Förvarning via komradio

Här diskuteras allt som rör radiokommunikation inom den samlade räddningstjänsten

Moderator: prehospital

micke SSK

Ang/ radio/ mobiltelefon

Inlägg av micke SSK » 11/9 2004 15:41

Jobbar själv i Stockholms södra delar, använder då ibland mobiltelefonen till att kontakta sjukhuset för att på så sätt kunna vidareförmedla personuppgifter och ibland mer detaljer kring patientens tillstånd. Detta av flera anledningar, ibland har man en patient vars tillstånd man just då bedömer som "svävande" (ursäkta uttrycket), med detta menar jag att man kanske ej behöver dra stora larmet, utan det kanske räcker med ett rum och en EKG-apparat tex.
Vidare anser jag att det i många fall är optimalt för patienten om Läkaren och övrig personal kan vara "inlästa" i journaler ang patientens tidigare sjukdomar m.m, innan vi anländer.
Mental förberedelse är inte heller att förglömma, då en radioförvarning skall vara kort, koncis och blir då i vissa fall ej särskilt informativ.
Visst, använder radion ibland också, håller mig då uteslutande till korta och koncisa förvarningar, då akutkanalen ej skall hållas upptagen, samt med tanke på att obehöriga kan sitta och lyssna m.m.
MVH Micke

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/12 2004 9:47

Jag anser att radion är vida överlägsen mobiltelefonen i många sammanhang, angående sekretessen så har vi i Piteå löst det på så sätt att vi har en textminicall på akuten dit alla prio1 uppdrag även kommer. Då vi då ropar in på radion så har dom redan patientdatan så vi kan uteslutande prata om pat X tillstånd osv. Dom körningar där akuten inte har patientuppgifterna tex. trafikolyckor el prio 2 uppdrag så använder vi mobiltelefonen...........jag har svårt att se att man i dagsläget bara kan hänge sig åt en kommunikations teknik, sunt förnuft måste ju råda. Att citera lagtexten för de som lyssnar på scanner funkar ju som bekant dåligt, i vart fall på en mindre ort som Piteå där "alla känner alla". Att likaså "gömma" sig bakom ett påstått faktum att det snackas omhämmat inne på sjukhuset gör ju inte saken bättre. Att sekretessen inne på erat sjukhus är dålig rättfärdigar inte att vi inom ambulansen tullar på den. :)

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Ekonomi

Inlägg av Wernvik » 29/1 2005 10:14

Detta med telefon kontra radio måste till viss del vara en kostnadsfråga också. Om man räknar med att man använder telia, då de flesta gör det, så kostar ett samtal dagtid ca 1kr/min och lika på kvällstid (Exempel räknat på Telia Work Super). En förvarning via telefon tar något längre tid än via radio oftast då man tenderar att ge lite mer info denna väg. En förvarning via telefon tar ca 3 minuter.

Detta ger oss en kostnad på 3,32kr per förvaning. (32 ören i öppningsavgift)

5 förvarningar per dag ger 16,60kr per dag. En tvåbils station blir kostnaden då 33,20kr per dag.
Per år blir det då 12 118kr

Ser man deta på ett helt landsting så blir det en del pengar med telefon kontra radio.

Till detta ska ju sedan patientsäkerheten värderas. Dock så vet vi ju att ofta så väger ekonimin i denna bedömning när det är upp till politiker.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/1 2005 16:24

Du får inte glömma de privata samtalen från bilarnas mobiltelefoner :lol:

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 24/7 2005 21:15

Fråga:
Finns det inte möjlighet att skicka textmeddelanden via Mobitex :?:
Om inte jag minns helt fel så finns denna möjlighet.
Varför används inte denna möjlighet då detta sätt inte är möjligt att avlyssna med en scanner :?

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 18/8 2005 20:58

Därför det finns gratis programvaror på internet runt om i världen som kan tolka dessa textmeddelanden.

:?

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 19/8 2005 15:31

Jimmy Olsson skrev:Därför det finns gratis programvaror på internet runt om i världen som kan tolka dessa textmeddelanden.

:?
I sådana fall pratar vi om mycket hängivna scannerlyssnare.
Det kanske finns något 10-tal sådana i landet som har möjlighet och vilja att avvlyssna samt avkoda Mobitex.
Kan du ge exempel på sådana program som avkodar Mobitex? :?:
Skicka i så fall ett PM till mig.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 19/10 2005 13:24

Förlåt att du inte fick något svar Larsev. Hade helt glömt bort den här tråden.

Men för att ta upp och avsluta det vi talade om. = )

Googlar man lite hittar man det mesta om att programmera om Personsökare.. men det beror mycket på vad du har för modell av personsökare.. (olika stift o kontakter osv) Och att bygga själva hårdvaran går inte på många 100 lappar om ens en...

