70% av blåljuskörningar onödiga?

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

SSK

70% av blåljuskörningar onödiga?

Inlägg av SSK » 26/9 2008 19:12

70% av alla blåljuskörningar är onödiga visar en rapport från vägverket?! Enligt forskaren Kerstin Petzäll finns ingen grund för 70% av fallen att köra prio 1. Kritik gavs också för att man mätt upp ambulanser i 160km/h. Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag inte 160km/h är särskilt vårdslöst på en torr, fin tvåfilig motorväg med låg trafikintensitet. Självfallet tror jag merparten anpassar fart efter omständigheter redan idag.

Vissa kanske tar det säkra före det osäkra och blåar in. men om man vänder på steken och blir mer restriktiv och kör en tvåa in i stället när det verkligen skulle krävas snabbt omhändertagande på sjukhus då? Vad tror ni patienterna, HSAN och anhöriga har för synpunkter på detta?
Senast redigerad av 1 SSK, redigerad totalt 27 gånger.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 26/9 2008 21:00

Nu är det nog så, att man tittar på utlarmningen i första hand. Det man vill ha sagt är att av alla prio1 utlarmningar som SOS gjort, är det 70% av dem som verkligen föranlett den prioriteten.

Att man kör en tvåa in behöver ju inte utesluta att man ringer och förvarnar.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/9 2008 13:33

eller at patienten var en prio 1 när man kom fram men sedan blir en 3:a på vägen in.

SSK

Inlägg av SSK » 27/9 2008 13:43

Tycker ändå den här sortens publicitet är av ondo. Det har väl inget nyhetsvärde för allmänheten? Övriga trafikanter kanske tycker att ambulanser gasar i onödan och slutar visa hänsyn när man begär företräde.

AuF

Inlägg av AuF » 27/9 2008 13:57

Tror kanske det är dags för SOS och göra om sitt prioriteringsindex. Tror max det är 5-10% av alla 1:er ut som blir 1 er in. Tycker man ska vara lite hårdare i sina prioriteringar på SOS.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/9 2008 14:36

En befogad 1:a betyder väl inte att det ska vara p1 in. Vi har ju en lm väska att bruka på platsen:)

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 28/9 2008 12:40

Visst är det många prio1:or som nerprioriteras av amulanspersonalen på plats men om nån ringer SOS och säger att han/hon har bröstsmärtor så måste man ju köra det som en1:a tills man har uteslutit att det rör sig om ett livshotande tillstånd. Skulle bli lite livat om man sket i att köra prio 1 och någon dör pga det så man gör tydligen fel oavsett :roll: .

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/9 2008 21:02

.. Om vi vänder på resonemanget.. SOm det ser ut idag kör vi 1:or på oklara symtom, ambulans för bedömning. Om vi då skulle köa ihjäl en 7 åring på cykel??

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 28/9 2008 22:49

Det är ju såklart oförlåtligt att köra ihjäl ungen, även om det är en "befogad etta".

jag tror som en del andra här, att det är sos prioriteringar som behöver ses över. Min personliga åsikt är att det blir sämre och sämre för varje dag. Man skickar ambulanser på allt. Det finns nog inte många åkommor som inte genererar ett ambulansärende idag.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/9 2008 13:37

Var en gång på en fotbollsmatch som åskådare. En tjej i det ena laget blev tacklad och vred till knät, fick ont och blev lite hysteriskt vilket resulterade i ett mildare astmaanfall som hon när hon haltat av planen kurerade med egen medhavd Bricanyl Turbuhaler. Det var då cirka 10 minuter kvar av första halvlek.
Resterande del av matchen låg hon på en bår vid avbytarbänken och tittade på. Jag stog visserligen cirka 20 meter därifrån men upplevde inga fortsatta andningsbesvär hos henne.
När matchen var slut satte jag mig i min bil och åker hemåt. På vägen möter jag två kollegor på väg i motsatt riktning med blåljus. Var ju bara tvungen att efteråt fråga dem vart de åkt.

Jo då. 90 minuter gammal knäskada utan cirkulatorisk påverkan alternativt 90 minuter gammalt astmaanfall som när det var som värst ändå knappt hade motiverat någon behandling resulterade i en blåljuskörning. Så visst finns det mycket att göra med Svenskt index för akutmedicinsk larmmottagning.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/9 2008 14:22

Riktlijerna är ganska bra i sig, men folk vet vad de ska säga för at få en ambulans fort. Vissa skryter ju till och med om sin förmåga att förvränga förklaringen av symtomen utan att ljuga. Har varit med om det flera gånger att patientens anhriga sagt det direkt till oss..

Isidor; Menar förstås att myntet har två sidor.. Du vill att fler ska få prio1 amb. medans jag visar på en samhällsrisk som ditt resonemang för med sig..

SSK

Inlägg av SSK » 1/10 2008 15:10

Är ni säkra på att det bara handlar om prioriteringen ut? Det framgår inte av artikeln. Jag vidåller fortfarande att dylika "nyheter" sätter ambulanspersonal i dålig dager. Allmänheten tror fortfarande på allt som står i media. Läser man nyheten utan ha någon insikt i prehospital sjukvård kan man bara dra följande slutsatser:

*Ambulanspersonal kör vårdslöst och oansvarigt, utsätter sig själva, patienten och övriga trafikanter för onödiga risker
*Ambulanspersonal kan inte göra en adekvat medicinsk bedömning

För övrigt undrar jag om ni anser att era kollegor kör vårdslöst? Själv tycker jag majoriteten är mycket ansvarsfulla, även om nålen vid enstaka fall pekar mot 160+

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 1/10 2008 20:26

Nu vet jag inte riktigt vad som är en samhällsfara i mitt inlägg, men men...

Nej, jag vill INTE att fler ska åka blåljus. Det jag vill, är att man ska sluta skicka ambulanser till höger och vänster som om de spelade nåt himla datorspel på sos.
Det senaste året har det bara gått utför med allt vad prioritering och utlarmning heter!
En av "våra" operatörer skickade härom dagen oss på en öm tå för att hon tyckte synd om den som ringde!!

jag har åkt prio 1 till en patient född på senare hälften av 70-talet där sos bedömde att hans värkande, högra ringfinger kunde bero på en hjärtinfarkt!!

Inte lustigt om allmänheten ifrågasätter vår körning när de frågar grannan varför vi dundrade in med blåljusen på, och han svarar: -jag hade ont i mitt finger!

SSK: Visst finns det kollegor som kör vårdslöst. Jag har kollegor som jag starkt ifrågasatt hur de fått körkort!

Skriv svar