Prioritering vid stroke

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/8 2005 11:24

Till STRIKER

Eftersom ni var så envis utan att kunna bevisa, så har jag nu lite mer kött på benen.
Som jag tidigare sagt är det upp till ambulanspersonalen att fritt prioritera hur körningen ska utföras till patient, tex köra prio 1 på ett prio 2 larm om du finner fog för det.

Ni sa att jag hade fel, så jag kontaktade SOS och fick detta svar:

"Det är alltid ni som sitter i ambulansen som bestämmer hur körningen skall genomföras. Vi ger bara information om hur bråttom vi har upplevt ärendet genom samtalet. Det kan sedan bli så att ni får omprioritera om ni anser att det inte överensstämmer med er uppfattning. Genom större kunskap kan man ju ibland förstå att ett ärende är mer akut än vad operatören upplevt. Det är alltid ni som bestämmer om det skall påkallas fri väg."

Klart Slut

striker

Inlägg av striker » 10/8 2005 15:13

till spec: det är bara att konstatera att vi gör olika.

jag varit i kontakt med våran verksamhetschef och med SOS i mitt län, som klart och tydligt säger att i 99% av fallen skall vi alltid följa SOS prioriteringar ut till pat, pga att SOS har sitt med index att gå efter.vi har inte sett eller pratat med och kan därför inte prioritera upp körningen ut till pat, SOS har ansvaret för pat tills vi anländer till den givna platsen. det är sedan upp till oss att prioritera körningen in till akuten.

det finns möjlighet för oss att prioritera upp körningen till pat, om ex det är en pat som åker in ofta och som vi vet är dålig när vi anländer ( men vi skall alltid ta detta med sos).

eller när det har hänt något ex i trafiken och vi ej kan ta oss fram på normalt sätt, så kan vi prioritera upp körningen.

skriv gärna om hur ni andra har det i era län.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 10/8 2005 17:25

lite märkligt måste jag ändå tycka att det är, man får inte själv prioritera upp körningen pga. att sosab satt en prio om man tycker det verkar fel, däremot kan man prioriera om pga trafiken, alltså yttre omständigheter?
Har i min utbildning lärt mig att prioritering aldrig får göras utifrån yttre omständigheter. Men det är kanske lokala föreskrifter?

Hos oss är det iaf så att sosab sätter en prioritering som vi (högsta med komp.) närsomhellst kan ändra, och vilket vi ofta gör, oftast neråt efter tel kontakt eller vid känd pat. det är iaf hos oss så att högst medicinsk kompetens bestämmer prioritering, Föraren ansvarar för att skapa en så snabb (Inte lätt med någon som försöker arbeta bak=) och SÄKER transport tillbaka till sjukhuset.
sosab bryr sig inte alls om vad vi har för prio, däremot brukar dom vara intresserad av varför man prioriterat om, så att dom vet till nästa gång. tummen upp för sådana operatörer!.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Prio 1 eler 2 vid stroke....

Inlägg av SOS112 » 24/11 2005 1:37

För det första vill jag säga att det är roligt att se så många engagerade inlägg, och därefter vill jag lägga in ett själv...

Anledningen till att prioriteringen skiljer sig, i vårt avlånga land, vid indikering på stroke. Beror på att SOS har en Chefsläkare som i sin tur har ett antal läkare lokalt vid SOS centralerna (som primärt arbetar utanför SOS) runt om i landet, dessa kan besluta om att införa en så kallad "Lokal Rutin" vilket kan innebära att: <2 tim sedan symtomdebut vid tex akuthalvsidesförlamning eller talsvårighet samt <80år resulterar i Prio 1. Dessa rutiner beror då på att sjukhusen nu har rutiner/resurser för att behandla på ett, för patienten, gynnsamt sätt.

Det kan tyckas hårt/kallt/inkompetent eller vad ni vill att, då åldern överstiger 80år eller insjuknandet skett för mer än 2 timmar sedan, "pria" detta som en 2:a. (Förutsatt att pat inte är allmänpåverkad i övrigt) Det är inget Operatörerna på SOS styr över, då det finns styrdokument från respektive beställare, därtill kommer alla direktiv från ambulanssjukvården som skall uppfyllas.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 21/4 2006 2:38

Måste bara tillägga!

