Dispens

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Dispens

Inlägg av ssk-ane-skåne » 27/12 2005 19:12

Det är KRAV från region skåne/KAMBER att det SKALL vara en VUB-SSK i akutambulanser i SKÅNE !!!

ssk2

Re: Dispans

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 19:22

ssk-ane-skåne skrev:Det är KRAV från region skåne/KAMBER att det SKALL vara en VUB-SSK i akutambulanser i SKÅNE !!!
Vilket snack om KAMBER. dem är inga lagsättare. SOS har klart berättat vad som gäller. Att sedan önska och drömma är en helt annan femma.

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Kamber

Inlägg av ssk-ane-skåne » 27/12 2005 19:30

Rätt... De är inga LAG-sättare. men som regelsättare och de som styr och ställer över ambulansverksamheten i Skåne så kan de stärka upp vad lagen säger... De kan inte sänka lagstadgat men som huvudman kan de stärka reglerna... SoS Säger syrra i akutambulanserna i hela landet.... KAMBER säger vub i alla akutambulanser... Detta gäller inte "läkarbilarna"... I skåne finns inga akutbilar som tidigare var bemannade med narkosyrra och ambsjv...

ssk2

Re: Kamber

Inlägg av ssk2 » 27/12 2005 19:33

ssk-ane-skåne skrev:Rätt... De är inga LAG-sättare. men som regelsättare och de som styr och ställer över ambulansverksamheten i Skåne så kan de stärka upp vad lagen säger... De kan inte sänka lagstadgat men som huvudman kan de stärka reglerna... SoS Säger syrra i akutambulanserna i hela landet.... KAMBER säger vub i alla akutambulanser... Detta gäller inte "läkarbilarna"... I skåne finns inga akutbilar som tidigare var bemannade med narkosyrra och ambsjv...
inte menar du att ni har spec sköterskor i alla bilar som kör prio1? KAMBER är inte alena om att tolka lagen helt fel. Sjukskötare är det som gäller och i arbetsdomstolen skulle dem aldrig klara ett fall.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 27/12 2005 20:06

Inte för jag vill lägga sorti på debatten, men att socialstyrelsen har sagt sitt, det beskymrar ju inte en upphandling att ha sina "högre" krav på ambulanspersonal?

Socialstyrelsen är ett "Golv" och upphandlingen är ett "Tak" som folk uppfattar det.

Precis som vid en löneförhandling, vi uppfattar det som ett "golv" när KOMMUNAL löneförhandlar om ett avtal, och arbetgivarna uppfatar det som ett "TAK".

/Kalle

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/12 2005 21:54

Våra tätbebyggda områden med våra 3 största städer är de med de bästa visionerna när det gäller att förbättra ambulanssjukvården. "Stockholmsambulans" var tidigare ett uttryck ambulansfolk runt om i Sverige skrattade åt. Idag skrattar de åt "landsbygden" som stannade upp i sin utveckling för 10 år sedan.

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 27/12 2005 22:26

Novisen,

Vi i väst har levt i decenium av OLA- ambulansen (Göteborg) och alla pratar om ola, som om det vore det ultimata av alla ambulanser, jag vet inte svaret men jag vet att många göteborgsambulanspersonal har blivit degraderade för de tillhört en "vanlig" ambulans. Jag ska inte ta tag i göterborgs diskussionen av ambulansjukvården, men man kan göra en reflektion.

Göteborg är starka , och kanske för starka för att inse att en förändring är på sin plats. Jag beundrar Göteborg för att de inte har "prostituerat sig" som Stockholm med sina privat ambulanföretag. Därmed är Göteborg ett exempel som kan ta plats i Sverige om "Ledningen vill" Visa Sverige att ni har plats i A-laget!

/Kalle
Trollhättan

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/12 2005 15:46

Jag ska kanske vara lite tydligare då jag hyllar Stockholm. De krav som SLL ställt vid upphandlingarna är högt ställda för att vara Sverige. Pratar man med den enskillde som arbetar inom dessa privata företag hör man direkt att saker som lön, bilar, samverkan, inflytande, lokaler blivit sämre de senaste åren.

OLA-ambulanserna förstår jag mig inte riktigt på. Som ambulans är det ultimat men personligen tror jag att stöd för akutambulanserna är vad som behövs då kompetensen höjs i dessa. Att aldrig anse sig behöva hjälp är tydligt tecken på dåligt omdöme/insikt. En akutbil/högre kompetens är beroende av tid för att göra/hinna göra ett bra jobb. Kommer man till patienten 5 minuter efter akutambulansen lastat så gör man ingen nytta. Som du beskriver Kalbl så tror jag att en snabb akutbil med anestesikompetens och ledningskompetens och som endast åker på A-larm är den bästa lösningen. Övriga uppdrag ska akutambulanserna klara själva.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/12 2005 14:39

Tråd Låst
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst