Radiostörningar Volvo S80-ambulans

Här diskuteras allt som rör radiokommunikation inom den samlade räddningstjänsten

Moderator: prehospital

Anonymous

Radiostörningar Volvo S80-ambulans

Inlägg av Anonymous » 8/4 2005 12:51

Vi har sedan i höstas 2 st volvo s80, en mycket bra bil men vi har problem med störningar på kom radion då den är ställd på öppen lyssning.
är det fler som har detta problem och iså fall vad har ni gjort för att komma till rätta med det eller om ni vet vad felet beror på .
Vår komradio är aurora. i Våra andra fordon har vi samma utrustning men inga problem???

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 8/4 2005 14:42

Det låter i mina öron som att det är dåligt jordat.
Har ni fått jorden kollad?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/10 2005 8:45

:idea: Hejsan jag kommer ihåg att min polare hade probelm me radio i bilen också testa o skruva av o på antennen o fiffla lite med den.

Det hjälpte på både brandbilarna och ambulanserna :!:

Eirik

Inlägg av Eirik » 23/10 2005 14:52

Hva slags forstyrrelser dreier det seg om? Skraping/susing/piping osv?

Larmoperatör

Ang. störning i Volvo S80

Inlägg av Larmoperatör » 2/11 2005 20:30

Hej! Detta fenomenet är känt och beror ev. på klimatanläggningen i sjukhytten. Prova att stänga av den eller "gasa på för fullt" och se om störningen på radion försvinner. "Gotland" köpte 2st S80 för något år sedan och man har haft väldiga problem med detta, dels är det omöjligt att ha radion på öppen passning och dels stör det MOBITEX-enheten. Värt att observera är att om personalen gör det lätt för sig och bara sänker volymen på radion så tar den endast emot anrop på den inställda kanalen. För att säkerställa funktionen på radion så måste högtalaren kopplas ur då man har störningar på inställd kanal. Hoppas detta kan vara till någon hjälp och återkom gärna med info hur det går! Mvh Larmoperatör

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 2/11 2005 21:02

Förmodligen problem med jordningen. Prova att montera antennerna på framskärmarna, där det finns plåt.

Skriv svar