Utlarmning av ambulanser i Uppsala

Här diskuteras allt som rör radiokommunikation inom den samlade räddningstjänsten

Moderator: prehospital

Anonymous

Utlarmning av ambulanser i Uppsala

Inlägg av Anonymous » 3/5 2005 19:07

Hej!
Är ny på forumet, Och jag har en fråga.
För någon månad sen så flyttade ambulansen i Uppsala till sina nya lokaler vid Akademiska sjukhuset, Och då togs ett nytt system igång, Jag lyssnar på scanner, och då hörde jag helt plötsligt en data röst som larmade ut när det hände något. jag undrar följande, Var är det för datasystem som är inkopplad i radion, Och hur fungerar det? Läser talsyntesen upp texter som an själv har skrivit in på sos, Eller läser den bara för markerade objekt, som man kryssar i?
Vore interessant att få ett svar eller mer information om det.
Hälsningar Stina!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/5 2005 4:51

Gå in på http://www.rescue.nu/

Där hittar du all info om den "nya larmvägen"
Mvh.
Anders

RoTe

Inlägg av RoTe » 9/5 2005 23:50

Detta är ju helt värdelöst. Jag köper att ambulansarna fattar deras förkortningar men man hör ju fasen inte adressen heller. Att det går snabbare att förmedla informationen på detta sättet tror jag inte en sekund på. Går långsammare och risken för missförstånd ökar. Sedan vore det skoj om datorn kunde uttala stadens namn som den jobbar i. :roll:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/5 2005 0:36

Har kollat på hemsidan
Och det är en grej jag inte fattar fortfarande.
Jag läste instruktionerna för systemet. Och där stod det att man skulle ringa upp och slå in koder Efter det skulle man trycka in ptt-n. För att tala, Är det det tänkt att det är datorn som ska sända ut koderna som har matats in, eller är det jag som ska läsa in texten för datorn?
Stina!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/5 2005 11:33

Talsyntesen läser upp valda delar ur SOS opertörens ärenderader. Så fort operatören har skrivit klart adressen och tryck på enter så sätter den igång med utlarmningen.

Utlarmningen är annars rätt så komplicerad att operatören måste själv slå in rätt larmkod för att rätt larm skall dras...

Hörbarheten är inte den bästa. Ingrid har svårt för förkortningar och felstavningar. Men samtidigt, det står i klartext på mobitexremsan i bilen...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/5 2005 15:19

För jag läste i manualen att man skulle hålla på att slå in koder och så vidare. Men det kan ju va så att sos använder den via isdan Får läsa vidare på det.
Jag håller med om att Ingrid har svårt för förkotningar, Och ibland så kan inte jag läsa vad hon menar det hon säger.
Stina!

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 18/8 2005 20:47

Njeaaaa. Jag har oxå lysnat på en del av Ingrids utlarmningar, och ja... Det är ju inte det lättaste att höra rätt alla gånger. Gatorna som man så väl känner till, kan helt plöttsligt låte som världens mest främande ställe bara man uttalar dom lite fel.
Hur är det om man hör fel, och vill ha possitionen en gång till? Visst går det väl att kika på det textliga meddelandet man får. Men om man bortser från det?

Kan man bara säga att: -Förlåt, vad sa du? Upprepa!
Jag tycker det låter krångligare på den biten då en dator ska sköta den rösrliga biten.
:roll:

:idea:

RoTe

Inlägg av RoTe » 5/9 2005 17:58

Nu läser dom inte upp vad som hänt längre utan det får dom kolla på mobitexen. Dom får bara gatan på tal, inte ens husnummer. Patetiskt tycker jag, då kan dom lika gärna ta bort hela skiten så man slipper lyssna på äckelrösten.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 5/9 2005 18:34

Hehe.. jo, om det är så det går till så. Men varför inte skicka allt över mobitex eller radio? (Bara ha ett system i bruk?) Visst förstår jag dem lite granna när det gäller radio. För det är ju rätt enkelt för någon att sitta och lyssna av. Men mobitexen då? Varför inte bara köra allt över den?
:?
Senast redigerad av 1 Jimmy Olsson, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 5/9 2005 19:37

haha skön röst :)
den där skulle man nog klia sig i huvet över ganska ofta tror jag.
lyssnade på deras demo, "lillstigen" slank inte in första gången iaf :)

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 30/1 2006 23:01

Tacka vet jag sthlm där är det en människa som säger vafan som gäller, två gånger dessutom så att risken för missförstånd är =0

Anonymous

talsyntes

Inlägg av Anonymous » 8/3 2006 20:27

Kolla in mitt inlägg "Att Vara Eller Icke...."
mvh / Hansa

Skriv svar