Smärta

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Smärta

Inlägg av Putte » 25/7 2004 20:04

Hur skattar ni smärta prehospitalt? Jag upplever att det är svårt att få en person som har ont att förstå syftet smärt skattning. I Skåne ska vi använda VAS, men många patienter har svårt att ta det till sig när de har ont. Jag tror att det fungerar bättre på sjukhuset inför operation när patienten kan ta till sig instrumentet innan han/hon får ont. Ofta använder jag NRS (numerik rating system) som liknar VAS, dvs jag ber patienten att skatta sin smärta på en skala 1-10 (visar ingen VAS sticka) där 10 är värsta tänkbara smärtan. Det fungerar relativt bra även om det är många som har svårt att ange en siffra.
Jag har en stark känsla av att vi inom ambulansen är mycket sämre än övrig sjukvård på att ta hand om patienter med smärta. Se ex. på kirurg, ortoped och IVA avdelningar som ofta har smärt sjuksköterskor/läkare, rutiner för uppföljning av smärthantering osv.
Har själv inom ramen för en smärt kurs gått igenom vetenskapliga artiklar på ämnet. Det finns förvånadsvärt lite.
Smärt skattning/bedömning osv. hur gör ni??

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 26/7 2004 15:50

När jag arbetade i ambulans använda jag som du NRS för att få en hum om hur ont patienten hade. Jag började oftast att smärtlindra när det var uppenbart att patienten hade smärtor för att sedan låta dem bedöma graden av smärta. Jag brukade inte ställa så stor vikt i att förklara skalan utan påpeka det viktiga att man ser att behandling har avsedd effekt. Dvs förklara för patienten att uppge en siffra mellan 1- 10 för att sedan på en stund se hur mycket smärtan har reducerats. För som du beskriver har en del svårt att numrera sin smärta, om det är 5 eller 7 spelar mindre roll. Det som spelar roll är att smärtan minska.

Men det finns ju olika smärttillstånd. En fraktur som ska reponeras måste förstås patienten vara ordentligt smärtlindrad, här gäller det att ha is i magen och vänta ut avsedd effekt( beroende på vilka läkemedel man använder förstås)
När det gäller CBS så var det nolltolerans på IVA/ HIA där jag tidigare har arbetat, Patienten skulle inte känna någonting. I Ambulans får man nog nöja sig med att börja behandla patientens bröstsmärtor under trp. Tyvärr finns det väl de som inte orkar "knäcka" en ampull morfin för att det är så kort vårdtid:

linjo

Inlägg av linjo » 31/12 2004 21:54

Där jag jobbar använder vi oss av VAS skalan och den är från 0-10 och den har fungerat helt OK. Som oftast märker vi att skalan värdet sjunker med medisinering men inte alltid!

swedenurse
Inlägg: 7
Blev medlem: 6/5 2005 9:44
Kontakt:

Smärtskattningsinstrument?

Inlägg av swedenurse » 16/7 2005 16:11

Vad finns det för övriga smärtskattningsmetoder som skulle tänkas vara gångbara prehospitalt? Utöver - VAS & NRS Tacksam för svar. :?:

manne

Inlägg av manne » 17/7 2005 12:27

Vilket typ av smärta mäter man med VAS?
Blir man klokare av detta "verktyg"?
Har alltid funderat över det..

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 17/7 2005 14:39

Man kan skatta all typ av smärta med VAS & NRS.

Om man frågar en patient hur ont de har och då får till svar "Jag har ganska ont" så kan det ju betyda väldigt olika ont för olika patienter. Men om man kan få patienten att ange en ungefärlig siffra på hur ont de har så underlättar det avsevärt för dig att bedöma vilken/hur mycket smärtlindring de behöver.
En patient kan ju tycka att "ganska ont"=VAS 3-4 medan nästa patient menar VAS 9 med sitt "ganska ont". Och då kommer antagligen smärtlindringen att se olika ut. VAS 3-4 blir kanske smärtfri på 2,5 mg Morfin medan patienten med VAS 9 behöver 10 mg Morfin innan han/hon är smärtfri.

Dessutom hjälper VAS-skalan mig att bestämma på vilket vis jag smärtlindrar: Har patienten VAS 9 så kommer man inte att få någon större effekt med att "dutta" 2 mg Morfin - vänta ett tag - "dutta" 2 mg till - vänta, osv. Det brukar behövas 5 mg Morfin som första dos (långsamt så att pat. inte börjar må illa) och efter en stund får man sedan fylla på med 2,5-5 mg till. Är första dosen för liten så upplever jag att man inte lyckas kapa ner smärtan till en hanterbar nivå - för att sedan fylla på med ytterligare smärtlindring så att pat. blir helt smärtfri.

