Läkarbilar/Läkare prehospitalt
Moderator: Wernvik
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Läkarbilar/Läkare prehospitalt
Är det någon som har sett ett enda avsnitt där det finns ett verkligt behov av läkarbilen? Den förefaller bara åka omkring på larm som akutambulanserna klarar av bra själva. Väl använda pengar?
Senast redigerad av 1 prehospital, redigerad totalt 28 gånger.
Jo men i fall läget skulle bli värre så är dom ju redan på platts.
Den insparade tiden kan ju rädda liv.
Men frågan är om dom verkligen skulle göra så mycket nytta om de väl hände något, och dom fick rycka in.
Det fanns ju massor med amb sjv och SSK på platts.
Hur mycket mer kunspak har personalen i läkarbilen till skillnad från en ssk som sitter i ambulansen?
=/
Den insparade tiden kan ju rädda liv.
Men frågan är om dom verkligen skulle göra så mycket nytta om de väl hände något, och dom fick rycka in.
Det fanns ju massor med amb sjv och SSK på platts.
Hur mycket mer kunspak har personalen i läkarbilen till skillnad från en ssk som sitter i ambulansen?
=/
Frågan borde snarare vara hur mycket mer de får göra. Men jag har för mig att detta redan diskuterats i någon annan tråd och att skillnaderna inte var så jättestora.Jimmy Olsson skrev: Hur mycket mer kunspak har personalen i läkarbilen till skillnad från en ssk som sitter i ambulansen?
=/
Rent teoretiskt så är ju en läkare själv ansvarig för de medicinska åtgärder den gör och behöver inte delegeras någonting. Därmed kan den även hitta på egna behandlingar på platsen om den tycker det blir nödvändigt.
Frågan angående vad läkarbilen har för kunskap att tillföra prehospitalt tycker jag kan vara befogad. De frågor man bör ställa är vad för utbildning och erfarenhet har dessa doktorer ? Vad är det för skillnad sedan tiden med anestesisjuksköterskor i akutbilarna ? Vad kostar hela kalaset, jämnfört med tidigare ?
Det är riktigt att läkare är ansvarig för sina egna behandlingar ? ( vem är inte det) Teoretisk så får en läkare göra vad den vill . Men frågan är kan de göra vad som helst ? Man måste komma ihåg att läkarkåren är mycket duktiga lobbylister, man visar ett par vetenskapliga artiklar och politikerna köper hela konceptet.
Det är riktigt att läkare är ansvarig för sina egna behandlingar ? ( vem är inte det) Teoretisk så får en läkare göra vad den vill . Men frågan är kan de göra vad som helst ? Man måste komma ihåg att läkarkåren är mycket duktiga lobbylister, man visar ett par vetenskapliga artiklar och politikerna köper hela konceptet.
intubera mera !!
Tomas: Du har helt klart rätt angående läkarnas lobbyförmågor, jag menar det finns ju en anledning till att utbildningarna måste lotta bland de som har 20,0 i betyg medans sjuksköterskeutbildningarna kan bolla med olika ansökningar för att få in maximalt antal på utbildningen.
Tror även att en del av problemet ligger i att övrig vårdpersonal (SSK och USK på sjukhus) har väldigt dålig koll på vad modern ambulanssjukvård i dagens Sverige har för förmåga, och om vårdpersonalen har dålig koll kan man ju inte begära bättre av de som leder våra sjukhus och landsting. Därmed så är det lätt för de läkare som är intresserade av att jobba prehospitalt att övertyga de som bestämmer.
Nu tycker jag ju att om man som färdig läkare upptäcker att man vill jobba utanför sjukhuset så skall man ju inte hindras, men man kan ju kanske inte begära samma lön som man kan få inne på sjukhusen eftersom man egentligen inte behövs.
Fast åandra sidan kanske läkarbilarna är bra att ha den dagen det sker något större. Då är de ju vana att jobba prehospitalt, frågan är ju som många redan påpekat om det är värt pengarna.
Som du, Tomas, frågar dig vad skillnaden både ekonomiskt, utbildningsmässigt och behandlingsmässigt är jämfört med tidigare när det fanns akutbilar med anestesisjuksköterskor är ju befogat. Men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att en del verkar fråga sig när utvecklingen skall avstanna (säger inte att det är så jätteutveckling med doktor-i-bil) så frågar jag mig själv: Måste utvecklingen avstanna?
Tror även att en del av problemet ligger i att övrig vårdpersonal (SSK och USK på sjukhus) har väldigt dålig koll på vad modern ambulanssjukvård i dagens Sverige har för förmåga, och om vårdpersonalen har dålig koll kan man ju inte begära bättre av de som leder våra sjukhus och landsting. Därmed så är det lätt för de läkare som är intresserade av att jobba prehospitalt att övertyga de som bestämmer.
Nu tycker jag ju att om man som färdig läkare upptäcker att man vill jobba utanför sjukhuset så skall man ju inte hindras, men man kan ju kanske inte begära samma lön som man kan få inne på sjukhusen eftersom man egentligen inte behövs.
Fast åandra sidan kanske läkarbilarna är bra att ha den dagen det sker något större. Då är de ju vana att jobba prehospitalt, frågan är ju som många redan påpekat om det är värt pengarna.
Som du, Tomas, frågar dig vad skillnaden både ekonomiskt, utbildningsmässigt och behandlingsmässigt är jämfört med tidigare när det fanns akutbilar med anestesisjuksköterskor är ju befogat. Men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att en del verkar fråga sig när utvecklingen skall avstanna (säger inte att det är så jätteutveckling med doktor-i-bil) så frågar jag mig själv: Måste utvecklingen avstanna?
Är inte detta också en fråga om hur hela organisationen hanteras? Om nu SOS larmar fram läkarbilen också utöver rädningstjänste och ambulans verkar det vara kanske det blir för mycket av allting.
Om det är en singelolycka där SOS uppfattar behov av läkarbil finns, behövs det då verkligen två ambulanser då det även finns räddningstjänst där och förmodligen även polis. Det verkar binda alldeles för mycket resurser på platsen.
Skulle inte läkarbilen ersätta förstärkningsambulansen i dessa fall? På Blåljus ser man hur läkaren ibland trängs med räddningstjänstpersonal som intresserat följer ambulanspersonalens arbete.
Den personal som inte har en funktion på olycksplatsen borde dra sig tillbaka en bit, ev återgå till station om det finns flera fordon för att snabbt stå i ny beredskap.
En annan fråga som jag ställt mig är, varför är inte läkarbilen först av insatspersonalen på olycksplatsen? De har ju ett mindre, lätthanterligare fordon att manövrera. De verkar anlända till olycksplatserna ganska (i sammanhanget) sent efter övriga aktörer. Och varför har de inte bättre larmställ? De kläder de använder kan inte ha mycket synbarhet på t ex trafikolyckor regn, dis, snöfall eller mörker.
Om det är en singelolycka där SOS uppfattar behov av läkarbil finns, behövs det då verkligen två ambulanser då det även finns räddningstjänst där och förmodligen även polis. Det verkar binda alldeles för mycket resurser på platsen.
Skulle inte läkarbilen ersätta förstärkningsambulansen i dessa fall? På Blåljus ser man hur läkaren ibland trängs med räddningstjänstpersonal som intresserat följer ambulanspersonalens arbete.
Den personal som inte har en funktion på olycksplatsen borde dra sig tillbaka en bit, ev återgå till station om det finns flera fordon för att snabbt stå i ny beredskap.
En annan fråga som jag ställt mig är, varför är inte läkarbilen först av insatspersonalen på olycksplatsen? De har ju ett mindre, lätthanterligare fordon att manövrera. De verkar anlända till olycksplatserna ganska (i sammanhanget) sent efter övriga aktörer. Och varför har de inte bättre larmställ? De kläder de använder kan inte ha mycket synbarhet på t ex trafikolyckor regn, dis, snöfall eller mörker.
De har väl exakt samma kläder som ambulanspersonalen har i övrigt?
En sak som läkaren frågade var "Hur gick det med den andra tjejen, blev hon skadad?" eller liknande. Det kanske var så att larmet som gick iväg faktiskt var för eventuellt två skadade, eller att någon sagt att hon skulle över vägen för att träffa sin kompis och bilen körde på? Vid en trafikolycka; Där en person blivit påkörd, finns det väl förutom den fysiskt skadade som blivit påkörd också en psykiskt eller eventuellt fysiskt skadad förare av bilen och ev. medpassagerare?
Håller dock med dig om att läkarbilen verkar varit sent ute. Men är räddningstjänstens ledningsbilar oftast först på platsen?
En sak som läkaren frågade var "Hur gick det med den andra tjejen, blev hon skadad?" eller liknande. Det kanske var så att larmet som gick iväg faktiskt var för eventuellt två skadade, eller att någon sagt att hon skulle över vägen för att träffa sin kompis och bilen körde på? Vid en trafikolycka; Där en person blivit påkörd, finns det väl förutom den fysiskt skadade som blivit påkörd också en psykiskt eller eventuellt fysiskt skadad förare av bilen och ev. medpassagerare?
Håller dock med dig om att läkarbilen verkar varit sent ute. Men är räddningstjänstens ledningsbilar oftast först på platsen?
Läkarbilen larmas om sos bedömmer att dessa behövs, alltså på ganska vida indikationer för att om dom skulle behövas har man sparat tid genom att redan ha dom där eller i nära anslutning. Sen kan man ju fundera hur mycket en doktor kan vill och får göra på en olycksplats jämfört med en anestesi ssk med erfarenhet.
sen ska man tillägga att det ofta kommer väldigt mycket osäker information till sosab på större olyckor, var de en skadad eller ev. tre? Därför går vi här uppe alltid med två ambulanser om det är oklart. har varit med om när man haft info om en skadad och senare hittat 5 skadade, men även då man fått 5 skadade och hittat en skadad.. så lite osäkert är det.
varför läkarbilen ofta kommer senare, beror på att bilen kanske inte är stationerad på samma ställe som övriga organisationen, och akutbilen har ofta ett större område eller distrikt än övriga ambulanser. därför kan dessa vara ute på andra uppdrag redan.
sen ska man tillägga att det ofta kommer väldigt mycket osäker information till sosab på större olyckor, var de en skadad eller ev. tre? Därför går vi här uppe alltid med två ambulanser om det är oklart. har varit med om när man haft info om en skadad och senare hittat 5 skadade, men även då man fått 5 skadade och hittat en skadad.. så lite osäkert är det.
varför läkarbilen ofta kommer senare, beror på att bilen kanske inte är stationerad på samma ställe som övriga organisationen, och akutbilen har ofta ett större område eller distrikt än övriga ambulanser. därför kan dessa vara ute på andra uppdrag redan.
Uttömmande svar från rayden. Men ytterligare en fråga till dig som verkar insatt. Fungerar kommunikationen på ett optimalt sätt mellan styrkor på plats och personal på väg? Läkarbilen verkade i något fall få veta vid ankomst att de inte behövdes, och kunde åka på nästa. Kunde de fått detta besked via radio och svängt ratten tidigare.
Vet att det är många viktiga åtgärder som behöver vidtas snabbt och många prioriteringar att göra, men ändå.
Vad gäller kläderna på insatspersonalen är det väl viktigt för alla att de har hög synbarhet, men jag kommenterade läkarbilen eftersom det var den vi diskuterade.
En annan aspekt vad gäller läkarbilen är väl att det vore bra för de flesta akutläkare att åka med där. De får en annan inblick i skadepanoraman och en ännu bättre kunskap i att söka efter följd- och sekundärskador efter olyckor.
Vet att det är många viktiga åtgärder som behöver vidtas snabbt och många prioriteringar att göra, men ändå.
Vad gäller kläderna på insatspersonalen är det väl viktigt för alla att de har hög synbarhet, men jag kommenterade läkarbilen eftersom det var den vi diskuterade.
En annan aspekt vad gäller läkarbilen är väl att det vore bra för de flesta akutläkare att åka med där. De får en annan inblick i skadepanoraman och en ännu bättre kunskap i att söka efter följd- och sekundärskador efter olyckor.
Lipton: Nej jag tycker absolut inte utvecklingen ska avstanna. Doktorer kanske kommer att finnas i framtiden i den prehospitala miljön. Men det jag tycker är tragiskt är att man jämnför en st läkares praktiska kunskap med en erfaren narkossköterskas. En ambulanssjuksköterskas kunskap om medicinska och kirurgiska tillstånd är bättre en en anestesisjuksköterkas som har varit på operation i hundra år. Så dessa två kompetenser kommpleterar varanndra alldeles utmärkt. En st läkare som varit på operation i fyra veckor är inte mycket att hänga i julgranen om man skulle behöva sedera och intubera barn som vuxna. Erfarna anestesiologer är väl det enda som kan höja den prehospitala kvalite´n. Men kostar tre gånger så mycket som en narkossköterska.
intubera mera !!
zAjben: Att få ut en ledningsbil från räddningstjänsten görs ju bara vid större olyckor där förmannen i förstabilen bedömer att den vill ha hjälp, annars sköter ju han/hon hela kalaset själv vad gäller ledningsansvar.
Tomas: De kostar ju bara så mycket för att man inte hittat en bra modell för att använda dem än. Som jag sa de läkare som vill arbeta prehospitalt skall väl få det och få något högre lön än övrig personal, dock skall de ju inte ha några astronomiska summor då de omöjligt kan ha så mycket mer utgifter än övrig personal. Dessutom bör ju detta på sikt höja övrig personals lön. Håller med dig om att utvecklingen i dag borde koncentreras på att låta redan befintlig personal få större behandlingsmöjligheter.
Det känns lite som jag sa att övriga vården inte riktigt hängt med i utvecklingen. Där jag jobbar har SOSAB som kriterie för utlarmning av sjukvårdsgrupp de olyckor där en person är fastklämd. På dagtid kan jag väl köpa detta eftersom en anestesiolog, en anesyster och en SSK från akuten åker då. Men nattetid försvinner anestesiologen och då borde ju kompetensen inte höjas något närmvärt. Dessutom så tar det ju cirka en kvart innan de kommer iväg och har de då en framkörningstid på 20 minuter kan man ju undra varför de skall iväg när patienten skall vara på sjukhus inom en timma.
Tomas: Välkommen till Klubb 200
Tomas: De kostar ju bara så mycket för att man inte hittat en bra modell för att använda dem än. Som jag sa de läkare som vill arbeta prehospitalt skall väl få det och få något högre lön än övrig personal, dock skall de ju inte ha några astronomiska summor då de omöjligt kan ha så mycket mer utgifter än övrig personal. Dessutom bör ju detta på sikt höja övrig personals lön. Håller med dig om att utvecklingen i dag borde koncentreras på att låta redan befintlig personal få större behandlingsmöjligheter.
Det känns lite som jag sa att övriga vården inte riktigt hängt med i utvecklingen. Där jag jobbar har SOSAB som kriterie för utlarmning av sjukvårdsgrupp de olyckor där en person är fastklämd. På dagtid kan jag väl köpa detta eftersom en anestesiolog, en anesyster och en SSK från akuten åker då. Men nattetid försvinner anestesiologen och då borde ju kompetensen inte höjas något närmvärt. Dessutom så tar det ju cirka en kvart innan de kommer iväg och har de då en framkörningstid på 20 minuter kan man ju undra varför de skall iväg när patienten skall vara på sjukhus inom en timma.
Tomas: Välkommen till Klubb 200
Ser ju bara patetiskt ut när läkarbilen dyker upp sist och konstaterar att jobbet med patienten är gjort. Samma gäller väl akutbilarna antar jag...
De fyllde nog en funktion förr, när utbildningsnivån i amb var lägre, men nu... Med VUB-syrror i amb behövs de inte. Där snackar vi slöseri med skattemedel!
De fyllde nog en funktion förr, när utbildningsnivån i amb var lägre, men nu... Med VUB-syrror i amb behövs de inte. Där snackar vi slöseri med skattemedel!
Tack Lipton, det känns mycket hedrande att vara i klubb 200 . Så länge det finns kritiskt sjuka barn och vuxna så tycker jag inte att det är befogat att avskaffa akutbilarna. Det gäller bara att hitta ett system som är ekonomiskt försvarbart. Alla akutambulanser idag kan inte ge ett fullständigt omhädertagande.
intubera mera !!