Lyckades själv att programmera om en Motorola Scriptor till ett annat RIC nummer.. mha litet enkelt bygge..

http://www.gadgettech.org/pager/

Det finns (som jag tidigare sagt) även många programvaror på nätet, som man kan instellera och använda för avkodning av Minicall meddelanden som man tar emot med en vanlig radioscanner och överför ljudet till datorn via ljudkortet. Sedan så tar dataprogramet över och avkodar det.
Tror just med progarmet för Minicall heter, Minicall.. :? Inte säker..

:)

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 19/10 2005 13:44

Jimmy Olsson skrev:Förlåt att du inte fick något svar Larsev. Hade helt glömt bort den här tråden.

Men för att ta upp och avsluta det vi talade om. = )

Googlar man lite hittar man det mesta om att programmera om Personsökare.. men det beror mycket på vad du har för modell av personsökare.. (olika stift o kontakter osv) Och att bygga själva hårdvaran går inte på många 100 lappar om ens en...

Lyckades själv att programmera om en Motorola Scriptor till ett annat RIC nummer.. mha litet enkelt bygge..

http://www.gadgettech.org/pager/


Det finns (som jag tidigare sagt) även många programvaror på nätet, som man kan instellera och använda för avkodning av Minicall meddelanden som man tar emot med en vanlig radioscanner och överför ljudet till datorn via ljudkortet. Sedan så tar dataprogramet över och avkodar det.
Tror just med progarmet för Minicall heter, Minicall.. :? Inte säker..

:)
Nu ska vi inte blanda ihop äpplen och päron. :shock:
RIC nummer är kopplat till Minicall. :o
Motsvarande nummer till Mobitex kallas MAN nummer 8) .
Mobitex är INTE någon personsökare :!: .
Det är via Mobitexen ambulansen får ut sin "remsa" :P

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 19/10 2005 19:24

Varje mobitex kostar också pengar. Inga mängder men det är fortfarande inte gratis.

Som parantes kan jag säga att det går att avkryptera och spåra Mobitex. Tror inte att det går för en vanlig hemmapulare men visst går det. Försvaret gör det bl.a.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 19/10 2005 22:21

Nu ska vi inte blanda ihop äpplen och päron. :shock:
RIC nummer är kopplat till Minicall. :o
Motsvarande nummer till Mobitex kallas MAN nummer 8) .
Mobitex är INTE någon personsökare :!: .
Det är via Mobitexen ambulansen får ut sin "remsa" :P
Oj herregud, nu var jag vist helt ute och cycklade. :oops: :roll:
Jag lär nog läsa på om vad som SOS använder vid utlarmning. =)
Var vist inte så säker som jag trodde. :roll: Pinsamt. hehe..

Då ber jag om ursäkt för mitt uttaande. : )

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/10 2005 8:40

:?:
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 23 gånger.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/10 2005 8:41

Nepp ja jobbar som T.F radiooperatör på RC och ja har fått ropa ut några amb larm några gånger jag tycker det är väldigt olämpligt om namn osv nämns över radio likaså polisens QP dom säger ju hela pers på ägare det pers nr kan ju miss brukas pga att dom får reda på ´namn persnr adress 8) :evil:

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

polisen

Inlägg av ohlstedt » 28/10 2005 8:30

Jag tycker att det är mera olämpligt med polisens radiokommunikation då, där man ex hör Namn personnummer adress telefonnummer portkoder m.m. Tänk er en sittustion då en civilperson åker bil bakom en annan bil där han mistänker att föraren är berusad, personen i fråga ringer till polisen för att tala om detta, på sambandscentralen larmar man ut detta till en polispatrull i närheten via radion, där man även delar ut anmälarens telefon nummer så patrullen ska kunna ta kontakt med anmälaren, samtidigt sitter den mistänkte rattfylleristen i sin bil och hör allt sammans på sin polisradio. det skulle kunna förefalla som så att den mistänkte stannar bilen och är vansinnig på anmälaren och är den mistänkte berusad på riktigt kan vad som hälst hända, eller så skulle det kunna bli så här, den mistänkte rattfylleristen noterar anmälarens telefon nummer samt kollar upp anmälarens adress hos eniro och gör ett *hembesök* vid ett senare tillfälle.

Bara en tanke jag hade kring den rådande disskutionen men som sakt det blir nog bra för alla blåljus organisationer när RAKEL är instalerat, är det föresten någon som vet när RAKEL kommer till förfogande för ambulans organisationen?....

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: polisen

Inlägg av Wernvik » 28/10 2005 10:17

ohlstedt skrev: Bara en tanke jag hade kring den rådande disskutionen men som sakt det blir nog bra för alla blåljus organisationer när RAKEL är instalerat, är det föresten någon som vet när RAKEL kommer till förfogande för ambulans organisationen?....
Lite OT

Rakel blir tillgängligt för ambulansen samtidigt som det blir tillgängligt för alla andra blåljusmyndigheter. Det torde väl vara snart. Vet dock inte om någon ambulansverksamhet som har hoppat på tåget. Problemet är ju de dyra licenskostnaderan.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar