Studie på ssk/Ambsju

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

HJN
Inlägg: 12
Blev medlem: 15/5 2012 17:49

Studie på ssk/Ambsju

Inlägg av HJN » 24/1 2014 17:39

Någon som vet om där finns någon studie på om vi har fler överlevande sen socialstyrelsen tvingade läkemedlena att ändas administreras av behörig legitimerad personal :-)

Om jag själv jämför mig idag mot för 15år sen så var det mer loda an go än som i dag stay an play.

Upplever ibland att både jag o kolleger stannar kvar o gör en massa hemma hos patienten som fördröjer tiden.
Sakerna vi gör kanske innebär att en körning tar närmare 45 min istället för 2o min som det kanske hade tagit om vi hade gjort det basala bara.
Iallafall om man kolla på bilar inne i storstäder som sthlm gbg och malmö där körsträcka kanske max är 5-10 min från patient till akuten.
En del kollegier kan ex ibland kämpa med att försöka få in en pvk i 10 minuter hemma hos patienten bara för att där ska sitta en när man lämna av på akuten, Kan t.o.m vara så att man inte ska ge något i den heller. Några kopplar ibland till ringer för att den skall hållas öppen och fri på en patient där körsträckan är mindre än 30min. (nu pratar jag på "stabila" patienter, akuta livshotande borrar vi på om vi inte får in någon)

På en flygmedicinkurs prata man också om att man istället för att stanna kvar o mobilisera på plats så skulle man göra det på vägen i amb helikoptern eller ambulansen. Allt för att förlora så lite tid som möjligt!

Vad har hänt gör vi för mycket ute på fältet eller vad tycker ni som varit med sen 80-90 talet?

Användarvisningsbild
xenon
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/8 2013 16:49

Re: Studie på ssk/Ambsju

Inlägg av xenon » 26/1 2014 5:37

Hej!

Mig veterligen finns det ingen studie gjort på just det du frågar om. Däremot har ju "vetenskapen" pendlat en del genom åren också, inte bara utbildningsnivån.

Med det sagt så håller jag helt med dig angående att vi idag gör en hel del saker som inte kommer att påverka våra patienter under trsp. Hade mao lika gärna kunnat utförts på AKM! Däremot så har det ju "lagts ut" mkt av den initiala traigeringen och även en del undersökningar på ambulansen för att pat förhoppningvis ska få ett snabbare flöde genom AKM (verkar ju funka så där va?) men även för att underlätta för AKM. Ex ska det ju enl RETTS/METTS ta EKG på en rad fler tillstånd än tidigare. Jag säger inte att det här är rätt, bara att det kan vara en anledning till att det idag ofta tar längre tid hemma hos pat. Vad tro du själv? :)

HJN
Inlägg: 12
Blev medlem: 15/5 2012 17:49

Re: Studie på ssk/Ambsju

Inlägg av HJN » 26/1 2014 12:31

Jo Det har du ju rätt i men det är det jag menar, Är det till det bättre?
Fler överlevande?
Kortare väntetider?
Och oavsett vilket så ska vi lämna hemma måste vi ändå kontakta våt Läkarstöd.
Ta EKG och skicka samt räkna ihop några siffror klara jag lika bra av som ambulanssjukvårdare.
Hur ofta tas bl.a inte EKG om inne på akuten oavsett vad det är för pat och oavsett om vi tagit det eller ej.
Tycker det har blivit så mycket det senaste, en massa PM som vi måste följa till pungt och pricka. Många överbehandlar för att hålla sin rygg fri. Vi gör en massa onödiga saker ute på fältet istället för som för lasta och köra, nu menar jag inte att vi skall börja vårda med gaspedalen igen men se över dom behandlingsriktlinjer och rekommendationer som finns och kanske ändå snegla tillbaka och jämföra med hur det var för 10-20 år sen.
Jag tror personligen inte att vi har fler överlevande idag, för fick den patienten vi inte undersökte så grundligt den undersökningen på sjukhuset vilket medförde att ssk och dr på AKM lärde "känna" patienten på ett helt annat sätt!

Skriv svar