lämplighet

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

syrran

lämplighet

Inlägg av syrran » 4/10 2006 1:15

Har nu gått igenom listan i detta forum men kan inte hitta nånting om personlig lämplighet !! Det letas artiklar om en det andra om läkemedel eller diverse andra tekniska saker.
Jag har själv gett mig ut på en vetenskaplig vandring och försökt att hitta nånting om personal som arbetar inom ambulanssjukvård. Hittade NADA !!
Vad tyder detta på ?
Är det så att all ambulanssjukårds personal är fina människor och som vill andra det bästa ? De som söker sig till ambulanssjukvården vill göra människor sitt bästa och gör sitt yttersta för att patienterna ska ha det bra ??
Är det så att de som söker sig till detta yrke har problem med sig själv och vill utöva makt ?? Har personer som jobbar inom detta missbruksproblem ?? Har dessa beteendestörningar och genom detta söker sig till ambulanssjukvården ??
Hur ska vi komma tillrätta med detta ?? Är ambulanssjukvården förskonade från människor med psykiska problem och det är så att dessa söker inte till ambulanssjukvården.... har du en bredvid dig när du jobbar som har psykiska problem ??
Tar man reda på detta i anställningsförfarandet ???
Jag hittar inte en enda studie som visar på detta allafall...
Hur kommer vi tillrätta med det här ?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 4/10 2006 7:51

Hoppsansasan!

Här blir det debatt.... :D
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/10 2006 8:06

hoppsan.
TIll att börja med så måste vi ju reda ut vart misstankarna kommer ifrån? Det finns ju som sagt ingen forsknig om detta.

Utövar makt? På vilket sätt gör vi det? VI har HSL att luta oss emot och den bygger på 100% frivillighet från patientens sida.

Hos oss har det inte försvun nit läkemedel på 10 år. VI räknar det 3 gånger per dag.

Människor med psykiska problem finns överallt. Frågan är bara varför du tror att det är ett speciellt bekymmer hos oss?


Men till att börja med skule jag vilja veta varifrån du fått misstankarna om att vi ska ha dessa problem?

aceofspades

Re: lämplighet

Inlägg av aceofspades » 4/10 2006 17:28

syrran skrev:Har nu gått igenom listan i detta forum men kan inte hitta nånting om personlig lämplighet !! Det letas artiklar om en det andra om läkemedel eller diverse andra tekniska saker.
Jag har själv gett mig ut på en vetenskaplig vandring och försökt att hitta nånting om personal som arbetar inom ambulanssjukvård. Hittade NADA !!
Vad tyder detta på ?
Är det så att all ambulanssjukårds personal är fina människor och som vill andra det bästa ? De som söker sig till ambulanssjukvården vill göra människor sitt bästa och gör sitt yttersta för att patienterna ska ha det bra ??
Är det så att de som söker sig till detta yrke har problem med sig själv och vill utöva makt ?? Har personer som jobbar inom detta missbruksproblem ?? Har dessa beteendestörningar och genom detta söker sig till ambulanssjukvården ??
Hur ska vi komma tillrätta med detta ?? Är ambulanssjukvården förskonade från människor med psykiska problem och det är så att dessa söker inte till ambulanssjukvården.... har du en bredvid dig när du jobbar som har psykiska problem ??
Tar man reda på detta i anställningsförfarandet ???
Jag hittar inte en enda studie som visar på detta allafall...
Hur kommer vi tillrätta med det här ?
Varför är du själv intresserad av ambulanssjukvården? Vilken typ av beteendestörningar var det som fick dig att bli intresserad?
Jag tror helt uppriktigt inte att detta är ett större problem inom ambulanssjukvården än någon annanstans. Alla är väl mer eller mindre normala vart man än hamnar. Och om det är makt man är ute efter så ska man definitivt inte bli sjuksköterska. Nej, då är väl tex politiker ett lämpligare yrke, eller hur?

