Drunkning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 11:33

Akuten skrev:Det finns obevakade badkar hemma hos folk också.

Jag har svårt att tro att den människa som larmar 112 ang. att en person har drunknat/håller på att drunkna inte också på något sätt försöker hjälpa denna person upp ur vattnet. :roll: Och då är vi tillbaka där igen - det är inte i första hand yrkespersonen Lipton/Niklas/Peder/Tomas/AMBASS som ska rädda livet på denna person utan privatpersonen Lipton/Niklas/Peder/Tomas/AMBASS. I annat fall kommer det att ta alldeles för lång tid innan denna person får hjälp!
Hello Akuten!

Detta ursäktar inte att vi inom ambulansen inte har denna kunskap! Yrkesperonal inom hela spektrat av räddningstjänsten borde självklart kunna hantera ytlivräddning. //AMBASS
Blood Will Tell

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Drunkning

Inlägg av ssk-ane-skåne » 3/4 2006 12:09

Jag kan tycka att alla skall dels kunna simma och även att hämta upp en docka på några meters djup för att visa att man kan göra någonting. Men att sen träna för att kunna vattenlivräddning som de i Tylösand är befängt... Hur många klarar att först simma ut en bra bit i sjö eller hav för att dyka ner i våra mörka vatten för att sen dra in någon livlös för att sen starta med A-HLR som är effektiv. NÄÄÄ lämna vattenlivräddandet åt proffsen dvs räddningstjänsten... Vi har alla lärt oss att första läget handlar om att kontrollera om läget är säkert... Vi går inte in i ett hotläge som brand, bråk med vapen varför skall vi gå in i ett hot om drunkning ???...

Är själv en bra simmare men att vara effektiv med A-HLR efter en vattenlivräddning är krav vi inte skall ha på oss.......

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Drunkning

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 14:27

ssk-ane-skåne skrev:Jag kan tycka att alla skall dels kunna simma och även att hämta upp en docka på några meters djup för att visa att man kan göra någonting. Men att sen träna för att kunna vattenlivräddning som de i Tylösand är befängt... Hur många klarar att först simma ut en bra bit i sjö eller hav för att dyka ner i våra mörka vatten för att sen dra in någon livlös för att sen starta med A-HLR som är effektiv. NÄÄÄ lämna vattenlivräddandet åt proffsen dvs räddningstjänsten... Vi har alla lärt oss att första läget handlar om att kontrollera om läget är säkert... Vi går inte in i ett hotläge som brand, bråk med vapen varför skall vi gå in i ett hot om drunkning ???...

Är själv en bra simmare men att vara effektiv med A-HLR efter en vattenlivräddning är krav vi inte skall ha på oss.......
För att kunna utföra A-HLR krävs en individ! Om vi inte har träning att hämta denna individ så kommer vi inte heller behöva utföra A-HLR. Tylesandskursen är den minsta standard samtliga inom ambulansen borde ha. Det är en praktisk kurs där man får lära sig vattenlivräddning. Du skriver att räddningstjänsten skall ta hand om detta, vet du hur många inom den kommunala räddningstjänsten som klarar av ytlivräddning? Tänker du på räddningsdykarna, vilka för övrigt inte finns i hela landet. Denna syn som du och några till ger uttryck för är ansvarslös och direkt verklighetsfrämmande, då det vid denna typ av olyckor gäller att agera resolut. Jag blir dels i egenskap av kollega upprörd över oviljan att regelbundet träna ytlivräddning och allmän FYS samt som skattebetalare förvånad över denna lojda inställning. Denna "lama" inställning som ibland kommer till uttryck gör mig också arg. De som givit oss förtroendet att fungera som räddningsmanskap förtjänar betydligt mer än personer som inte rustar sig för arbetet.

Du skriver om att simma, och undrar hur många som klarar av att simma ut en bit och göra en räddningsinsats! Självklart skall alla anställda inom svensk ambulanssjukvård ha fysiska färdigheter för aktion.

//AMBASS
Blood Will Tell

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Inlägg av ssk-ane-skåne » 3/4 2006 15:57

Hej!!!

Tycker fortfarande du är ute och reser. Visst skall vi kunna göra en insats. MEN vi har till uppgift att sköta det som händer på "land". Räddningstjänsten har inte bara dykare, de har båt och personal som är bättre utbildad för detta. Man måste nångång begränsa sig... Du säger att det bara behövs en person för A-HLR... Visst en person kan klara det men hur effektivt blir det... Har de själv testat att komprimera, ventilera, sätta nål, ge läkemedel själv????? (OM du har det så vill jag dels veta varför du har det och sen hur effektivt det blev???) Sen skall du, när ni väl fått in patienten i bilen, vårda medan den blöta och trötta kollegan köra larm in ??? Inte realistiskt...