SOS skickar ut amb prio 1. Körsätt ja det väljer du själv 190 eller 65 blåljus eller ej, tuta eller inte. Men att om du får en prio 2 collumfraktur sm påv i.ö u.a. Du sitter i amb och tänker humm kan vara en femur 1-2 liters blodförlust nja jag kör på larm. Då är man nog ute på hal is om något händer HUR skulle ni försvara ett sådant beslut? Jo jag tänkte!!!
Är det så att ambulansen skall tolka mellan rader så kan ni köra larm på alla körningar buksmärta kan vara aortaruptur på gång, ryggsmärta visst hjärtinfarkt, huvudvärk aneurysm självklart m.m m.m Prioriteringen från SOS är utarbetad efter ett visst intervjumönster och det är långt ifrån alltid det stämmer av olika orsaker men varför misstro och förutsätta att operatören gjort ett dåligt jobb och att det nog är bäst att kolla lite själv.

Enligt mig är det förkasstligt att personal i amb skall sitta och ringa runt till patienter.

SOS Alarm är ansvariga för patienten tills ambulanssjukvårdare är på plats. Om man drar er på prio i ni ringer ringer till pat någon annan svarar och ni får inte samma svar som operatören. Tänker va F...N e detta prioriterar ni ner då? Åter så åligger det inte er att prioritera pat på väg ut när ni är framme så är valet ert.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/4 2006 8:14

Jag kan faktiskt ringa upp patienten och göra min egen bedömning. Ibland vill SOS även att man ringer upp patienten för att höra vad man tror.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 21/4 2006 10:35

Novisen skrev
  • Jag kan faktiskt ringa upp patienten och göra min egen bedömning
Är detta ditt jobb? Är du Usk Ssk?

Låter hur konstigt som helst var jobbar du? Om en operatör ringer och frågar dig om inte du kan ringa upp en pat för att göra en bedömning så vill jag bara beklaga och säga att SOS är lite fel ute!!

Att svara på 112 och göra en så korrekt bedömning som möjligt med adekvat info på textremsan för att amb skall kunna utföra sitt uppdrag ser jag som en yrkesstolthet! Ni ska inte behöva ringa men sen är det så att vissa kan inte få för mycket information. Under mina år på ambulansn så visst ibland undrar man och skulle vilja ringa upp och höra efter. Men som sagt står det Prio 1 Svår andnöd KOL pat. Ja då är det väl bara att ställa in sig på svår andnöd men vissa kanske vill kolla om det är lite ronki eller panikångest!!!

Tycker att utvecklingen och samarbetet med ambulansen försämrats sedan SSK kom in i bilden. Vissa nya som kommer in i verksamheten har hybris. Innan jobbade vi alla på samma nivå och löste detta på ett utmärkt sätt.
Nu säger jag inte att det är dåligt att öka kompetensen tvärt om men lite ödmjukhet för andra yrkesgrupper vore trevligt!
Fast det kanske är en ide att vi tar emot samtalet och om det är sjukvård inblandat så kopplar vi det direkt till amb för bedömning.

Otroligt att denna debatt fått mig att tända till

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 21/4 2006 11:02

Såg en sak när jag skickat. Det ser ut som att jag drar alla över samma kam, det var inte meningen. De flesta är mycket bra och trevliga så inget ont om det!

Bara en liten undran!!

Om ni får gissa lite hur många uppdrag i % 1-100. Har resan varit prio 2-3 när det igentligen borde varit larm?

Om jag ser tillbaka så tycker jag att dom gånger det är riktigt akut så är våran uppskattning av läget mycket bra?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/4 2006 15:25

Jag får be så mycket om ursäkt. Insåg att mitt inlägg från i natt är helt missvisande. Jag skulle aldrig på något sätt ifrågasätta prioriteringen från SOS sida. Jag kan aldrig heller komma på något tillfälle då jag eller någon annan omprioriterat ett uppdrag från SOS. Däremot har jag många gånger blivit omprioriterad från SOS sida. Inget konstigt med det. Där jag jobbar så skickar SOS med telefonnummret till patienten så att vi kan ringa upp och fråga hur det står till, vägbeskrivningar mm. Många gånger ringer SOS upp i bilen och kopplar över samtalet med patienten direkt till oss eller så ringer de upp och ber oss ringa dit. Jag och personalen på SOS har aldrig sätt något konstigt med det. Vi är ju där för patientens bästa.

