Nya riktlinjer hlr

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

Framtidsmål

Nya riktlinjer hlr

Inlägg av Framtidsmål » 14/4 2006 1:26

Någon som vet när dom nya riktlinjerna för hlr ska börja gälla, eller om dom bara är "rön" än så länge? 2/30 och glucos till hjärtstopp och allt det va.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Riktlinjer för HLR

Inlägg av berhan » 14/4 2006 9:48

Har svarat på detta i en annan tråd. Cardiologföreningen mfl håller just nu på att anpassa de europeiska riktlinjerna till Svenska förhållanden. De kommer att presentera riktlinjerna i november i samband med konferensen i Göteborg. Vi får se hur mycket av de europeiska riktlinjerna som kommer i det svenska flödesschemat.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/8 2006 22:52

http://www.hlr.nu/index.htm?http://www. ... ger_06.asp

Massor med nya förväntade förändringar för HLR riktlinjerna. Tackar Akuten för tipset!!!

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/8 2006 9:23

Novisen skrev:http://www.hlr.nu/index.htm?http://www. ... ger_06.asp

Massor med nya förväntade förändringar för HLR riktlinjerna. Tackar Akuten för tipset!!!
Intressant läsning, tackar!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/8 2006 9:47

Man kan även gå in på www.hlr.nu och öppna en pdf-fil som handlar om de kommande ändringarna i Barn-HLR. Hittas under Resuscitation 2006 - Stavanger.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 9/8 2006 21:26

Lipton skrev:
Novisen skrev:http://www.hlr.nu/index.htm?http://www. ... ger_06.asp

Massor med nya förväntade förändringar för HLR riktlinjerna. Tackar Akuten för tipset!!!
Intressant läsning, tackar!
Cheers Lipton!

Du har väl bokat dig till HLR träffen i November? //AMBASS
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/8 2006 21:57

AMBASS: Det hade vart högst intressant, men som student behöver jag lägga 2600 kronor på kurslitteratur istället och dessutom närvara på några föreläsningar den 13.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/8 2006 8:34

Lipton skrev:AMBASS: Det hade vart högst intressant, men som student behöver jag lägga 2600 kronor på kurslitteratur istället och dessutom närvara på några föreläsningar den 13.
Cheers Lipton!

Jag förstår dig, men pröva att äska slantar från fakulteten! Om du framgent kommer fungera som amanuens eller liknande är ju detta mycket värdefullt. Man kan ju bara få et Ja eller Nej //AMBASS
Blood Will Tell

Pellepåriktigt

vi har redan börjat

Inlägg av Pellepåriktigt » 11/8 2006 10:17

på min station har vi redan börjat enligt

1) Ökar antalet kompressioner till 30:2, minimerar uppehållen och ger massage efter stöt under ca 2 min och kontrollerar därefter om det finns EKG aktivitet förenlig med pulsgivande rytm.
2) Ge bara en stöt åt gången den första på 150J Ni kan sedan höja till 200J om Ni inte lyckas efter 1-2 försök.
3) Pågår HLR på plats eller Ni själva bevittnar hjärtstoppet ge omedelbar def 150J- annars starta alltid med 2-3 min massage 30:2 före första def.
4) dock med de läkemedel som vi givit innan adrenalin cordarone magnesium

som vår ambulans läkare säger jag tycker inte det är etiskt att stå med händerna i fickan och avvakta det vi vet kommer….

Erka

Inlägg av Erka » 11/8 2006 12:55

vart jobbar du pelle???

bra att de tagit till sig de nya riktlinjerna så snabbt..

magnesium, hur många län har det vid hlr???

aldrig hört att man använt det förut nämligen

Pellepåriktigt

Inlägg av Pellepåriktigt » 11/8 2006 13:16

Erka skrev:vart jobbar du pelle???

bra att de tagit till sig de nya riktlinjerna så snabbt..

magnesium, hur många län har det vid hlr???

aldrig hört att man använt det förut nämligen
jag jobbar i Hofors Gävleborgslän.

vi använder Magnesium 1 mmol/ml 10 ml (2,4g) vid konstaterat hjärtstopp med Torsade de point (=polymorft VF/VT) som inte svara på defibrillering hos unga patienter < ca 30 års ålder. "Plötslig sportdöd" med VF hos unga patienter (misstanke om medfött lång QT-syndrom) som ej svara på defibrillering. och Terapiresistent kammarflimmer hos vuxen som sedan tidigare står på Cordarone.
MVH P

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 11/8 2006 21:24

Gävleborg har Sveriges bästa behandlingsriktlinjer enligt mig. Saknar dock Zofran och Dridol bland läkemedlen. Forskningen stödjer Gävleborgs behandlingsriktlinjer men det kräver också att personalen ska kunna skilja mellan Torsade de point och ett grovvågigt flimmer. Hur kollas det hos er???? Ger ni även Magnesium till terapiresistenta patienter som redan står på Cordarone eller annan klass III antiarytmika??

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/8 2006 22:13

"Sportdöd" tycker jag är ett väldigt olämpligt uttryck som leder till oro hos lekmän.. Sjukdomen vi pratar om är i de allra flesta fall; hypertrofisk cardiomyopati och drabbar långt ifrån endast elitidrottare som det framställs i media. En normalt aktiv person kan få denna sjukdom även om aktiva människor är överrepresenterade i diagnostiken.

Jag vill som vanligt höja ett finger mot att vi som yrkesmän använder uttryck som (i välvilja) används men som gör folk rädda i onödan. Jemene man hyser stor tilltro till oss som yrkesmän/kvinnor och då är det viktigt att vi tänker på vad vi säger...

Jag ber om ursäkt att jag ledde in frågan på ett sidospår.. Men jag kände att det behövdes.. Nu återgår vi till frågan om HLR.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 12/8 2006 0:33

Vi kör numera 30:2 om LUKAS inte passar patienten. Alltid 3 minuter mellan defibrillering. Defibrillering x 2 enligt defibrillatorns tidigare Joule rekommendation.

Pellepåriktigt

Inlägg av Pellepåriktigt » 12/8 2006 8:03

Novisen skrev:Gävleborg har Sveriges bästa behandlingsriktlinjer enligt mig. Saknar dock Zofran och Dridol bland läkemedlen. Forskningen stödjer Gävleborgs behandlingsriktlinjer men det kräver också att personalen ska kunna skilja mellan Torsade de point och ett grovvågigt flimmer. Hur kollas det hos er???? Ger ni även Magnesium till terapiresistenta patienter som redan står på Cordarone eller annan klass III antiarytmika??
Som jag skrev ger vi till Terapiresistent kammarflimmer hos vuxen som sedan tidigare står på Cordarone. någon annan klass III abtirytmika har vi ej att till gå. skilja mellan Torsade de point och ett grovvågigt flimmer är en intresant synpunkt då jag har den uppfattningen att få av personalen inte har någon uppfattning om hur ett Torsade de point ser ut, under A-HLR utb går vi igenom det men efter det kollas det inte om personalen kommer ihåg, det är som vanligt upp till var och en att hålla sig ajour med sina kunskaper.

Skriv svar