Deff på vårdcentral?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Deff på vårdcentral?

Inlägg av Anonymous » 7/4 2004 8:53

Hej! Har praktiserat på en vårdcentral i Östergötland och upptäckt att de inte hade någon deff pga att den var resurs krävande i form av utbildning av personal samt tekninskt underhåll. Stämmer detta? Hur stort underhåll kräver en "heartstart" egentligen? Vad anser ni som ambulansförare ska vårdcentraler ha egna deffar?

mvh Alex. :)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/4 2004 9:09

Så länge dom kan HLR och har tillgång till läkemedel behövs det inte.

Ps det har inte funnits ambulansförare sedan 70-talet..

gäst

deffar

Inlägg av gäst » 7/4 2004 15:27

givetvis skall en vårdcentral ha en deff, spec. med tanke på att det troligen innom en snar framtid (trots socialstyrelsen) sprids enkla dffar på olika ofentliga platser. Utbildningen i D-HLR eller A-HLR är inte så resurs krävande. Det låter okunskap och ointresse.

Hasse

Deffar på vårdcentraler

Inlägg av Hasse » 7/4 2004 21:27

De flesta vårdcentralerna har idag deffar. Många har tyvärr äldre helt manuella deffar, vilka många tycker är krångliga att utbilda sig på. Nya deffar finns och är mycket enkla. Som redan nämnts så kommer D-HLR utbildningen mycket starkt, med enklare deffar, enklare utbildning.

Tidigare inlägg om att HLR och läkemedel räcker måste komma från någon som inte jobbar inom vården alls. DET ENDA som bevisat räddar liv vid ventrikelflimmer är TIDIG defibrillering, inte läkemedel eller HLR.
Adrenalinet har ingen som helst bevisad effekt på patientens överlevnad.

Finns inte en deff i närheten så är det HLR som gäller, men alla vårdinrättningar borde har en deff.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/4 2004 19:34

På Jourmott./vårdcentralen i Finspång har de AED-deff... om den anses jobbig att utbilda folk på så måste man nog anses som fruktansvärt lat. (den lilla gröna plastbiten till deff. talar ju om precis allt vad man ska göra.. KAN knappast bli fel.)

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Defibrillator på vårdcentral och B-HLR

Inlägg av lukas1 » 30/4 2004 12:45

Här i Uppsala län är bestämmelsen den att "Primärvården bör kunna B-HLR" (basal hjärtlungräddning) men måste inte detta. Vid vårdcentraler utanför tätorterna är det inte självklart där heller att personalen behärskar HLR. Det finns ingen organiserad repetionsverksamhet heller för dem som ev. tillägnat sig kunskapen tidigare.

Defibrillator är följaktligen inte heller aktuell då de bygger på kunskap i HLR. Vid akuta fall kontaktar de 112 och hoppas på en ambulans i närheten. Om inte, blir det ett IVPA-larm till räädningstjänsten, om de är tillgängliga.

Utbildar bl annat HLR och D_HLR i privat regi där vårdpersonal deltagit för egna pengar, då de skäms över att inte denna självklara kunskap.

JOCKE

deff på vårdcentral

Inlägg av JOCKE » 17/5 2004 20:17

Hej!!
Jag läste era inlägg och en del oroade faktiskt mig lite.
Att jobba på en vårdinrättning och inte kunna ens basal HLR. Det låter helt skruvat!! Ett hjärtstillestånd kan inträffa var som helst och risken är ju större på tex en vårdcentral än på konsum. Eller?? Att inte ha en deff på vårdcentralen på grund av att det är dyrt eller jobbigt att utbilda personalen i att hantera en halv automatisk deff är i bland det dummaste jag har hört. Jag var i London för ett par år sedan och på flygplatsen (Gatwick) så hängde det deffar i korridorerna med jämna mellanrum. Här nere i skåne och blekinge så är jag nästan säker på att alla som jobbar inom vården har någon form av HLR utbildning. Det lär man ju till och med ut i grundskolan.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 21/1 2005 20:33

I vårt upptagningsområde finns halvautomatiska defibrillatorer på nästan alla vårdcentraler. Vi har övergått från A-HLR till D-HLR för personalen på vårdcentralerna för att de hellre ska "våga göra något".
D-HLR känns mer greppbart än A-HLR för de flesta som inte gör detta "till vardags". Men distriktsläkarna ska även fortsättningsvis få utbildning i A-HLR så att det vet vilka läkemedel de ska ordinera v.b.

Hjärtstopp inträffar inte ofta på våra vårdcentraler men det hände igår...

jadu

Re: Defibrillator på vårdcentral och B-HLR

Inlägg av jadu » 28/2 2005 9:12

lukas1 skrev:Här i Uppsala län är bestämmelsen den att "Primärvården bör kunna B-HLR" (basal hjärtlungräddning) men måste inte detta. Vid vårdcentraler utanför tätorterna är det inte självklart där heller att personalen behärskar HLR. Det finns ingen organiserad repetionsverksamhet heller för dem som ev. tillägnat sig kunskapen tidigare.

Defibrillator är följaktligen inte heller aktuell då de bygger på kunskap i HLR. Vid akuta fall kontaktar de 112 och hoppas på en ambulans i närheten. Om inte, blir det ett IVPA-larm till räädningstjänsten, om de är tillgängliga.

Utbildar bl annat HLR och D_HLR i privat regi där vårdpersonal deltagit för egna pengar, då de skäms över att inte denna självklara kunskap.
Jag är själv ssk-student och jag hade ju skämts som färdig syrra om jag inte behärskat vuxen HLR dessutom när det oftast är distriktare som jobbar på vårdcentraler. Och det är väl inget fel med deff på en vårdcentral det är många som ringer/kommer in som har bröstsmärtor och det är svårt att säga vad det är innan man tagit EKG.

Skriv svar