Tycker du kanske att vi skall kunna klättra i berg ochså? Händer en hel del på Kullaberg varje år!!! Finns grupper i skåne som har lite speciella uppdrag och de är därför speciellt utbildade... Tänker då på RITS och SITS...

Lev i verkligeheten....

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 16:35

Hej ssk-ane-skåne!

Tack för ditt svar! Vi har diametralt skilda åsikter i denna fråga. Jag anser att mitt resonemang är fullt verklighetsförankrat med tanke på hur mycket vatten som finns runt och i vårt land. Du förlitar dig helt på räddningstjänsten och förutsätter att samtliga kårer har denna träning. Vidare upplever jag att du lite naivt tror att dem skall hinna före oss eller komma fram samtidigt. Drunkningsolyckor är idag en realitet vi måste vara redo att hantera. Varifrån har du fått din inställning om att vi skall sköta det som händer på land? Ser du inte dig själv som en del i räddningstjänsten? Ditt inlägg tenderar att bli respektlöst mot alla dem som förlorar nära och kära genom drunkningstillbud. Att du dessutom i egenskap av ambulanspersonal vill avdramatisera och göra frågan obetydlig tycker jag är svagt.

Vad står i era riktlinjer vad gäller larm om drunkning? Att ni skall invänta någon livräddningskunnig på brandkåren? Nej, jag tror du lika väl som jag vet att vår uppgift är att rädda liv. Exkludera inte akutambulanserna från räddningstjänsten. Sedan tycker jag det kan förefalla lite paradoxalt att det finns personer som försvarar en organisation som inte har förmåga eller ”vilja” att med rätt träning utföra basal livräddning.

Så jag vidhåller att det är fullt realistiskt att förvänta sig att en ambulansbesättning skall agera vid larm om drunkning. Detta är för mig lika realistiskt som att vi i egenskap av privatpersoner ingriper när någon blir misshandlad eller när någon far illa. Skillnaden är att vi i egenskap av ambulansare har en klar skyldighet att agera. Delar man inte denna inställning torde man kanske söka sig till en annan yrkesarena…

//AMBASS: It is always the stronger one who is to blame // BE SAFE
Blood Will Tell

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Drunkning

Inlägg av ssk-ane-skåne » 3/4 2006 17:13

Så... OM du kommer först till en brand, går du in om du vet att någon är där inne? Klättrar du ner för ett stup om du vet att någon håller på att förblöda nedanför? Nää klart inte. Varför? Jo för det kräver specialkunskaper... Vattenlivräddning är inget du bara lär en gång på sommaren och öven en till två ggr per år.. Detta måste man hålla på med.. Krävs teknik, fysik och utrustning...

Ni är kanske tre i er besättning som kan ta hand om patienten sen för jag skulle vilja se dig ta hand om en patient och utföra en effektiv A-HLR medan din kollega tar igen sig... Visst du har rätt i att vi ska rädda liv men inte genom att först utsätta våra egna... DET är inte tillåtet i något landsting....

Detta verkar nästan personligt för dig?! Har kanske råkat ut för något personligen??? Du ser det inte realistiskt....

O du... JAG har all respekt för anhöriga som mist någon... Kom inte här och kränk min yrkesstolthet...

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 3/4 2006 17:33

Frågan har nog kommit till en brytpunkt... de som anser att ambulansen är en del av räddningstjänsten delar nog din åsikt,AMBASS... min ståndpunkt är att vi INTE primärt (observera att jag skriver primärt) är en del av räddningstjänsten, utan vår primära uppgift är sjukvård.

Skillnaden, som jag ser det, är att när vi vårdar en sjuk eller skadad människa så kan miljön, eller läget som personen befinner sig i vara så att vi måste bedriva sjukvård UNDERTIDEN som räddningsarbete pågår. Ett ex. är när en person sitter fast i en bil; brandkåren arbetar med räddningsarbetet och vi pysslar med sjukvård undertiden.
Ett annat exempel är SITS, SjukvårdsInsatts Till Sjöss där miljön är sådan att amb-personal måste följa med ut i en båt. Men då sköter SSRS räddningsarbetet (bistår med båt och ytbärgare) och vi utför sjukvård när personen är för oss tillgänglig.

