Fystester!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 22/1 2006 17:53

ssk2: vad ja vet så har alla klarat alla moment hittils.

Johnjohn: måste bara ställa mig frågande till varför man använder vikter istället för en bår??

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/1 2006 18:26

rayden: Kanske för att vikter ger samma svårighet för alla och inte varierande beroende på vem man bär tillsammans med. En ren gissning... :wink:

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: fystest

Inlägg av kenlav » 22/1 2006 19:01

johnjohn skrev:Följande krävdes av mig.

1. 3 km löpning på 15 min.
2. knäböj 80 kg 6ggr.
3. step-up i tre min. i raskt tempo, balansövning
4. springa med en 20kg vikt i varje hand upp och ner för trappor+ planmark. Skulle nog vara ett simulerat bårtest.
5. Ro 1km på 5 min.
Ovanstående tester gäller bland annat för nyanställning hos AISAB i Stockholm och har tagits fram tillsammans med ett Gym där oxå testerna till anställning hos AISAB utförs.
Bårbärningen är borttagen och i stället för bår har man vikter på 20kg i varje hand, förr hade vi 80 kg på båren med en sammanlagd sträcka på 130 meter varav 24 meter i trappa (12 upp och 12 ner). Anledningen till att man tagit bort Bårtestet och ersatt med ovanstående test är att man vill ha en större bredd på testerna. Denna form av fystest gör att fler klarar av testerna än det var med bara Bårbärning. Om det är bra eller ej återstår att se när det gått några år och eventuella belastningsskador uppstår. Själv skulle jag se att det fanns ett gemensamt test som skulle gälla för hela landet och inte som i dag godtyckligt för varje Landsting/Entreprenör..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: fystest

Inlägg av AMBASS » 22/1 2006 19:28

kenlav skrev:
johnjohn skrev:Följande krävdes av mig.

1. 3 km löpning på 15 min.
2. knäböj 80 kg 6ggr.
3. step-up i tre min. i raskt tempo, balansövning
4. springa med en 20kg vikt i varje hand upp och ner för trappor+ planmark. Skulle nog vara ett simulerat bårtest.
5. Ro 1km på 5 min.
Ovanstående tester gäller bland annat för nyanställning hos AISAB i Stockholm och har tagits fram tillsammans med ett Gym där oxå testerna till anställning hos AISAB utförs.
Bårbärningen är borttagen och i stället för bår har man vikter på 20kg i varje hand, förr hade vi 80 kg på båren med en sammanlagd sträcka på 130 meter varav 24 meter i trappa (12 upp och 12 ner). Anledningen till att man tagit bort Bårtestet och ersatt med ovanstående test är att man vill ha en större bredd på testerna. Denna form av fystest gör att fler klarar av testerna än det var med bara Bårbärning. Om det är bra eller ej återstår att se när det gått några år och eventuella belastningsskador uppstår. Själv skulle jag se att det fanns ett gemensamt test som skulle gälla för hela landet och inte som i dag godtyckligt för varje Landsting/Entreprenör..
Hello mate!

Tänk, är det detta vad medborgarnas skattekronor "kräver" av oss! Denna typ av tester är direkt löjeväckande. Håller med om att det skall finnas ett enhetligt test. Vi måste börja om från början och inse att ambulansen är en en del av den totala räddningstjänsten och att yrket kräver STYRKA - KONDITION - KUNSKAP: De tester AISAB med fler genomför motsvarar ju endast normal "allmän" kondition och styrka. Jag skulle personligen inte sätta mig i en ambulans om jag inte fixar patient om "minst" 110-120 kg plus bår iförd akutväska. Att man sedan inte testar kunskaper i marin livräddning är helt galet och visar hur "låg" nivå vi accepterat!
Blood Will Tell

Lipton

Re: fystest

Inlägg av Lipton » 22/1 2006 21:11

Kom på en sak till nu. 20 kg i varje hand innebär ju att patient och bår max väger 80 kg tillsammans. Tycker det känns som ett ganska klent test. Lägg dessutom på att denna fjäderviktspatient rör sig lite så blir det en ganska stor skillnad. 35 kg i varje hand vore kanske lämpligare?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/1 2006 21:16

