Antenner på polisbilar, ambulanser och räddningsfordon

Här diskuteras allt som rör radiokommunikation inom den samlade räddningstjänsten

Moderator: prehospital

pro377

Antenner på polisbilar, ambulanser och räddningsfordon

Inlägg av pro377 » 2/10 2007 21:22

Har en fråga angående de 3 antenner som normalt brukar sitta på exempelvis Saab 9-5. Den i mitten sitter ju på alla 9-5or men vad är de andra 2 till för? En är en lång med spiral på och brukar sitta på förarsidan på taket långt bak medan den högra är en ganska kort rak histora på passagerarsidan. Vilka funktioner och frekvenser har dessa?

Mycket tacksam för hjälp i ärendet.

Ps. Tråden kanske skulle lagts i fordonskategorin. Isåfall, förlåt :) Ds.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 3/10 2007 1:14

Jag är verkligen ingen expert på detta men en gissning är att den med spiralen på är till kom-radion och den lilla till mobilen. Förutom dessa har vi på ambulansera en liten dosa på taket till GPS.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 3/10 2007 8:12

Som JOCKE skriver, antennen med spiral är mest troligt radion, den lilla på sidan är nog en GSM antenn och den i mitten är troligen originalantennen för vanlig FM-radio.

Men i vårt avlånga land finns mååånga speciallösningar så det går inte att svara säkert.

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/10 2007 17:51

Har inte mobitexen en egen antenn också?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 3/10 2007 18:01

Jo jag tror det, men polisen har väl inte riktigt det systemet, eller?

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/10 2007 18:34

JOCKE skrev:Jo jag tror det, men polisen har väl inte riktigt det systemet, eller?
Vet inte... har inte sett insidan på en polisbil sedan jag gick i lekis, jag utgick från trådens rubrik.

Just det, innan Wernvik hinner rätta mig: Det var ju den gången som jag blev inbjuden för att kort diskutera resultatet av min tunga högerfot också. :roll:

pro377

Inlägg av pro377 » 3/10 2007 20:05

Kan den stora antennen fylla flera funktioner? Alltså ta in stort frekvensomfång? Ex 75-450 MHz? I såfall skulle väl den även täcka vanliga radion (P1-P4, Energy mm) och även komradio mm.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/10 2007 11:23

Ingen expert, men gissar att mobitexen har lång antenn.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 28/12 2007 8:17

Längden på antennen beror på frekvensen, 94cm är 79/78 mhz som de flesta räddningsfordon har (system 70) (förutom RAKEL), en kortare anten används till polisen i storstäderna sthlm, gbg, malmö som kör system 80 som ligger på 400 mhz nånting. ju längre anten desto lägre frekvens.
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

sammeb

Inlägg av sammeb » 28/12 2007 13:52

De flesta polisbilar kör med förkortad antenn för S70-systemet. Nästan en meter lång svajig antenn är inte så önskvärt i utryckningskörning.
De ligger mellan 40 och 50 cm med en toppspole.

Är det en lång antenn med spiral i botten är det förvisso troligen till S70 också, men den "gamla" modellen.

Polisen har mycket riktigt inte mobitex i sina bilar, något de säkert skulle haft nytta av...

Numer har ju de flesta polisbilarna dessutom en antenn för Rakel. Den är betydligt kortare en en oförkortad S70-antenn. Typ samma storlek som en förkortad, då frekvenserna ligger på UHF-bandet.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/12 2007 17:35

Inte önskvärt vid utryckningskörning med lång antenn säger du... Vi har den långa modellen på samtliga av våra redan 2m höga bilar vilket brukar ta i grenar och låga viadukter mm...

Visserligen ambulanser jag talar om nu...

sammeb

Inlägg av sammeb » 30/12 2007 18:18

Jo - det tror jag säkert att den gör, och jag gissar att det kvalificeras som icke önskvärt.

Faktum är att polisbilarna i Uppsala har mycket bättre kräm och därmed läsbarhet i sin sändning med sina korta antenner, än ambulanserna med sina långa.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 30/12 2007 23:42

Det kanske de har för att de inte har så mycket annan utrustning som stör radion.
Visst hade det varit bättre med en kortare variant på våra redan höga bilar, men det är ju många gånger som att tala med en vägg när det gäller önskemål kring utrustningen.

gott nytt år

sammeb

Inlägg av sammeb » 5/1 2008 22:32

En kort (10 cm) och rak antenn skulle kunna vara GPS-sändarens antenn.

Skriv svar