I praktiken är det ju inte så hårddraget, utan vi hjälper ju oftast till i räddningsarbetet med "manpower". Jag håller med dej i att vi måste agera om vi är först på plats vid ett drunkningstillbud, och miljön tillåter att vi hoppar i vattnet. Det som jag ställer mig tveksamt till är att vi ska införa arbetsuppgifter i yrktet som ligger utanför sjukvårdsbiten.

(jag kan komma på många tillfällen när vi i amb. utför arbeten som ligger innanför ramen för räddningstjänsten, men jag menar ändå att vi är inte en del i räddningstjänsten, utan en del av sjukvården.)
Senast redigerad av 1 peder, redigerad totalt 3 gånger.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

AuF

Inlägg av AuF » 3/4 2006 17:41

ssk-ane-skåne : Tycker dina agrument är väldigt komplexa. A-HLR har ju inget med saken att göra om du inte har någon att utföra detta på, precis som amass skriver. Och givetvis skall man inte ge sig ut och plaska efter någon om de är 10-12 grader i vattnet och blåser halvstorm.

Men om man är först på plats och det är under sommarmånaderna så känns det ju väldigt främmande att man i sin yrkesroll inte kan hjälpa en patient i nöd. Och man behöver inte överdramatisera detta med livräddning. Att vi skall klara av en sån basal grej som att kunna livrädda någon kan väl inte anses ligga enbart på räddningstjänsten ? Klart man skall ha som krav att även ambulanspersonal skall kunna livrädda. Herregud, sånt lär man sig till och med i gymnasiet.

Sedan är det givetvis upp till varje individ att avgöra när man anser att "läget" är för farligt. Man skall ju alltid sätta sin egen säkerhet först. Men att inte kunna livrädda någon i tex havsvatten 17-22 grader 100 meter kan väl inte vara speciellt svårt/hotande (?) att få in som krav! Detta skall ju alla klara av! Och varför då inte låta ambulanspersonal gå i första ledet...

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/4 2006 18:15

Akuten: Bra inlägg. Har försökt få AMBASS att förstå att fler liv räddas om privatpersoner kan utföra livräddningen eftersom det alltid kommer finnas civila på plats först. När första ambulans når platsen är risken stor att det redan är för sent.
AMBASS skrev:Så jag vidhåller att det är fullt realistiskt att förvänta sig att en ambulansbesättning skall agera vid larm om drunkning. Detta är för mig lika realistiskt som att vi i egenskap av privatpersoner ingriper när någon blir misshandlad eller när någon far illa. Skillnaden är att vi i egenskap av ambulansare har en klar skyldighet att agera. Delar man inte denna inställning torde man kanske söka sig till en annan yrkesarena…

//AMBASS: It is always the stronger one who is to blame // BE SAFE
Hur många känner du som i egenskap av privatpersoner ingriper då någon blir misshandlad? Det är beundransvärt, och på gränsen till korkat, av dessa människor men jag tror inte de är många.
Hur många ambulanspersonal känner du vars riktlinjer ens tillåter att de ingriper då någon blir misshandlad? Jag har svårt att se att det finns någon som anser sig ha skyldighet att agera på annat sätt än att tillkalla polis.
Att det sedan kan finnas lägen då man faktiskt agerar ändå är ju lite självklart. Jag menar vid en brand på en avdelning skall man ju Rädda, Larma och sedan Släcka. Men om det är ett A5-block som brinner så man ju korkad om man först tömmer avdelningen och sedan ringer brandkåren eftersom man då kommer ha ett övertänt kontor att släcka istället för ett A5-block. Alla regler har ju undantag!
AuF skrev:Sedan är det givetvis upp till varje individ att avgöra när man anser att "läget" är för farligt. Man skall ju alltid sätta sin egen säkerhet först. Men att inte kunna livrädda någon i tex havsvatten 17-22 grader 100 meter kan väl inte vara speciellt svårt/hotande (?) att få in som krav! Detta skall ju alla klara av! Och varför då inte låta ambulanspersonal gå i första ledet...
Det behöver ju inte vara ett krav. För det första så finns det gott om personal som aldrig kommer i kontakt med havsvatten. För det andra så blir det ju inte som du själv säger upp till varje individ om det är ett krav. För det tredje så tror jag att det skulle lösa sig själv om man istället rutinmässigt övade vattenlivräddning eftersom man då också lär sig det bättre. Då skulle man även lättare kunna avgöra vad som är säkert och vad som är osäkert. 100 meter i strömt vatten kan vara nog så komplicerat, och det är inte säkert att du lätt avgör hur strömt det är innan du kliver i.

