Förvarning via komradio

Här diskuteras allt som rör radiokommunikation inom den samlade räddningstjänsten

Moderator: prehospital

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Förvarning via komradio

Inlägg av prehospital » 7/6 2004 23:07

Det finns landsting som fortfarande - 2004 - förvarnar via komradio i stället för via mobiltelefon (GSM). Förvarningen kan ibland innehålla bl.a. patientdata, anamnes och aktuell status. Är detta förenligt med sekretesslagen och tystnadsplikten? Bruket av s.k. scanners är vida spritt bland allmänheten - dessutom helt lagligt.

Visst, problemet försvinner med RAKEL och TETRA, men det är ett tag dit. T.ex. etapp 4 skall vara klart i mitten av 2007, http://www.krisberedskapsmyndigheten.se ... etapp4.jsp

Vid förvarning med patientuppgifter - använd mobiltelefonen!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 7/6 2004 23:25

Håller med föregående!
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Re: Förvarning via komradio

Inlägg av Anonymous » 8/6 2004 20:56

prehospital skrev:Det finns landsting som fortfarande - 2004 - förvarnar via komradio i stället för via mobiltelefon (GSM). Förvarningen kan ibland innehålla bl.a. patientdata, anamnes och aktuell status. Är detta förenligt med sekretesslagen och tystnadsplikten? Bruket av s.k. scanners är vida spritt bland allmänheten - dessutom helt lagligt.!
Sekretess- och tystnadspliktslagen gäller för den som sitter och lyssnar.
Den som har tagit emot eller fått kännedom om ett konfidentiellt meddelande eller identifieringsuppgift, som inte är avsedd för denne, får inte utan samtycke från meddelandets part uttrycka eller utnyttja meddelandets innehåll, identifieringsuppgifter eller vetskap om att meddelandet finns, om inte annat föreskrivs i lagen
Vi kör med radio tills nya systemet kommer.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 8/6 2004 23:02

Skulle Du vilja att en anhörigs tillstånd går ut på radio? Det vill inte jag! Använd mobiltelefon!

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 9/6 2004 1:43

Det optimala är ju att ha en telefonkontakt med mottagande sjukhus. Har själv försökt att ha det här i stockholm då vi använde tel. på en mindre ort där jag arbetade tidigare. Det var också bra att på den mindre orten att använda tel.när man ville "tala om att man kommer" i stället för att dra på stora larmet.
Problemet här i Stockholm är att larmfrekvensen är så stor på AKM,att mitt telsamtal in, blir mer förvirrande än hjälpande, därför förvarnar vi via radio fortfarande. I södra länsdelen har man på projekt använt tel till förvarning, vad jag vet framgångsrikt, men i övriga delar gäller radio. Vid förvarning via radio finns det enl. min åsikt inte ngn anledning att tala om uppgifter som skulle kunna röja pt id. Men som sagt förvarningar där man på ett så säkert sätt för pt kan lämna info är de bästa, dvs inte radio.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/6 2004 11:28

prehospital skrev:Skulle Du vilja att en anhörigs tillstånd går ut på radio? Det vill inte jag! Använd mobiltelefon!
Om nu man skulle bli så dålig så tycker jag att det kvittar om nån hör mitt nuvarande tillstånd. Det kvittras o skvallras ju hämdlöst bland sjukvårdspersonalen ändå, så det kvittar väl.
Sen är det upp till den som larmar vad man säger. Vissa larmar ju in patientens livshistoria.
Personnr behöver man inte tala om vid larm för det gör varken till eller från.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Håkan Bråkan har helt rätt

Inlägg av SOS112 » 10/6 2004 19:51

Nöd går alltid först! Dessutom är kommunikation via Radio det absolut mest kostnadseffektiva.

Sen som kuriosa så finns det ett antal olika programvaror på marknaden (mer eller mindre seriösa) som kan tolka Mobitex meddelanden.

Till syvende o sist så är det likförbannat så att det man hör i sin scanner får inte föras vidare.

Använd mer radio!

/Patrik

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Attityd, Håkanbråkan.

Inlägg av ambus » 10/6 2004 20:47

Det är skrämmande att läsa detta inlägg från Håkanbråkan om att "det kvittar" eller är "varken till eller ifrån" osv. - är det detsamma som att det skall accepteras, Håkanbråkan? Detta med att det kvittras och skvallras ger ingen mer rätt att få göra det bara därför!

