Smärtskattning hos dementa personer.

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

niclask78

Smärtskattning hos dementa personer.

Inlägg av niclask78 » 1/9 2007 10:23

Hejsan ! Jag och brorsan tänkte skriva en C-uppsats om smärta och dementa, och bland annat kolla på hur man kan "skatta" deras smärta på ett bra sätt i ambulansen. Har hittat en del smärtskattningsskalor för dementa men de är anpassade för sjukhuset etc och tar lite för lång tid för oss i den prehospitala vården. Har någon av er använt eller sett någon bra smärtskattningsskala för dessa personer ?, ni kanske har en egen som ni använder ute i ambulansen ?.
Tacksam för alla tips.
MVH Niclas K.

niclas@morbylangaambulansen.se

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 1/9 2007 10:58

Intressant!! Vi har inget speciellt till dementa, använder VAS eller oftast NRS, men jag upplever att även icke dementa har svårt att ta till sig detta med smärtskattning prehospitalt. Gissar och tror att det är lättare inom den planerade kirurgiska vården där patienten förhoppningsvis är informerad om hur smärtskattningen ska gå till innan OP. Jag tror att man mer går på andra tecken hos dementa som hur skadan ser ut, oro osv....

Lipton

Re: Smärtskattning hos dementa personer.

Inlägg av Lipton » 1/9 2007 17:35

Bra initiativ. Jag vet att jag en gång hittade en artikel baserad på ett arbete som gjorts i Uddevalla kommun där man hade tagit fram ett verktyg för att kunna skatta dementa personers smärta som tycktes fungera adekvat. Jag skickade ett mail till den ansvariga och fick hem ett verktyg där trycket blivit lite snett. Tyvärr hittar jag vare sig artikeln, kontaktpersonens epost eller verktyget just nu, vet inte riktigt var det tagit vägen men jag är övertygad om att jag har kvar det. Skall leta vidare.

Tills vidare så hittade jag en uppsats när jag snabbletade efter artikeln, vet inte om den är vare sig bra eller dålig. http://www.hb.se/vhb/filer/2496.pdf

Lycka till!

waleed123
Inlägg: 1
Blev medlem: 11/10 2014 6:33

Re: Smärtskattning hos dementa personer.

Inlägg av waleed123 » 11/10 2014 6:45

Gäller det bara patienter med blödningschock? Ska chockläge fortfarande användas på icke traumatiska hypotonier? T.ex. en patient med anafylaktisk chock. Fungerar Trendelenburgs läge på ett annat sätt på dessa patienter? För fungerar gör det ju! Det är många gånger man på detta sätt har lyckats höja blodtrycket till en mindre kritisk nivå tills man har "hunnit ikapp" med (i detta fall) Adrenalin och Ringer-Acetat. Så snart blodtrycket är acceptabelt planar man ju ut patienten igen.

Skriv svar