Råd vid behandling av akut hjärtsvikt!

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Råd vid behandling av akut hjärtsvikt!

Inlägg av Novisen » 4/9 2005 20:53

http://www.escardio.org/NR/rdonlyres/8A ... 170505.pdf

Varför är inte diuretika lika självklart vid behandling av akut hjärtsvikt?
Varför ska alla med akut hjärtsvikt ha vätska?
Varför ger man nitro i högre doser vid akut lungödem än vad behandlingsriktlinjerna ger utrymme för? (om pat tål detta)
Varför ska man ge loopdiuretika i fraktionerade doser?
När ska man vara försiktig med att ge syrgas till patienter med akut hjärtsvikt?
Har Teofyllamin en plats vid behandling av hjärtsvikt?

Svaren finns i European society of cardiologys behandlingsriktlinjer för akut hjärtsvikt(AHF).

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Råd vid behandling av akut hjärtsvikt!

Inlägg av AMBASS » 19/10 2005 18:03

Novisen skrev:http://www.escardio.org/NR/rdonlyres/8A ... 170505.pdf

Varför är inte diuretika lika självklart vid behandling av akut hjärtsvikt?
Varför ska alla med akut hjärtsvikt ha vätska?
Varför ger man nitro i högre doser vid akut lungödem än vad behandlingsriktlinjerna ger utrymme för? (om pat tål detta)
Varför ska man ge loopdiuretika i fraktionerade doser?
När ska man vara försiktig med att ge syrgas till patienter med akut hjärtsvikt?
Har Teofyllamin en plats vid behandling av hjärtsvikt?

Svaren finns i European society of cardiologys behandlingsriktlinjer för akut hjärtsvikt(AHF).
Hej Novisen!

Man skall även komma ihåg att det finns skillnade mellan de olika ländernas riktlinjer. European society of cardiologys är inte heller helt eniga och det finns flera som menar att ett gott kardilogiskt omhändertagande bygger på förståelse för patientstatus i flera aspekter. Jag hör till dem som tycker att kunskapen i hjärtvård och dess tolkning är på tok för låg! Det finns många SSK som inte kan avläsa grunderna i ett EKG och av detta skäl inte kommer kunna avge statusrapport om mobimed skulle ligga nere. Således bör riktlinjerna skärpas betydligt i detta avseende! Man säger också från European society of cardiologys att det bör avsättas mer pengar inom organisationerna till just -UTBILDNING-. Slutligen skall man erinra sig att European society of cardiologys består av läkare med ST inom kardiologi. Det finns liknande organisationer där SSK och USK kan jobba. Men summan av detta är att alla inom ambulansen bör kunna tolka och härleda ett EKG. Sedan gör medicin en bedömning!
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/10 2005 0:29

Visst är det som du säger. Ambulanspersonal som jag mött är sämre på EKG tolkning än personal på akutmottagningar. Arytmitolkning kanske ambulanspersonal är bättre på? Stora individuella skillnader finns pga intresse. Utbildning på EKG och dess tolkning verkar inte bli verklighet för ambulanspersonal. Arbetsgivaren litar på att allt fungerar då man sänder.

I ovanstående artikel har man graderat hur "bevisande" forskningen är. Man har graderat hur pålitliga resultaten i forskningen är och på så sätt graderat hur stark motivation det finns för att ändra eller behålla sin aktuella behandling.

Kul att se dig tillbaka på plan AMBASS. Du har varit borta ett tag från hetluften. Kommit fram till nått mer än att det bara ska vara sjuksköterskor i bilarna? :lol:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/10 2005 10:49

Novisen skrev:Visst är det som du säger. Ambulanspersonal som jag mött är sämre på EKG tolkning än personal på akutmottagningar. Arytmitolkning kanske ambulanspersonal är bättre på? Stora individuella skillnader finns pga intresse. Utbildning på EKG och dess tolkning verkar inte bli verklighet för ambulanspersonal. Arbetsgivaren litar på att allt fungerar då man sänder.

I ovanstående artikel har man graderat hur "bevisande" forskningen är. Man har graderat hur pålitliga resultaten i forskningen är och på så sätt graderat hur stark motivation det finns för att ändra eller behålla sin aktuella behandling.

Kul att se dig tillbaka på plan AMBASS. Du har varit borta ett tag från hetluften. Kommit fram till nått mer än att det bara ska vara sjuksköterskor i bilarna? :lol:
TACK Novisen!

Är tillbaka starkare och mer debattsugen än någonsin! Jag tycker inte att vi skall förblinda oss på den "Svenska" modellen utan ta lärdom av Norge! Jag har många gånger skrivit om saken utifrån en ekonomisk synvinkel och jag har en känsla av att jag har rätt! Man har höjt den "formella" kompetensen med hjälp av ssk! SSK har dock inte fått betalt för sina akademiska studier! Är du av en annan uppfattning? Detta är en sak som tål att debatteras kring. Det är inte rimligt att en ssk med 40 v spec. inte skall få betalt för detta. //BE SAFE
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/10 2005 23:41

Ett pinsamt fel som ni nog alla har upptäckt är att jag länkat till fel artikel. Rätt artikel är självklart:

http://www.escardio.org/NR/rdonlyres/CB ... 170205.pdf

Som sjusköterska kommer du troligtvis aldrig att få betalt så mycket som du önskar. Jag är övertygad att en svensk paramedicutbildning inte heller ger högre löner. Jag är lite ambivalent vilken utbildning som skulle kunna ge den högsta kompetensen överlag i ambulanser. En bra paramedicutbildning med uddlösa delegationer är ingen bra lösning. Grundutbildade sjuksköterskor som ersätter erfarna ambulanssjukvårdare höjer inte heller kompetensen på kort sikt. I ett längre perspektiv så tror jag att en ambulansorganisation med vubbade sjuksköterskor med rotationstjänst och möjlighet att ge mer avanserad vård än idag höjer ambulanskompetensen mest men kan liksom du konstatera att lönerna inte kommer att höjas i samma omfattning. Nu lånade jag tråden lite.

Vad gäller utvecklingen på cardiologisidan i ambulans idag så tror jag att rätt patient till rätt instans kommer att skärpas runt om i Sverige. En kriterie jag tror kommer att bli gällande är CBS <3 timmar och hjärtinfarktutseende = till närmsta PCI-labb med blåljus oavsett avstånd. Gäller bara på vissa ställen idag. Plavix kommer att ges till dessa patienter i laddningsdos. Patienterna kommer att betablockerade innan ankomsten till PCI och prover kommer att vara tagna under ambulansfärden och skickas direkt på analys vid ankomsten (PK, Trop, blodstatus, elektrolyter). 12-avl EKG skickas kontinuerligt under färden tillsammans med andra parametrar.

Novisen//

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/10 2005 9:28

Ämnar inte lägga mig i debatten i sakfrågan utan vill bara lite OT meddela att jag tycker att det är en intressant debbat av högt snitt som för här. Kul när man länkar till forskningsartiklar som stöd för sitt resonemang. Slut OT.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 25/10 2005 17:35

Tråden delad då den nu innehöll två bra debatter.

Den andra debatten finns här: viewtopic.php?p=5429#5429

Fortsätt gärna ursprungsdebatten!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar