Körning för ny personal

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/11 2005 23:00

lommelun skrev:Har dere i Sverige ingen nasjonal utdanning for utrykningskjøring???
Nej. Men det florerar rykten om att vägverket håller på att utarbeta en sådan. Dock ställer jag mig frågande då den skulle innebära att man inte får köra prio-1-larm förrän två år efter anställning.
Det jag hört var att man efter anställning får köra tom bil, sedan 3:or och efter ytterligare några månader 2:or. När man sedan jobbat ett år får man genomgå några dagars kurs, jobba ett tag till och ytterligare några dagar. Så skulle det andra anställningsåret byggas upp. Dessa kurser skulle vara både teoretiska och praktiska och efter det andra årets slut skulle någon form av examination ske och då skulle man bli godkänd utryckningsförare (efter vad jag förstod skulle denna gälla samtliga utryckningsfordon i kombiation med grundbehörighet för just det fordonet).
Det jag dock inte förstår är dels vad man som kommer hända med redan anställd personal, om de också måste genomgå utbildningen eller inte, och dessutom hur man tänkt att arbetsgivarna skulle klara att ha folk gående i två år innan de får sätta sig bakom ratten under utryckning (är väl i och för sig störst problem för ambulansen).

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

köra 1

Inlägg av johnjohn » 15/4 2006 16:57

Jag har just avslutat en körutb. som innebär att jag endast får köra prio 2-3 med och utan patient. En prio 1 kurs kommer senare i vår för oss grönisar.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 15/4 2006 17:34

Förståndigt att det det sakta men säkert med körningen och börja med utbildning för 2-3or och sedan för 1or och inte ta allt på en gång.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/4 2006 11:57

Wernvik: Idiotiskt att dra alla över en kant och inte ta till vara på de tidigare kunskaper individen har i ämnet framförning av olika fordon! :mrgreen:

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

körning

Inlägg av johnjohn » 16/4 2006 15:19

Som våren har varit med halka och snö så hade jag aldrig kört ettor även om jag fick. Kollegan Smällde in i en refug senaste larmet. Det kändes aningen oproffsigt. Punka och bärgning som följd.

Lipton

Re: körning

Inlägg av Lipton » 16/4 2006 19:25

johnjohn: Hade de inte vart bättre om du kört och undvikit refugen då? 8)
Att köra med blåljus handlar ju om att övrig trafik förhoppningsvis flyttar på sig, inte att köra åt helvete mycket fortare bara för man får!
I stan tjänar man tiden genom att smidigt ta sig genom trafikljus och korsningar då övrig trafik håller undan, inte med hjälp av gaspedalen. På landsväg är tidsvinsten med gaspedal marginell, det man eventeullt tjänar in tid på är om man skall långt.
Min poäng är att det i kursen du gått troligtvis fanns bilförare som kör som gudar och har massor av erfarenheter bakom ratten men också individer som om man tänker på det verkar ha fått sina körkort i ett flingpaket. Att du då dras över samma kam som alla dessa tycker jag är sjukt. Bara för att Per som inte äger egen bil och har kört sammanlagt 500 mil sedan han tog körkort för 3 år sedan tar ett år på sig att bli tillräckligt duktig förare av en ambulans för att kollegorna skall våga åka med honom på larm så kan man ju inte begära att det nödvändigtvis måste ta lika lång tid för Lisa som haft körkort i 6 år och har BCDE-behörighet och dessutom ägnar fritiden åt att köra rallycross. Och om det tar Lisa ett år borde Per i så fall få vänta ytterligare tid. Här har vi enligt mig inte kommit alls långt i vårt land. Uddevalla verkar dock vara inne på rätt riktning, även om det skulle behövas nationella regler.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/4 2006 22:06

@ Lipton

Det ena utersluter ju inte det andra. Att först gå utbildningen för 3:or och 2:or för att sedan köra tills man känner sig säker på det och då gå utbildningen för 1:or. Tiden mellan utbildningarna när man kör de lägre priorna kan ju variera beroende på hur mycket vana man har på bilkörning/ambulanskörning.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/4 2006 9:15

Wernvik skrev:@ Lipton

Det ena utersluter ju inte det andra. Att först gå utbildningen för 3:or och 2:or för att sedan köra tills man känner sig säker på det och då gå utbildningen för 1:or. Tiden mellan utbildningarna när man kör de lägre priorna kan ju variera beroende på hur mycket vana man har på bilkörning/ambulanskörning.
Självklart! Men ibland ser det ju inte ut på det viset. Dessutom skall man kanske minnas att det trots lite extra vikt och ibland märkligt beteende från medtrafikanterna faktiskt bara handlar om att vi skall framföra en bil. Att kräva av nyanställd att den skall gå 3-4 kurser under minst ett år innebär ju bara att den dagen personen står inför en situation då det inte finns något alternativ till att sätta sig bakom ratten, slå på blåljusen och köra patienten till sjukhus är risken stor att detta mislyckas fatalt då föraren med all säkerhet kommer bli takykard och kallsvettig. Dels för att den kommer ta sig an en uppgift som den blivit itutatd ligger helt utanför dens kompetensområde, men också för att man troligtvis vet precis vad cheferna kommer tycka om det. Man får ju sällan skit om man räddar liv, men stackars den som efter uppdraget får ambulansen påbackad på parkeringsplatsen! :twisted:

Nä, vi skulle behöva ett nationellt fastställt kompetenskrav på utryckningsförare. I brist på detta vore det bra med relevanta utbildningar som tar tillvara på individens tidigare kunskaper och förmåga att tillvarata utbildning.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/4 2006 23:38

Det är väl ingen i branchen som tycker att det vore fel med en nationell utryckningsförar utbildning? Möjligtvis VV i o f s.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/4 2006 12:42

Wernvik skrev:Det är väl ingen i branchen som tycker att det vore fel med en nationell utryckningsförar utbildning? Möjligtvis VV i o f s.
Utveckla, vad skulle de ha att invända?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 22/4 2006 22:27

Vet inte om att de har något att invända alls. Men om någon hade det så kunde det var dem. Men de har väl stött de framlagda förslagen om nationell utbildning eller?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

jarno
Inlägg: 9
Blev medlem: 2/5 2006 0:49

Inlägg av jarno » 2/5 2006 1:15

Som usk och vik hos ambulans. Och de kommer en prio 1,
Vi är en USK och en SSK i ambulansen. Pat. är mycket illa ute när vi ska åka från platsen. Vem får köra? Ny USK utbildat och vik hos ambulasen får väl inte köra en PRIO1. Men SSK måste ju sita bak ju för att ta hand om pat, som är mycket illa ute. Vad ska man göra.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 2/5 2006 1:29

Jarno! Den enda lösningen är att man stannar ambulansen då läkemedel behöver administreras....Osmidigt som * men det är det som gäller för nya uskor idag. Därför dom inte är så attraktiva bland annat.

Skriv svar