Lipton:

När du gör testet har du inte samma adrenalinhalt i blodet som när du ska bära en 100 kilos tung patient med en jätteinfarkt :wink:

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 23/1 2006 7:21

Den bästa möjligt simulering av verkligheten är väl enligt mig ett bårtest.. Och att göra ett test för att "fler ska klara den" låter ändå som att sänka ribban för att inte tillräckligt många klarar den? Oavsett om ett test som detta är exemplariskt utformat eller inte, så borde det väl ändå fylla funktionen att sätta lite press på de anställda att börja träna och hålla sig i fysiskt god form?

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/1 2006 11:21

Niklas K: Det går väl att åtgärda, vad har man annars läkemedelsväskan till? :wink:

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Fystester

Inlägg av ssk-ane-skåne » 24/1 2006 11:50

Tycker helt klart att det är fel att ha olika krav på män och kvinnor... Jo jag vet att vi har olika förutsättningar men vadå??? Vi har ju samma vilkor på jobbet. Varför ska man alltid ta huvudänden på båren bara för att man jobbar med en kvinna... Fel fel fel... Det är inte så ofta man behöver lyfta och de lyfen man väl gör varar inte så länge. Vi har som fystest här: 200m sim, 75-80kg på båren, tre trappor upp byt plats sen tre trappor ner. Måste sen säga att det inte alltid efterlevs pga behov av personal och då sänks plötsligt kraven... :shock:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 13/2 2006 13:01

Någon som vet om det fystestet AISAB använder sig av är gemensamt för hela SLL, eller om det skiljer sig åt beroende på entreprenör.

AuF

Inlägg av AuF » 13/2 2006 18:57

Självklart skall det vara samma testa för både kvinnor och män! Precis som ssk-ane-skåne skriver så har man ju olika förutsättningar, men samma villkor på jobbet. Blir ju att träna mer om man är intresserad av jobbet. Är själv dyslektiker och har därmed inte samma förutsättningar att skriva, blir bara att lägga ner lite mer tid så fixar sig allt om man verkligen vill =)

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 13/2 2006 23:53

Jenny skrev:Någon som vet om det fystestet AISAB använder sig av är gemensamt för hela SLL, eller om det skiljer sig åt beroende på entreprenör.
Hej Hej..
Dessa tester är endast för AISAB ...Dom andra 3 entreprenörerna i Stockholms Län har egna utformade tester av skilda slag... Varje entreprenör bestämmer själv vad som skall ingå i testet till anställning .. inget som beställaren har med i anbudsunderlaget... Själv tycker jag att man bör ha lika test och regler för anställning inom Ambulansen i hela Sverige..

Kenneth.
AISAB / CITY

Magnolia
Inlägg: 1
Blev medlem: 7/1 2011 18:28

Re: Fystester!

Inlägg av Magnolia » 7/1 2011 18:33

Hej! Tänkte höra om det är någon som har koll på hur fystestet vid Kungälvs ambulans går till?! Även om det är några andra tester medcinprov etc. Tacksam för hjälp :D

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Fystester!

Inlägg av cornelis » 6/2 2011 16:52


blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re:

Inlägg av blivandessk » 21/2 2011 18:19

Niklas Karlsson skrev:Jag har våndats för den här utvecklingen. Att man ska börja ställa olika krav på män och kvinnor. Kommer det till oss så vet jag fler som kommer slå näven i bordet..
Slå nävarna i bordet? Varför då? För att arbetsgivaren kräver att sin personal har fod fysik? Jag tycker det är underbart att man börjar ställa krav. Mer krav tycker jag.

Trådstartaren: Tränar du normalt, så borde du inte ha några problem att klara några fystester. Det är inga direkta elitidrottskrav som ställs. Har man inte gått ner sig fullständigt så borde man kunna ta sig igenom några kilometer och lyfta lite skrot!

Skriv svar