Det nya radiosystemet begränsar informationen till massmedia

Här diskuteras allt som rör radiokommunikation inom den samlade räddningstjänsten

Moderator: prehospital

Anonymous

Det nya radiosystemet begränsar informationen till massmedia

Inlägg av Anonymous » 20/10 2004 4:55

Det kommande så kallade Tetrasystemet kommer att sätta begränsningar vad massmedia ska få reda på och inte.
Wigh:s Nyhetscentral har under många år både lyssnat på radio och ringt runt till både polis och SOS-centraler i Sverige.
Polisen gick bland annat ut att man kommer att vara lika öppna mot massmedia som tidigare vilket jag anser är näst intill skrattretande.
Även idag när vi utför rundringning till SOS-centraler kan vi konstatera att dessa nämner långt ifrån alla händelser som media har intresse av.
Likaså Polisen är lika sparsam med uppgifter. Ofta och tyvärr alldeles för ofta får man höra " Det har varit lugnt" Först när man säger att jag tyckte jag hörde får man reda på det man redan hört. Men har man inte hört så får man inte alltid reda på det heller.
Det nya radiosystemet kommer därför att begränsa massmedias rapportering då det gäller nyhetshändelser.
Jag tror inte någon inom media sitter och lyssnar på pat.uppgifter utan man reagerar endast på det som är intressant.
Tack för ordet.
Uffe Wigh

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/10 2004 9:45

Först vill jag bara säga att jag kolla på wighsnews sidor varje dag och skulle tycka det vore tråkigt om eran rapportering helt plötsligt skulle försvinna eller bli sämre.
Dessutom så har jag inte träffat någon utan intresse för blåljusverksamhet som kännt till sidan (då känner jag ingen journalist). Så jag menar oftast är det nog bara folk i branschen som kikar på era sidor.

Nu vill jag dock påpeka att jag inte alls håller med dig. Visst visst, yttrandefrihet och allt det där. Men är det verkligen nödvändigt att man kan sitta på en akutmottagning och läsa om olyckan innan patienten hunnit dit?

Sedan skulle jag ju inte vara jätteorolig om jag vore du. Jag menar fördelen med digitalteven var väl förutom bildkvalitet och sådant att man inte kan göra piratkort och titta gratis. Eller hur? :idea:

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Informationstillgänglighet

Inlägg av roadrunner » 20/10 2004 9:54

Det här är lite av ett dilemma i en fri demokratisk stat. Informationen som går över radio har varit tillgänglig för alla intresserade eftersom systemet tillåter avlyssning. Alla blåljusmyndigheter anser troligen att informationen är "arbetsredskap" och därför inte måste hållas tillgänglig för tredje part. TETRA eller RAKEL bygger in avlyssnings-säkerhet, vilket är utmärkt, sett ur myndighetens ögon. Som media-representant vill man ju självklart ta del av ocensurerad information för att kunna avgöra vad som "ligger i allmänhetens intresse" att få ta del av.

Tyvärr kommer nog myndighetens krav på kommunikations-säkerhet att slå ut medias krav på tillgänglighet. Vi kommer i framtiden att få ta del av den info som mediaansvarig tjänsteman släpper ut. Och det innebär en myndighets-styrning av media som teknikbyggaren inte tänkt på.

Lösningen? Lite orealistiskt kanske man kan önska att ackrediterade media (yrkesutövande personer med presskort etc) kopplas upp med medlyssning i radiosystemen. Kostnader för licens och utrustning får den enskilde stå för.
Sen återstår det att se vad myndigheterna tycker om detta.... :?

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 5/11 2004 22:32

Lugn & Fin Vänner, det är enligt min bedömning LÅÅÅÅÅÅNG väg kvar innan detta nya system kommer att kunna sjösättas (om det ens blir av), eftersom fel upphandling tydligen gjorts, många kommuner har tackat nej p g a ekonomiska skäl (dyrt projekt) och vi har ej sett vad dett i slutändan leder till...


...så ta ett djupt andetag och fundera istället på hur vi skall kunna förbättra vår kommunikation och använda teknik som gynnar verksamheten, med patienten i fokus, kankse det är detta TETRA/Rakel system? Det vet vi ej ännu, eller finns det någon som gör det helt till 100%? :wink:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/11 2004 18:04

http://www.krisberedskapsmyndigheten.se ... _4386.aspx


Om dom inte överklagar till kammarrätten, så kan arbetet börja igen...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/11 2004 21:02

Gagge skrev:http://www.krisberedskapsmyndigheten.se ... _4386.aspx


Om dom inte överklagar till kammarrätten, så kan arbetet börja igen...
Och det är precis vad de har gjort...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/11 2004 21:15

Att dom orkar... Men visst.... :?


Det är så tråkigt att handläggning och förhandling tar så lång tid, men det brukar gå fortare i högre instanser, eftersom det är färre fall... :roll:

RoTe

Inlägg av RoTe » 6/12 2004 15:12

Glöm inte att ni kommer få leva med bildlösa tidningar eftersom fotograferna inte får reda på vad som händer. Det är svårt nog redan idag att hinna fram till platsen innan allt är städat och då åker man innan utlarmningen är klar.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/12 2004 22:01

Jag tror att vi gör det enkelt för oss. Idag så ringer sos ut larm som är känsliga.
För några veckor sedan var jag ute på ett larm där polisen smällt med en annan bil ute på landet. Inget gick ut över radion utan allt sköttes via telefon för att minimiera läckaget.
Innan vi hunnit fram så fanns represententer från de stora kvällstidningarna och från några bildbyråer redan där innan oss.

Mycket möjligt att allmänheten tipsat dem, men det finns mycket som tyder på att det är vi inom blåljusverksamheterna som tipsar.
Jag har vid fler än en gång fått en "prislista" uppläst för mig om information som vidarebefodras till pressen. Jag har också pratat med folk som på en direkt fråga erkänt att de tipsat massmedia.

Jag tror inte att det kommer bli någon skillnad i verkligheten, möjligen statistisk skillnad.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Ny teknik underlättar för SOS Alarm

Inlägg av prehospital » 8/5 2008 13:28

Lösning på problemet?

http://www.sr.se/varmland/nyheter/arkiv ... el=2055716

Ny teknik underlättar för SOS Alarm
SOS Alarm kommer från och med den första juni att erbjuda mediaföretag som bevakar samhället och räddningstjänsten ett meddelande om de larm som tas emot. Informationen är ett alternativ till många telefonsamtal vad olika larm gäller och när det är omöjligt att avlyssna polisradion.

Det är genom en helt ny teknik kallad Zenit som installerats på alarmcentralerna runt om i landet som gör den här tjänsten möjlig. Informationen skickas ut helt automatiskt och passerar genom filter som tar bort det som skyddas av sekretess.

I länet finns idag ett stort antal radio och tevekanaler samt olika tidningar med internethemsidor.

I genomsnitt är det tio larm per dygn här i Värmland som skulle skicka iväg information och på det viset sparas mycket telefontid samtidigt som också all media får informationen samtidigt.

Och sekretessen i informationen som skickas ut är hög enligt SOS Alarm.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 26/5 2008 8:59

Lånar den här tråden lite::: Är det någon som vet om uppsala län ska gå över till RAKEL vid månadsskiftet? har för mig att planeringen var så sedan förut...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 28/5 2008 18:38

ohlstedt: Yes, i Juni vad jag hört.

Skriv svar