beskriva en person efter en krock

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

beskriva en person efter en krock

Inlägg av Anonymous » 23/11 2005 19:11

Jag söker en läkare som kan beskriva för mig hur en person ser ut efter en krock utan bälte.
Jag håller på med ett arbete i biologibreddning om bilbältesanvändning. Ska göra en kampanj för att få fler använda bälte. Läraren tycker att jag ska ta reda på vad som händer med kroppen efter en krock.
Jag har sett mycket trauma och sett en hel del men nu måste jag ha fråga en läkare.
Så om det är någon snäll person som skulle vilja hjälpa mig att få fler att använda bilbälte skulle jag vara tacksam om ni mejlade mig på rossel_e_87@hotmail.com.
Obs, jag är seriös nu. Varje mening ni skriver är värdefull för mig. Ni behöver inte skriva uppsatser om det är det ni är rädda för ;)
MVH
Emelie

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 23/11 2005 19:32

Jag tänkte bara påpeka att hur kroppen ser ute efter en kollosion utan bilbälte, det beror väl helt på hastighete, vad personen krockade med, (Lastbil, personbil, älg etc) och även vilken bil personen hade. :) (luftkudden, krocksäkerhet mm.)

Är ju ganska svårt att sätta en utgångspunkt för hur en person i regel ser ut efter en bilolycka utan bäta. =/ Förstår din fråga. Men som sagt, det beror ju på många faktorer. :?
//Jimmy

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Alltid otäckt

Inlägg av magill » 23/11 2005 20:29

Risken för "otäcka" skador vid krock är överhuvudtaget stor. Jag har upplevt bältad person som frontalkrockade med lastbil och blev fastklämd i över en timme. Det var skador som jag inte vill ska drabba någon. =/

Att krocka utan bälte är nog värre då man på grund av "den levande kraften" antagligen kommer att ta sig ut genom framrutan om hastigheten är tillräckligt hög (runt 70 eller över). I lägre hastigheter kommer man fortfarande att slungas framåt med stor kraft med ex. krosskador som följd.

Använd alltid bälte. Snälla. Jag hatar att se blod på andra ställen än i kroppen eller i provrör..

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 23/11 2005 20:56

finns ju i princip hur mycket som hellst att säga om detta. Men vad man vet med största sannorlighet är att bältet räddar liv. Risken med att inte använda bälte är som tidigare talare sade att bli utkastad ur bilen, vilket medför att man tappar effekterna av krockzoner och övriga säkerhetssystem som finns i moderna bilar. En annan risk är att man utanför bilen kan träffas av den egna bilen eller annat bråte som flyger omkring. Dessutom riskerar man att träffa hårda stillastående föremål.

Tror inte ens en läkare kan räkna upp kroppsliga skador som kan inträffa, för det är ju precis allt som finns. Såg en som höll på att drunkna i ett dike efter att ha blivit utkastad ur ett fordon och blivit medvetslös. Du bör kanske ta med vad som händer om man sitter obältad i en bil med airbag vid kollision..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: beskriva en person efter en krock

Inlägg av AMBASS » 23/11 2005 21:13

Brandkvinnan skrev:Jag söker en läkare som kan beskriva för mig hur en person ser ut efter en krock utan bälte.
Jag håller på med ett arbete i biologibreddning om bilbältesanvändning. Ska göra en kampanj för att få fler använda bälte. Läraren tycker att jag ska ta reda på vad som händer med kroppen efter en krock.
Jag har sett mycket trauma och sett en hel del men nu måste jag ha fråga en läkare.
Så om det är någon snäll person som skulle vilja hjälpa mig att få fler att använda bilbälte skulle jag vara tacksam om ni mejlade mig på rossel_e_87@hotmail.com.
Obs, jag är seriös nu. Varje mening ni skriver är värdefull för mig. Ni behöver inte skriva uppsatser om det är det ni är rädda för ;)
MVH
Emelie
Hej Brandkvinnan!

Svårt fall, doktorn grät! Jag tycker som idé att du skall lägga med några bilder på olycksfall i din rapport/studie. Sedan skulle jag råda dig att kanske besöka en obduktion (om nu detta alls är möjligt) för att där få ställa frågor till en obducent eller en obduktionstekniker vilka har bred och djup kunskap om vad som händer med oss i visuell mening! Jag tolkar din fråga som du vill veta hur en människa ser ut efter ett olycksfall (trauma) på obältad person. På klinik såväl som pre-hospitalt (utanför sjukhuset) kan denna typ av olyckor vara mångfasciterade och spänna över ett brett spektra av skador. Personligen upplever jag att kross och mjukdelsskador är framträdande redan vid relativt låga hastigheter. Ibland är de visuella signalerna omärkbara men i kroppen kan den skadade ha stora lokala eller spridda blödningar. För att inte tala om det mentala trauma en olycka av detta slag innebär för individen/individerna.