Hoppas att Du inte tycker det som Du verkar skriva, för detta kallas annars för "en ytterst farlig normaliseringsprocess"!!!

När man tycker att det kvittar hit & dit med det som handlar om värdighet, integritet och respekt för den enskilde, då är det dags att fundera på byte av jobb, kanske? Men allt är i bästa fall kanske bara en missuppfattning eller otydligt skrivet, får man hoppas.

Nej, jag tror att även om man är "dödssjuk" vill man behandlas värdigt vare sig det handlar om radiotrafik eller direkt tilltal eller bemötande, eller har jag fel?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 10/6 2004 20:47

Jag delar uppfattningen att komradion bör användas mer så att övriga styrkor hör kommunikationen med SOS Alarm, t.ex. på väg ut till en trafikolycka. Men icke för att lämna personuppgifter (t.ex. personnr) till mottagande sjukhus, här skall mobiltelefon användas.

Är det fler landsting än Stockholms och Jönköpings som förvarnar via komradio?

Anonymous

Re: Attityd, Håkanbråkan.

Inlägg av Anonymous » 11/6 2004 11:06

ambus skrev:Det är skrämmande att läsa detta inlägg från Håkanbråkan om att "det kvittar" eller är "varken till eller ifrån" osv. - är det detsamma som att det skall accepteras, Håkanbråkan? Detta med att det kvittras och skvallras ger ingen mer rätt att få göra det bara därför!

Hoppas att Du inte tycker det som Du verkar skriva, för detta kallas annars för "en ytterst farlig normaliseringsprocess"!!!

När man tycker att det kvittar hit & dit med det som handlar om värdighet, integritet och respekt för den enskilde, då är det dags att fundera på byte av jobb, kanske? Men allt är i bästa fall kanske bara en missuppfattning eller otydligt skrivet, får man hoppas.

Nej, jag tror att även om man är "dödssjuk" vill man behandlas värdigt vare sig det handlar om radiotrafik eller direkt tilltal eller bemötande, eller har jag fel?


Läs mitt svar igen så förstår du nog.

Att det kvittras mellan sjukvårdpersonal känner du säkert igen där du jobbar. Kanske du själv någon gång har fört information vidare till någon obehörig?
Kanske du själv hamnar i kategorin "en ytterst farlig normaliseringsprocess" ?
Själv larmar jag alltid via radio men talar aldrig om personnr för att jag tycker det kvittar.

interflora

Förvarning...

Inlägg av interflora » 14/6 2004 7:55

Jag vet ju inte hur en förvarning egentligen går till, men efter att ha gått bredvid och hört inom vården under ens utbildning, så verkar en normal förvarning vara som: "Man, 54 år, bröstsmärtor och sedan lite andning, puls o blodtryck"??

Den enda gången möjligtvis jag trodde det röjdes var när Lisbeth Palme ropade bakifrån ambulansen att "Palme har fallit", eller liknande...
Jag visste inte att man gick igenom personnummer, namn, social bakgrund, familjeförhållanden o.sv. Trodde meddelandet ska vara kort o koncist, för att föraren skall kunna köra bra och personalen på akuten göra sina förberedelser...???

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 14/6 2004 10:34

Det finns landsting som förvarnar via radio från sjukhytten.

interflora

Inlägg av interflora » 14/6 2004 23:52

Jo, möjligtvis, men om du då förvarnar från sjukhytten och skall sitta och berätta allt från A-Ö, glömmer man inte patienten då? eller behöver verkligen larmsystern ha så pass mycket information?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 15/6 2004 8:31

Oftast inte, men undantag finns. T.ex. för att akuten skall hinna plocka fram patientens journal (om inte datajournal).

Finns det någon ambulansorganisation som har ett fungerande ambulansjournalsystem med datakommunikation med sjukhuset?

Anonymous

förvarning på radio

Inlägg av Anonymous » 8/9 2004 11:39

Idag börjar man att sända pat uppgifter till sjukhuset via mobitex /och cyber mate och tar bara tillståndet via radion,
Det kan även vara så att ett sjukhus har tillsamans med sos beslutat att vidare dirigera ambulanser till annat sjukhus och dett får vi vet direkt när vi använder radio men ej via mobiltelefonen. föresten är mobiltelefonen så mycket säkrare när någon vill/anstränger sig för att lyssna :?: :?:

Skriv svar