Radialispuls!

Här diskuteras allt som rör forskning inom prehospital akutsjukvård

Moderator: prehospital

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Radialispuls!

Inlägg av Novisen » 7/11 2005 22:40

Radialispuls för utvärdering av traumaoffers förväntade utfall:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... query_hl=1

Radialispulsen är ett av våra bästa hjälpmedel inom sjukvården.

Lipton

Re: Radialispuls!

Inlägg av Lipton » 7/11 2005 23:08

Någon som har tillgång till hela artikeln och kan skicka den i fulltext (helst PDF) till mig? Vore intressant att läsa den. Jag kommer tyvärr inte åt den via mina vanliga vägar, någon som har nått tips?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/11 2005 23:17

Skolbibioteket!

Syftet varför jag ville visa den här artikeln står i abstraktet. Svag radialispuls i samband med trauma ger högre dödlighet. Det kan visserligen (alla) de flesta lista ut. Exakta blodtryck, kapillär återfyllnad osv får istället kontrolleras då tillfälle ges. Viktigare med snabb transport och chockförebyggande åtgärder än ett blodtryck under intransporten.

Eirik

Inlägg av Eirik » 7/11 2005 23:27

Bra tips!

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/11 2005 8:05

Novisen: Skolbiblioteket tillhör självklart en av mina vanliga vägar, de har dock inte den aktuella tidsskriften över huvud taget.
Då brukar jag gå omvägen via KIs bibliotek men de har ju inte några nummer från i år tyvärr.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 8/11 2005 16:35

Det visar ju på att vårt finlir med övervakning inte alltid är lämpligt att lägga för mycket tid på.

Scoop and Run tänkandet verkar få mer och mer fäste i USA.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 9/11 2005 14:53

Jag tror att vi är många inom ambulanssjukvården som använder oss av radialispulsens frekvens och kvalite i utvärderingen av alla akut sjuka. Min erfarenhet säger mig dock att ingen på akuten är intresserad av detta vid överraporteringen utan där är frågan direkt "vad har han för tryck?" och näst fråga (oavsett hur dålig Patienten är) "Har du hans patientbricka?" Detta trots att ett lågt blodtrycket är en relativt dålig/sent tecken på cirkulaorisk svikt. Andningsfrekvens, pulsfrekvens, pulskvalite och kapillär återfyllnad är alla bättre inikationer på patientens ev. cirkulatoriska påverkan.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/11 2005 20:10

Putte: Hoppas du inte gjorde illa huvudet nu, på spiken alltså :P

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/3 2006 10:25

Putte skrev:Jag tror att vi är många inom ambulanssjukvården som använder oss av radialispulsens frekvens och kvalite i utvärderingen av alla akut sjuka. Min erfarenhet säger mig dock att ingen på akuten är intresserad av detta vid överraporteringen utan där är frågan direkt "vad har han för tryck?" och näst fråga (oavsett hur dålig Patienten är) "Har du hans patientbricka?" Detta trots att ett lågt blodtrycket är en relativt dålig/sent tecken på cirkulaorisk svikt. Andningsfrekvens, pulsfrekvens, pulskvalite och kapillär återfyllnad är alla bättre inikationer på patientens ev. cirkulatoriska påverkan.
Dessutom bra mycket mer viktigt för det kvalitativa omhändertagandet, än om patienten har en "plastbricka" eller ej.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 10/3 2006 10:46

Ursäkta att jag använder en liten del av tråden för en dum fråga.

Men vad är radialispuls?

Anonymous

Fikonspråk

Inlägg av Anonymous » 10/3 2006 11:06

agentanka skrev:Ursäkta att jag använder en liten del av tråden för en dum fråga.

Men vad är radialispuls?
Den plats där de flesta människor vet att man kan känna, och mäta antalet pulsslag, dvs vid " handleden"
På tumsidan av handleden, mot underarmsbenet ( latin; "radius" )

AuF

Inlägg av AuF » 10/3 2006 19:02

hej på er. Får väl också be om ursäkt för att jag lånar tråden för ytterliggare en dum fråga. Men har ni några tips, för hur man "kollar av" kapillär återfyllnad på bästa sätt, till en klinkisk oskolad ssk stud =).

Är det för övrigt inte väldigt svårt att bedöma kvaliteen av hjärtfrekvensen på ett adekvat sätt och sen motivera sin behandling efter den ? Ett systoliskt tryck är ju av förklariga skäl lättare behandla efter. Jag menar om man nu skall motivera varför man adminstrerat läkemedel x. Kvaliteen på pulsen är ju trots allt en subjekiv bedömning (vilket i o f mycket annat inom sjukvården också är). Men ni kanskef örstår ni mina tankar ? :roll: :?:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/3 2006 19:19

AuF skrev:hej på er. Får väl också be om ursäkt för att jag lånar tråden för ytterliggare en dum fråga. Men har ni några tips, för hur man "kollar av" kapillär återfyllnad på bästa sätt, till en klinkisk oskolad ssk stud =).

Är det för övrigt inte väldigt svårt att bedöma kvaliteen av hjärtfrekvensen på ett adekvat sätt och sen motivera sin behandling efter den ? Ett systoliskt tryck är ju av förklariga skäl lättare behandla efter. Jag menar om man nu skall motivera varför man adminstrerat läkemedel x. Kvaliteen på pulsen är ju trots allt en subjekiv bedömning (vilket i o f mycket annat inom sjukvården också är). Men ni kanskef örstår ni mina tankar ? :roll: :?:

Kapillär återfyllnad....nu är man inne på finlir verkligen.
Vi får inte glömma att vi ska se patienten som en helhet, men ....nu ger jag mej kanske ut på lite svag is.
Att trycka på patientens nagelbädd, som då vitnar....och sen åter blir rosa/röd...bevisar ju en god återfyllnad. Men att med detta kunna bedöma " hur bra" patienten mår...är ytterst ensidigt ju.

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/3 2006 19:27

AuF: Alla dagens SSK-studenter trodde jag var kliniskt oskolade? :lol:
Jag har svaga minnen av att jag lärt mig att prioriteringsmässigt i en större skadesituation kan man jämställa CRT > 2 sek med Syst. Bltr < 90 mmHg eller P > 120 slag/min. Allt detta resulterar således i prio 1 enligt svaga minnen från värnplikten. (Hoppas fö. att jag vänt krokodilerna åt rätt håll, har lite svårt för det där men jag tror ni fattar ändå).

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/3 2006 20:02

Köttiga sidan av handflatan. Man trycker med tummen på patientens handflata på lillfingersidan tills det vitnar. Alltså den delen av handen man slår i bordet när man blir förbannad :evil:

Kom ihåg att snabb kapillär återfyllnad tyder på god perifer cirkulation vilket betyder att den centrala cirkulationen är bra (spinal chock undantaget) men att dålig perifer cirkulation inte behöver innebära dålig central cirkulation. Helhetsbilden viktigast - medvetande, skada/sjukdom, patientens status sedan tidigare, omgivning, andning, puls (frekvens och fyllnad), blodtryck, perifer cirkulation mm.

Skriv svar