RAKEL

Här diskuteras allt som rör radiokommunikation inom den samlade räddningstjänsten

Moderator: prehospital

ambjonte
Inlägg: 2
Blev medlem: 13/2 2005 12:31

RAKEL

Inlägg av ambjonte » 11/3 2005 15:17

Tycker det är sjukt att man skall slänga ut så mycket pengar på ett radio nät som kommer att kosta kommun/Landsting enorma pengar.
Kan förstå för 20 år sen att man verkligen ville ha ett annat system/Radio men som läget är idag då utväcklingen gått spikrakt upp när det gäller teknik och prestanda på dagens radios dvs Ericsson Aurora och P500 som sitter nu idag i dom flesta utrycknings fordon och detta är 2st hög morderna radios med en god prestanda. Varför inte satsa mer på vårat S-70 band för? som ej kostar nåt. vissa stationer runt om i sverige satsar fortfarande pengar på sitt s_70 system dvs då med tracline map gps system och olika radio modeller, medans en del har visst tappat tron helt och ser bara en möjlighet RAKEL.
Visst Rakel är avlyssnings säkert men vem fn bryr sig om du hämtar agda 82 som har rammlat till vilken nytta? ja listan kan göras lång men som sagt vi är inne i 2000 talet och om några år så går det även avlyssna detta system.
Håll kvar vid S-70 systemet och satsa där det är ett fullt dugligt radio nät som kan användas. Kan väl se en fördel med att sätta in rakel i lednings bilarna för god förbindelse mellan sos och räddnings ledning.
Ta vara på S-70 , IS Swede, tracline map, gps system,
JONTE

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/3 2005 18:20

Jag håller med, men vill inte hoppa in för mycket i diskussionen för att jag inte har följt utvecklingen, men det jag vet är att S70/80 systemet är underbart och det finns billiga och bra radios som går att kryptera, ex. Motorola GP340. Sen behöver man inte ha kryptering förutom vid extremt känsliga situationer, och då finns det många billiga utrustningar som klarar detta alldeles utmärkt.

Men som sagt, jag har inte följt denna diskussionen länge nog så jag får återkomma med mina personliga åsikter vid ett senare tillfälle. :)

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 11/3 2005 19:10

Min spontana tanke i ämnet är mest ekonomiförändringarna. En räddningstjänst med 20 bilar med radiomontage i betalar idag ca 3000kr i licenspengar. Med tetra blir det 400 000kr då tetra har planerat en licensavgift på ca 20 000kr/år och station.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Larmoperatör

RAKEL - KRAKEL

Inlägg av Larmoperatör » 13/3 2005 23:56

Instämmer med föregående talare. RAKEL är enligt min uppfattning kraftigt överreklamerat och frågan är om inte nackdelarna väger tyngre än ev. fördelar.
Jag blir lite upprörd när man hör folk i branchen tala om RAKEL som att det ska lösa alla problem som man överhuvudtaget kan tänka sig.
Jag ska här belysa några, enligt mitt tycke, relevanta frågeställningar:
1/ Kostnaderna som flera av er påpekat, de är horribla.
2/ SOS Alarm AB är inte med bland primära användare av RAKEL vilket är ganska intressant då de flesta räddningstjänster och samtliga ambulanser i Sverige använder SOS Alarm AB för alarmering/ledning. Vem ska de prata med då och måste de behålla "hederlig" 78 MHz radio och MOBITEX för att få larm och hålla kontakt med larmcentralen?
3/ Som användare i RAKEL kan du påverka din radio ytterst lite utan hela systemet bygger på att det finns en larm/sambandscentral som kopplar ihop de enheter som behöver prata vid en insats. Du som användare kan alltså inte själv bestämma att du vill prata med kustbevakningsbåt 311 eller helikopter H98 från försvaret vilket går utmärkt med nuvarande radio på ex kanal 02. Vem ska då vara spindeln i nätet och fixa detta?
Den frågan går inte att få något svar på. SOS är som sagt inte ens med i matchen i nuläget, polisen har knappast tid att hjälpa en brandman att få kontakt med en båt eller helikopter och egna larmcentraler finns bara hos ett fåtal räddningstjänster.
4/ Sjöräddningssällskapet gör många insatser till sjukdomsfall och bränder i framförallt skärgårdsområden. I dag kan de via kanal 02 hålla kontakt med SOS och ambulanser men de får inte heller vara med i RAKEL.
För övrigt skulle de som ideell organisation knappast ha råd med RAKEL.
5/ Dataöverföring brukar nämnas som ett argument men faktum är att RAKEL, i nuläget, har avsevärt lägre datakapicitet än en vanlig GSM.

Ska man få RAKEL att fungera i Sverige så tror jag att vi måste göra som i Finland och införa gemensamma larmcentraler för polis, ambulans och räddningstjänst. Först då får man den "spindeln i nätet" som kan knyta ihop de olika aktörerna. För övrigt så vore det nog bra ur många andra aspekter, tex. ekonomin!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/5 2005 0:18

Att kostnaderna är höga är sant men hade man släppt in "privata" aktörer, som tex. bevakningsföretag, taxi m.m, m.m. hade ju fler fått vara med om att betala kalaset.

Men då våra kära politiker som vanligt är helt verklighetsfrämmande så förstår man inte vilken kapacitet Tetra har.

De är rädda att det blir "för trångt" men om samtliga nu tilltänkta användare utnyttjar systemet är det endast 10-15% som används, så det finns gott om plats för "utomstående" användare.

Skriv svar