Jag tänkte också på att det kanske skiljer mellan olika ställen i Sverige. Jag och Rayden jobbar inte på samma ställe men vi ligger inom området för de två nordligaste larmcentralerna. Vi kanske har ett helt annat förhållningssätt till dessa frågor här? Personalen på SOS känner jag och övriga på stationen väl efter otaliga timmar tillsammans på SOS. Man svarar med namn då de ringer upp och då vet de direkt vem de pratar med. Att vi jobbar så här och ser det som normalt och helt prestigelöst är en kvarleva från gamla tider. Här har ingen förändring skett sedan sjuksköterskorna kom in i bilden.

När jag menade att göra en egen bedömning så kör iallafall jag larm (prio 1) lite olika beroende på patientens tillstånd. Olle 3 år med en legobit i halsen har mer tjut i kurvorna än Lennart 38år med en misstänkt femurfraktur. Dessa exempel var inte de bästa då det i dessa fall aldrig kan bli aktuellt med att bedömma allvarlighetsgraden på något annat sätt än den SOS redan visat på i tex textremsan. Hade det däremot stått CBS så vet man inget mer än att patienten har ont i bröstet.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/4 2006 23:41

_OJ_ skrev: Låter hur konstigt som helst var jobbar du? Om en operatör ringer och frågar dig om inte du kan ringa upp en pat för att göra en bedömning så vill jag bara beklaga och säga att SOS är lite fel ute!!
Hos oss är AKuten HMK till SOS vilket medför att SOS ringer upp Akuten ibland och ber dem lyssna med och tala med pat för att se om de bör åka ambulans eller inte. Framför allt nattetid.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 22/4 2006 8:09

Wernvik skrev
  • Hos oss är AKuten HMK till SOS vilket medför att SOS ringer upp Akuten ibland och ber dem lyssna med och tala med pat för att se om de bör åka ambulans eller inte. Framför allt nattetid.
Detta tycker jag är helt ok och mycket bättre än på vissa ställen där man använder sjukvårdsupplysningen som HMK. Ibland blir man fundersam på vad det kan vara och vill ha en annans åsikt och då är HMK kanon speciellt om dom jobbar på akuten och är erfarna innon akutmedicin. dock tycker jag inte att personal i ambulansen skall aggera HMK. I Norrland funkar det kanske annorlunda och är det så de lokala rutinerna är sådana så visst kör på.

Have a nice one :)

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 22/4 2006 10:12

Hos oss är Sjukvårdsrådgivningen HMK till SOS Alarm.
Många av de sjuksköterskor som jobbar på SVR har mångårig erfarenhet från Akutmottagning eller annan akutsjukvård. Deras rådgivning baseras t.ex. vid hjärtstopp på samma index som SOS Alarm använder. De har f.ö. ett databaserat beslutsstöd till all den rådgivning de ger.

Eirik

Inlägg av Eirik » 22/4 2006 12:04

På lik linje med hjerteinfarkt er et minuttene som teller hos slike pasienter, men man ser jo selvfølgelig an situasjonen.

Vi går etter de såkalte FAST-symptomene når det gjelder Apoplexi pasienter, og trombolytisk behandling av slike pasienter er aktuell flere steder. Utvalgte pasienter (etter skjema) kan tilbys slik behandling dersom de kommer til sykehus med CT senest 3 timer fra symptomdebut.

På lik linje med Metalyse/PCI har vi disse skjemaene liggende inne i MobiMed slik at de blir direkte overført når vi scorer prehospitalt.

_OJ_

Inlägg av _OJ_ » 23/4 2006 4:48

Spec skrev
  • Det är alltid ni som sitter i ambulansen som bestämmer hur körningen skall genomföras. [/quote
Ja ni som är i ambulansen bestämmer hur körningen skall genomföras. Dvs hastighet, påkallande om fri väg m.m.
  • Vi ger bara information om hur bråttom vi har upplevt ärendet genom samtalet. Det kan sedan bli så att ni får omprioritera om ni anser att det inte överensstämmer med er uppfattning.
Om SOS har larmat er på en prio 1 så är det prio 1 punkt slut. Hur du sedan kör är upp till dig och du får stå till svars om något inträffar. Om vi larmar er på prio 2-3 och ni kör på larm är det oxå er sak men ni står till svars för era handlingar
  • Genom större kunskap kan man ju ibland förstå att ett ärende är mer akut än vad operatören upplevt.
    [/quote]
[/list]
Detta vore lite roligt om du kunde utveckla lite!

Kör försiktigt :lol:

Loppan

Inlägg av Loppan » 1/6 2006 18:04

Spec skrev:Haha, när jag åker till jobbet på en 90 väg, kör dom flesta 95-110km/h, då borde alla dessa privat bilister också köra med blåljus och helst siren, för säkerhets skull, eller ??
Du menar väl inte på fulla allvar att du följer lagen så noga? Jag skulle inte vilja brytit benet i en skidbacke med närmsta ambulans flera mil bort som larmas prio 2 med dig som förare isåfall :-)

Angående upp prioriteringen av prio 2 till prio 1. Det är inte så ovanligt att detta händer kanske 1 på 15. Det är den med högst medicinsk kunskap som bestämmer hur fort det ska gå utefter de uppgifter denne har.
Exempel. SSK Anna ringer från ett hälso center till SOS Alarm om ambulans, hon har en 50 årig patient med plötsliga buksmärtor och ett systoliskt tryck på 90, puls 120, kallsvettig. Detta meddelas till SOS. Lena som jobbar sin första sommar på SOS är ingen expert på varken blodtryck eller puls, går efter index och larmar Prio 2 Buksmärtor. När jag får larmet på ambulans får jag en känsla av att det kanske är ett dissikerande aorta och kör Prio 1 eftersom jag har högst kompetens av de som hittils är inblandade i fallet.

Så det är inte SOS som i slutänden avgör hur du ska köra till pat, men du måste givetvis kunna motivera varför du gjort detta val.
Du skriver att man alltid måste ha på blåljus och helst sirener vid överskridande av fartgräns.
Detta är också fel. Om du får ett prio 1 larm, får du om du finner det bättre, köra utan vare sig siren eller blåljus och överskrida fartgränsen, enligt lagen.
Men för dig som heldre verkar vilja luta dig mot paragrafer än förnuft, gör så då. Inge illa menat. Vi är alla olika och det måste accepteras


Hade du brutit benet i en skidback hade det enligt index varit prio 1 Misstanke fraktur, Patient i ogynnsam miljö (t ex nedkylning).
Den 50-åriga patienten hade också fått prio1 Plötsliga buksmärtor,blek och kallsvettig. :lol:

Vissa centraler har ju som sagt ssk och i vissa fall (sthlm) dr som gör bedömningar på ärenden. Innebär det att du måste kolla med SOS så ingen med högre/samma kompetens än du har gjort bedömningen, innan du ändrar på prio???? :twisted:


Det borde ingå för alla som kör ambulans att sitta med ett helt pass på SOS (inte enbart en timme här eller där) för att få reda på hur det egentligen är, samt hur j-vla svårt det kan vara att bena ur vad som egentligen har hänt. Jag tror alla människor/inringare har olika syn på vad som är akut och ibland kan det nästan vara berättigat med prio1 pga de anhöriga (ofta gällande sjuka/skadade barn). Jag har råkat skicka prio1 på en vuxen man med klämt finger pga att det inte gick att få fram vad som hänt och hur personen var skadad då det var panik och kaos ppl, har man aldrig hört hur samtalen kan låta så är det nog svårt att ha förståelse för det jobb som SOS-operatörerna gör. Samtidigt borde SOS-operatörerna få åka med ambulans för att se hur det är ute på plan.

Vad gäller index så är ju reviderad version på g i och med nya datasystemet. Men det är ju varje län som måste besluta om vilka rutiner som ska gälla. Vissa vill att det ska vara prio1 vid stroke-misstanke, vissa vill att index ska följas, jobbar själv i Sthlm och vi svarar ju även för Sörmland, två landsting som tagit olika beslut om saken. Så som operatör gäller det att veta i vilket landsting personen håller hus om det blir prio 1 eller ej. Knäppt? ja visst men det är inget jag kan göra något åt utan bara gilla läget.

Skriv svar