~ Hjälp med skoluppgift! ~

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

~ Hjälp med skoluppgift! ~

Inlägg av Anonymous » 22/9 2005 14:30

Undrar om det är någon som kan hjälpa mig med denna uppgift vi fått under min kurs i Sjukvård.

"Det är tjock dimma på motorvägen. Larmet går om en stor trafikolycka där en tankbil har kolliderat och flera bilar är inblandade. Flera skadade befaras.
Tankbilen har siffermärkningen 268/1079"

Frågorna till mig är dessa:
"Vad gör du som personal:
- i den första ambulansen?
- som undersköterska på akutmottagningen?
- som undersköterska på en vårdavdelning?"

Hoppas någon kan hjälpa mig!

MvH // erica

-------------------------------
Förtydligar:
Vill INTE att ni ska lösa uppgiften åt mig, men tips på var jag kan hitta information om de olika frågorna emottages tacksamt!
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 23 gånger.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 22/9 2005 16:40

Det är väl ändå saker som DU ska ta reda på SJÄLV genom att slå i dina böcker, prata med läraren, kolla i biblioteket etc.
Tycker inte att detta är någon uppgift som vi ska lösa åt dig.
Då blir inte ditt betyg rättvist!

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/9 2005 19:46

Linda: Betyg är sällan rättvisa, finns bara inget bättre alternativ, än...

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 23/9 2005 11:53

När jag läste detta inlägg så fick ja se framför mig en 17-18 åring som inte hade någon som helst lust att lösa sin uppgift.
Nu var inte fallet så och jag vill därför be om ursäkt för att min mun inte alltid samarbetar med min hjärna. :oops:

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 23/9 2005 12:22

http://www.srv.se/Shopping/pdf/20123.pdf där har du en kort förklaring på vissa ämnen. Tycker du kunde ta med din uppgift och åka förbi din brandstation och höra med någon av brandmästarna. Där kan du få all info du behöver och även hur det skulle fungera i din hemstad. Mycket av dessa olyckor går på interna bestämmelser hur allt skall skötas. tex. har akuten en larmplan för kemiska olyckor och avdelningarna har en annan. se de som en möjlighet att få åka runt och titta lite och fråga..
Jag törs lova att alla du frågar kommer att vilja hjälpa dig!
det e ett trevligt släkte ambulans och branddkår.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/9 2005 12:51

Linda skrev:När jag läste detta inlägg så fick ja se framför mig en 17-18 åring som inte hade någon som helst lust att lösa sin uppgift.
Nu var inte fallet så och jag vill därför be om ursäkt för att min mun inte alltid samarbetar med min hjärna. :oops:
Det är lugnt Linda...
När jag själv läste min fråga så verkade det som om så var fallet, men jag är JÄTTESTRESSAD iom att jag är beräknad att få barn den 3:e oktober och behöver lösa lite uppgifter innan dess... =0) Efter att bebben anlänt lär man knappast ha tid med något skolarbete...
Linda, du har hjälpt mig jättemycket med dina svar!

Jag vill tacka för alla bra svar och all bra hjälp jag fått av er alla!


TACK!

MvH // erica

Anonymous

Tackar!

Inlägg av Anonymous » 23/9 2005 12:56

rayden skrev:http://www.srv.se/Shopping/pdf/20123.pdf där har du en kort förklaring på vissa ämnen. Tycker du kunde ta med din uppgift och åka förbi din brandstation och höra med någon av brandmästarna. Där kan du få all info du behöver och även hur det skulle fungera i din hemstad. Mycket av dessa olyckor går på interna bestämmelser hur allt skall skötas. tex. har akuten en larmplan för kemiska olyckor och avdelningarna har en annan. se de som en möjlighet att få åka runt och titta lite och fråga..
Jag törs lova att alla du frågar kommer att vilja hjälpa dig!
det e ett trevligt släkte ambulans och branddkår.
Tack för länken!
Ser ut att finnas en del jag kan använda i min uppgift där...

Jag ska nog ta en sväng förbi Brandis och höra om någon har tid att hjälpa mig med frågan! Bra idé!

Tack för hjälpen!

MvH // erica

Skriv svar