//Lipton: Om vi starka inte fanns, vilka skulle då de svaga skylla på? :wink:

AuF

Inlägg av AuF » 3/4 2006 18:58

Syftade på att de vore ett krav med någon form av kundskap i att livrädda. Inte ett krav att alltid, oavsett omständigheter, försöka rädda någon som drunknar.
Sedan så behöver man inte ta det till sin spets, min tanke var ett återkommande, grundläggaden test/träning på livräddning i vatten. Men men, ser att de inte är speciellt mycke gehör. 8) Sedan har jag väldigt svårt att se varför det är så stor motstånd till de ? Är ju egentligen en ytterst ytterst liten del, hade själv tyckt det vore kalas om man fick några dagar om året avsatta för att bada lite

:wink:

Ha d ! =)

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/4 2006 19:18

AuF: Tror faktiskt inte att våra åsikter skiljer sig så mycket som våra formuleringar och tolkningar av varandra gör.
Jag kan bara inte ställa mig bakom att man stänger ute någon från ett yrke för att den inte kan genomföra ett test av en syssla som inte hör till yrket. Jag menar tänk dig själv en välutbildad, erfaren och kunnig sköterska som råkar vara klorallergiker och därför helst undviker nämnda prov i det lokala badhuset. I övrigt frisk och vältränad och har därför inga egentliga problem att hämta någon på botten av den 4 meter djupa bassängen, mer än att den helst undviker att utsätta sig för klor på grund av en docka. Varför skulle denna person inte kunna anställas? Hur många går inte hela sin karriär utan att träffa på en drunkning som de behöver hämta upp själva?

//Lipton - Som tycker att om pöjken vill bada kan väl pöjken få bada!

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Inlägg av ssk-ane-skåne » 3/4 2006 21:16

AuF:

Hur svårt kan det vara att livrädda till havs... Den frågan ställer du trots svaret att det borde alla kunna... Prova på i sommar att bogsera in någon 100m till havs... Lovar att du inte kommer att kräva detta av alla inom ambulansen för du kommer själv att ha svårt med det... tack för mig...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Drunkning

Inlägg av AMBASS » 3/4 2006 21:46

Hej SSK ane-skåne!

Det var inte alls min avsikt att kränka din yrkesstolthet! Jag har tyvärr fått erfara drunkning mycket nära och vet av det skälet hur förödande det kan vara, men också hur lite som kan behövas för att kunna hantera en sådan situation. Jag tycker dina ex är dåliga, då jag tagit upp frågan om ytlivräddning vid det lokala badhuset eller vid den lokala bedplatsen. Du målar upp det till heroiska prestationer med stormar och iskallt vatten. Här måste man naturligtvis känna sina egna begränsningar. Men hur skall vi kunna göra det om vi inte får erforderlig träning? Hur ofta tubar du på skadeplats? Hur ofta deffar du? Även om detta kanske sker sällan så skall det tränas. Vi skall ha den bredden när olyckan är framme.

Jag vill med tydlighet understryka att jag personligen tycker att det borde ligga i varje enskilds individs intresse att ha denna kunskap!

BE SAFE
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/4 2006 23:40

Vattenlivräddning kan jag visst tycka ligger inom vårt område den dagen man hamnar i en sådan situation. Dock den egna säkerheten först och främst. Och att vara förberedd på en sådan situation kan endast ske med övning. Tyvärr kommer vattenlivräddning inte att komma högt på dagordningen då det finns betydligt viktigare frågor som behöver åtgärdas före vattenlivräddningen.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 4/4 2006 10:01

Hej alla tyckare och tänkare på forumet..
En liten parantes bara när det gäller simkunnigheten som är krav vid anställningen.
Kravet på simkunnighet på 200 meter är till för din egen säkerhet om du skulle har oturen att själv hamna i vattnet från en båt eller liknande... inte för att "livrädda" någon.. Om du nu mot förmodan kommer i den situationen där du är före Räddningstjänsten och personen fortfarande är i vattnet så är ett bra tips för dom som har Vacummadrass att suga ut luften ur denna och använda som livräddningsflotte, den håller för ca 200 kg innan den sjunker...
Kenneth.
Aisab City

Skriv svar