Det fungerar ju på samma sätt med att man ger en "laddningsdos" Alvedon (ofta 2 g, men det är beroende på ålder, vikt, mm) för att pat. snabbt ska komma upp i steady state ("mättad" nivå av Alvedon i palsma). Sedan får pat. 1g x 4 + ev. tillägg med t.ex. Tradolan.

manne

Inlägg av manne » 17/7 2005 20:13

Smärtlindring utan möjlighet att sätta nål är en mer intresant fråga.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 17/7 2005 22:07

Alvedon används som grund-smärtlindring till det mesta utom bröstsmärtor. Så att ge Alvedon prehospitalt blir aldrig fel (finns även som mun-sönderfallande tablett 250 och 500 mg - då behövs inte ens vatten). Då kan man fylla på med annat när man kommer till akutmott. Men problemet ska väl aldrig behöva uppstå med sjuksköterskor i ambulanserna... :wink:

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 18/7 2005 8:21

Ingen dum tanke att ge paracetamol redan prehospitalt mot lättare smärta och som komplement till opioid. Finns numera även som färdigblandad infusion (Perfalgan)

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 18/7 2005 11:42

Till frakturer är det perfekt med Alvedon som grund. Ska pat. vara fastande så går de ju ändå bra att ge de mun-sönderfallande tabletterna! Alla kanske inte har Perfalgan i ambulansen.

Har man Alvedon som grund så får Ketoganet bättre och mer långvarig effekt.

manne

Inlägg av manne » 18/7 2005 11:50

Akuten skrev:Alvedon används som grund-smärtlindring till det mesta utom bröstsmärtor. Så att ge Alvedon prehospitalt blir aldrig fel (finns även som mun-sönderfallande tablett 250 och 500 mg - då behövs inte ens vatten). Då kan man fylla på med annat när man kommer till akutmott. Men problemet ska väl aldrig behöva uppstå med sjuksköterskor i ambulanserna... :wink:
Ja Alvedon lindrar ju knappt myggbett ..
Så en pat med multifrakturer som inte kan sättas nål på ska man ge alvedon tycker du?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 18/7 2005 19:52

Nej, på myggbett fungerar det bättre att smörja in en blandning av Hydrokortisonkräm + Xylocainsalva = Garanterat effektivt! :D

Patienter med multifrakturer behöver Ketogan/Morfin iv. Alternativt kan de behöva sövas men det gör man ju också iv.

Men om man inte lyckas sätta iv-nål på får man väl ge Medimix/Entonox tills det kommer någon som kan sätta nål eller tills man är inne på akutmott. Det finns ju många andra aspekter hos en multitraumapatient att ta hänsyn till: Andningsfrekvens, medvetandegrad, pupiller, pareser, blodtryck, ev. fastklämd, osv. Sedan beror det ju också på hur långt man har in till närmaste sjukhus. Förstärkningslarm? Helikopter? Då får man i alla fall hjälp att sätta nål! :lol:

Immobilisering med Quicksplint, vacuummadrass (eller vad som nu kan behövas beroende på var frakturerna sitter) är ju också en form av smärtlindring eftersom frakturerna då ligger stilla.

manne

Inlägg av manne » 18/7 2005 23:12

Entonox finns inte i bilarna längre..

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 19/7 2005 1:09

Hos oss finns Medimix i bilarna.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/7 2005 22:32

Min erfarenhet är att många barn är rädda/negativa till att få mask över ansiktet. Medimix fungerar ofta bra till de barn som accepterar Medimix. Barn är ofta rädda vilket jag tror leder till att de blir sämre smärtlindrade än vuxna. Nålsättningen är svår av den orsaken att ambulanspersonal är ovan att sätta nål på barn + att nålen i sig kan upplevas som ett större trauma än femurfrakturen. Ketogan i.m i tex överarmen har funkat bra de gånger nålsättning varit "omöjlig". Barnet blir iallafall skapligt hjälpt även om tiden för smärtlindringen är oacceptabel. Fentanyl som slickepinne skrivs i ett annat forum.

Alvedon som bassmärtlindring är viktigt. Om Alvedonet ges prehospitalt eller inte vet jag inte om det har någon betydelse som är mätbar. Laddningsdos är 35-50mg/kg. Men jag kan tänka mig att om barnet är laddat med Paracetamol prehospitalt så kommer lägre dos Opiat att krävas inne på akutmottagningen. Alvedon vid feber/feberkramp anser jag ska ges prehospitalt. Då ges Alvedon i underhållsdos eller reducerad underhållsdos för att inte febern ska gå ner för fort. Snabbt sjunkande feber kan också ge kramper hos barn. Har barnet enbart feber ska inte paracetamol ges.

Ett problem med paracetamol prehospitalt är den stora arsenal som krävs eller kan krävas för att uppfylla barnets behov/önskemål. Skulle Alvedon enbart finnas att ge som indikation post feberkramp skulle det räcka med supp 125mg.

Smärtskattning hos barn mellan 1 månad och 4 år. ALPS II = Astrid Lindgrens childre´s hospital. Pain assessment Scale for preverbal children.
Barn 3år till 6 år. Bieri-skalan=ansiktsskalan.
Äldre barn. VAS skalan

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=992 Bra svensk sida med en del länkar.

http://www.rcn.org.uk/publications/pdf/ ... _61_80.pdf

http://www.svenskbarnsmartforening.e.se/2002-123-43.pdf

http://www.whiplashinfo.se/symptom/smar ... smarta.htm

Skriv svar