Du skulle också kunna kontakta NTF eller Motormännen vilka säkerligen har viss statistik i frågan. Ej att förglömma är att tala med de lokala ambulanssjukvårdarna eller kollegorna på brand och få en bred beskrivning om deras syner vid denna typ av plyckor.

LYCKA TILL! INTRESSANT FRÅGA!! //BE SAFE
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/11 2005 22:56

Hur personen ser ut efter en krock utan bilbälte går inte att svara på eftersom man kan se ut hur som helst. Man behöver mer fakta kring olyckan för att kunna gissa ett förväntat utfall. Hur man kan se ut efter en krock med bilbälte finns här:

http://www.trauma.org/imagebank/wounds/ ... 004a-t.jpg

http://www.trauma.org/imagebank/wounds/ ... 004b-t.jpg

http://www.trauma.org/imagebank/wounds/ ... 005a-t.jpg

I boken PHTLS finns beskrivet vad som händer vid de olika kollisionsfaserna och vilka förväntade skador som uppträder vid olika kollisionstyper. En svensk läkare som kan det mesta inom området är Ulf Björnstig:
http://www.umu.se/dsps/surgery/personal ... nstig.html

Där finns längst ner på sidan länkar till olika saker som han skrivet som är publicerat. Skolbiblioteket hjälper säkert till med att söka.

Kolla även: http://www.vll.se/Default.asp?lngStruct ... 43&lngId=0

Lycka till//Novisen

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/11 2005 11:39

Tack så hemskt mycket för era svar. Det hjälpte mig jättemycket faktiskt. Tack åter igen ;)

Var ute på en trafikolycka igår men ingen allvarligt skadad...
Halt var det som sjutton, den stora brandbilen kanade iväg en gång..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/3 2006 15:52

Efter mycket om och men har jag bestämt mig att jag ska koncentrera mig på frontalkrock i 50 km/h utan bälte.
De skador man kan få är väl bara krosskador i ansiktet och bröstet?
Eller så e jag helt ute och vimsar ;o)

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 21/3 2006 17:01

Man kan få lite av varje.. Så det är nog dumt att säga att man "bara" kan få en viss typ av skada. Du kan ju klämma dig (fastna under pedal), få skärsår i huvudet (slå i rutan), bryta revben (mot ratten), få nacksador(slungas mot rutan), osv osv.

Alla olyckor är unika. Men du kan nog hitta statistik över de vanligaste skadorna vid olika hastigheter.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 15:03

Jag har sett en krock obältad i 50km/h. Personen i fråga hade klivit ur bilen och satt med kraftiga Huvud och nacksmärtor + att knäna gjorde ont. Hon såg inte så skadad ut men vem vet. Bullseye i framrutan.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/4 2006 8:32

Jag har sett en trafikolycka där fordonen körde i 50 km/h där den ena föraren var bältad och överlevde och den andra blev så död som det bara går att dö. Alla olyckor är som sagt unika.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 20/4 2006 14:59

Brandkvinnan: glöm inte en av dom lömskaste skadan som har skapat otrologt mycket lidande för människor "Nacken", sedan kan det vara allt ifrån ett flailchest(instabil bröstkorg(multippla revbensfrakturer) efter att du dunkat in i ratten, skador mot skallen,buken,armar,ben....Splitter och skärskador, krosskador, klämmskador, titta på en bild av thorax(bröstkorgen),buken,kraniumet,ryggraden, och sedan är det bara att sätta igång fantasin om vad som kan skadas. rekomenderar också PHTLS böckerna, men det finns ju också mer lättsmält litteratur om du inte är jätteinsatt(ambulanssjukvård mm).....Lycka till. Och ha å åtanke att alla krockar är unika

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/4 2006 21:32

Otroligt otrevlig bild efter en olycka i Tyskland. OBS! Inget för känsliga :!:

http://www.emslive.com/images/crash.jpg

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 21/4 2006 21:57

Novisen skrev:Otroligt otrevlig bild efter en olycka i Tyskland. OBS! Inget för känsliga :!:

http://www.emslive.com/images/crash.jpg
Hoho, den fick jag förut tillsammans med någon text om att "titta på egen risk" :D

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 21/4 2006 23:37

Novisen skrev:Otroligt otrevlig bild efter en olycka i Tyskland. OBS! Inget för känsliga :!:

http://www.emslive.com/images/crash.jpg

Får en tår i ögat ju :cry:

Skriv svar