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/10 2006 18:58

Hur mycket total prehospital omvårdnadsforskning kan du hitta då? Som jag sagt förut så är det mycket lättare att producera medicinsk forskning och debatt eftersom det inte baseras på någons upplevelse av något annat. Jag har dock läst några intressanta artiklar som snuddar på ämnet. Man får helt enkelt inte låsa sig vid miljön. En studie om sjuksköterskans patientbemötande på akutrummet säger ju även ganska mycket om bemötandet i ambulansen eftersom dagens ambulanser är rullande akutrum. Där lärde jag mig att man många gånger hellre pillar på en maskin när man är osäker än bemöter patienten.
Att däremot studera hur många knarkare det finns i vården och varför dessa söker sig dit känns kanske inte som just omvårdnad eller medicin utan snarare som någon annan vetenskap. Jag tror dock att man borde kunna hitta något om detta någonstans och sedan räkna ut svaren relaterade till prehospital vård om man har tillräckligt med data att jämföra prehospital och hospital vård på andra områden.
Jag kommer dock inte ägna min C-uppsats åt detta eftersom jag tycker ämnet är tråkigt, vilket säkert också är en bidragande orsak till att det inte debatteras lika mycket som vilket antiemeticum fungerar bäst.

//Lipton - Som kommer flumma lika mycket i sitt ex-jobb.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 4/10 2006 18:59

Håller med "Ace" om att detta inte är ett större problem inom ambulanssjukvården än någon annanstans. Syrran! När du pratar om psykiska problem vad menar du då? Det är ju lika ospecifikt som att prata om somatiska problem. Om någon någon gång har sökt psykvård är den då olämplig? En psykotisk nekrofil med borderlinepersonlighet=olämplig, men föga troligt att han/hon läser till sjuksköterska klarar av en anställningsintervju osv! Har du upplevt detta som ett stort problem i och med att du tar upp debatten?? Ge gärna i så fall exempel.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/10 2006 11:36

Putte skrev:Håller med "Ace" om att detta inte är ett större problem inom ambulanssjukvården än någon annanstans. Syrran! När du pratar om psykiska problem vad menar du då? Det är ju lika ospecifikt som att prata om somatiska problem. Om någon någon gång har sökt psykvård är den då olämplig? En psykotisk nekrofil med borderlinepersonlighet=olämplig, men föga troligt att han/hon läser till sjuksköterska klarar av en anställningsintervju osv! Har du upplevt detta som ett stort problem i och med att du tar upp debatten?? Ge gärna i så fall exempel.
Har man dessutom som du säger sökt psykvård så är detta i sig en indikation på att personen i fråga insett att denne faktiskt är i behov av hjälp. En sådan individ måste därför ha lättare att ta itu med och eliminera sina problem. En svårt psykiskt sjuk individ har inte denna möjlighet eftersom en sådan person ofta anser att det är alla andra som är sjuka.

Summan av detta måste ju vara att det tom i vissa fall kan vara en fördel att ha vara ine och vänt en sväng i psykvården, eftersom jag tror att detta kan leda till ökad insikt, och kanske även en viss förståelse i mötet med patienter som har en psykiskt relaterad sjukdomsbild.


syrran

Inlägg av syrran » 23/11 2006 23:48

ja det är uppenbarligen ingen idé att disskutera detta.. eftersom ingen verkar förstå.
Ni tycker att vem som helst kan arbeta inom sjukvården bara man har ett betyg för att komma in på högskolan.
Det är så dumma kommentarer så jag orkar inte bemöta dom. Ingen verkar förstå att inom ambulanssjukvården har man samma vapen som en polis men man har mycket lättare för att använda sina vapen. Man behöver nämligen inte skjuta några varningsskott innan det riktiga kommer.
Men inom polisen sållar man ... eller sållar och sållar.. men man gör ett allvarligt försök att sålla. Ändå slinker det igenom folk som jobbar som prostituerade på sidan om. En som mördade en tjej.. osv..
Inom sjukvården sållas det inte ett dugg ... Men i sjukvården finns inte sådana personligheter alltså.. Vilket skämt ! Det kryllar av missbrukare inom vården.. från undersköterskor till överläkare.. att ambulanssjukvården skulle vara förskonade lär knappast vara troligt.
Jag tror inte det är en slump att ambulanssjukvården inför slumpvisa alkoholtester... men ni ska väl ha en studie på att sånt kanske förekommer inom vårat yrke innan ni vill inse det. Ni vill väl inte inse att det finns alkoholproblem heller inom detta ... och ni tycker säkert att det är OK att åka med dessa ... ni har ju ingen studie som visar att det är så eller hur.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/11 2006 1:07

Jag må vara naiv men det är ytterst sällan jag stött på någon med de problem du beskriver! Och har de problem som du beskriver håller jag också med att de inte är lämpliga att jobba under ansvar. Vad personer gjort tidigare är i de flesta fall oväsentligt så länge de sköter sitt jobb bra nu!

Sen förstår jag inte vad du menar med samma vapen som en polis. Om det är makten och att patienten har en beroendeställning så fattar jag. Om det är förmågan att fysiskt skada någon annan person så fattar jag inte!

Drogtester och alkoholtester har jag inget emot och det kommer säkert i större omfattning i framtiden. Sen behövs det säkert generellt ett bättre civilkurage att våga ta hand om sina arbetskamrater som inte mår bra!

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 24/11 2006 8:18

Syrran

Det låter som du tycker att det är för "enkelt" att bli amb.syrra?

Att detta kan vara ett problem med folk som är fulla på arbetstid och utövar makt kan jag säga direkt att det är så på alla jobb.
Jobbar själv med personalansvar/rekrytering (inom telemarketing) och det är inte alls lätt att se vem som dricker o inte, vem som kommer att bli den som ska försöka dra ut skadestånd från företaget osv... Man får gå på magkänslan och erfarenhet helt enkelt.
Visst, drogtest och alkoholtester är positiv i viss utsträckning, men om jag utnyttjar det för mycket.. Utövar inte jag min makt då?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 24/11 2006 14:20

Men testa folket innan då.
Gör ett personlighetstest typ HPTN.
Då får man ett hum om vad det är för typ av person som man skall anställa.
Visst. Folk kan slinka igenom där med ju. Men man blir aldrig av med alla ruttna äpplen i lådan.

Min valda sanning och min ram är att i dagsläget så anställs folk för att de har jobbat hos en annan entreprenör. och så när upphandlingen är klar så söker man sig till nästa. Och där blir man anställd för att man har hållt på med detta tidigare.
Obs! Detta är min valda sanning!

Ä det makten som du menar med vapen "Syrran"? Eller vad?

Jah anser, och detta är också min valda sanning, att alla som skall in på ett jobb som detta skall genomgå någon form av lämplighets eller personlighetstest typ HPTN.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 24/11 2006 15:38

Jag tycker att syrran kommer med en spännande infallsvinkel. Har stött på folk med rejäla problem inom ambulanssjukvården. Men å andra sidan är det sällan som det drabbat patienten. Dåliga egenskaper kan ibland vara bra egenskaper. Kan man inte jämföra det med en chefspost? Är man sjuk bara för att man tycker om att styra och ställa och vara högre än andra människor. Jag har ett behov av makt! Inget jag skymfar med. Men mitt behov av makt bygger på att ge människor en ny chans i livet. Inte att sitta och blänga ner på någon och känna sig fräsig.

ssk2

Re: lämplighet

Inlägg av ssk2 » 26/11 2006 1:15

syrran skrev:Har nu gått igenom listan i detta forum men kan inte hitta nånting om personlig lämplighet !! Det letas artiklar om en det andra om läkemedel eller diverse andra tekniska saker.
Jag har själv gett mig ut på en vetenskaplig vandring och försökt att hitta nånting om personal som arbetar inom ambulanssjukvård. Hittade NADA !!
Vad tyder detta på ?
Är det så att all ambulanssjukårds personal är fina människor och som vill andra det bästa ? De som söker sig till ambulanssjukvården vill göra människor sitt bästa och gör sitt yttersta för att patienterna ska ha det bra ??
Är det så att de som söker sig till detta yrke har problem med sig själv och vill utöva makt ?? Har personer som jobbar inom detta missbruksproblem ?? Har dessa beteendestörningar och genom detta söker sig till ambulanssjukvården ??
Hur ska vi komma tillrätta med detta ?? Är ambulanssjukvården förskonade från människor med psykiska problem och det är så att dessa söker inte till ambulanssjukvården.... har du en bredvid dig när du jobbar som har psykiska problem ??
Tar man reda på detta i anställningsförfarandet ???
Jag hittar inte en enda studie som visar på detta allafall...
Hur kommer vi tillrätta med det här ?
Beteendestörningar och psykiska problem är sjukdomar och det går inte att hindra personer från att arbeta i ambulansen bara för de har psykoser eller andra bekymmer mellan varven. Kanske är det en del i behandlingen att få arbeta vid ambulansen för många som har psykiska svårigheter. Jag tror att motiven för arbete i ambulans är skiftande. Jag vet personer med rattfylla,våldtäkt,grovt rån,misshandel,narkotikabrott i meritlistan som arbetar på stationer i sthlm. Har de tagit sitt straff så tycker inte jag att det skall hindra dem. Undataget är kanske pedofiler med upprepade övergrepp. Det är också ett låglöneyrke som inte ställer krav på psykisk eller fysisk nivå om typ försvaret eller polisen.

Skriv svar