högre.
:)

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 22/9 2005 22:42

Lipton: Javisst!! Men problemet är att det finns på tok för många med denna som du säger "lägre" kompetens, som ej kan eller vill studera....

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/9 2005 12:52

Sjuksköterskan skrev:Lipton: Javisst!! Men problemet är att det finns på tok för många med denna som du säger "lägre" kompetens, som ej kan eller vill studera....
Att inte kunna studera köper jag inte eftersom de någon gång gjort detta, eller så är de så lastgamla att de snart pensioneras och då löses ju problemet av sig själv. :)
Att de inte vill tycker jag är förkastligt och där håller jag med dig om att det är ett problem.
Kruxet med framtiden är ju att det eventuellt kommer bli i det närmaste omöjligt för dessa att få anställning, även om de är intresserade av att läsa vidare.

Låst