…Legitimerad ambulanssjukvårdare, snart här...

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/3 2006 18:28

Du svarade på min fråga om VUBBssk med att svara mer generellt om sskGRUNDutbildningen. Så den frågan hänger fortfarande obesvarad:)

Internationell basis vid rekrytering? Vill man komma hit och jobba så får man komplettera med det smo behövs för att utöva yrket hos oss. Det gäller ALLA andra yrken som kräver högre utbildning. Ser inte varför man skulle se blidare på akutsjukvården.

Du hänger upp det på "livräddning i vatten" i "alla" dina trådar. Du bygger väl inte din lobbyverksamhet på en utbildnings som kanske motsvarar 1p (om det ens kan vara en högskoleutbildning).

Jag förstår hur du tänker och respekterar dina åsikter. Jag tycker att vi på något sätt kan medla.. Jag är beredd att sträcka mig till en mindre omarbetning av vubben och lägga till utbildning i "livräddning i vatten" om du kan gå med på att en SSK med akutvubb ska få titeln "paramedic" i den internationella examensibeviset. ;)

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/4 2006 12:23

AMBASS: Jag håller med dig i många sakfrågor, och jag ser gärna att även ambulanssjukvårdare skulle kunna få legitimation.
Men för att nyansera debatten lite. Jag har fått för mig att man i de länder du förespråkar också har sjuksköterskor på mer utsatta platser inom den prehospitala verksamheten. Som till exempel akuta transporter till större sjukhus, i helikoptrar osv. Rätta mig gärna om jag har fel, men har jag rätt så skall du få svara på en annan fråga istället: Innebär inte detta att vi i Sverige har ett system där utlandets "förstärkningspersonal" fungerar som ordinare personal? För i så fall innebär ju det underförstått att vi faktiskt har högre kompetens i våra ambulanser än vad man har där man arbetar med paramedicsystemet. Detta tycker jag är något att ta till vara på.
Alltså får man gärna förbättra utbildningen och införa leg. för ambulanssjukvårdare, men att förändra hela vårt system känns lite bakåtsträvande. Andra länder borde istället följa oss. Nackdelen är självklart löneläget, men då jobbar vi förslagsvis istället på att förändra det och inte vår utbildningskategori!
Utveckling för mig är när all personal anställs som ambulanssjukvårdare men går i pension som anestesisjuksköterskor och en akademisk doktorstitel och får möjlighet till mer ansvar och behandlingsalternativ i takt med högre utbildning.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/4 2006 12:42

Cheers Lipton!

Det finns naturligtvis skillnader i den svenska SSK utbildningen respektive den Amerikanska m.fl. Jag vill även framhålla att sjukskötaren/sköterskan fyller en viktig funktion, men faktum är att paramedics är den tjänstegrad som har det högsta medicinska ansvaret efter en akutläkare. Orsakerna är att de läser med akutmedicin och att de arbetar operativt "in action".

Du pekar på en intressant aspekt när du funderar på om inte andra länder skulle kunna följa det svenska systemet. Tyvärr är det forfarande så att SSK utbildningen inte motsvarar de krav som finns i den prehospitala verksamheten. Ett skäl är att SSK utbildningen i Sverige är omvårdnadsinriktad, vilket tjuvar viktig tid från operativ akutmedicin. En ny SSK utbildning med paramedicprofil skulle bättre motsvara den verklighet som råder prehospitalt.

Jag tror inte att det svenska systemet har någon framtid i ett internationellt perspektiv. Att ändra det till ett kunskapsbaserat system torde vara en självklar utveckling. Faktum är att det finns bättre vägar att gå. Även Paramedicsystemet utvecklas och det kommer över tid att förändras för att också möta framtidens krav.

När det gäller kompetens är min syn på kunskap SOLKLAR :D varför jag lämnar synen på att årligen testa all personal. Vi måste dock alla vara redo att uppvisa erforderlig verklig kunskap och samtidigt underhålla denna kunskap genom regelmässiga övningar och utbildningar, vilka skall innehålla relevanta ämnen. Omvårdnadsvetenskapen måste här krympas och ersättas med akutmedicin för att vi i ett prehospitalt sammanhang skall bli trovärdiga. Dagens VUBB måste också bli mer målfokuserad om den alls skall vara med och tävla på den internationella utbildningsarenan.

...Några rader från en vänn av kunskap...
Blood Will Tell

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/4 2006 14:00

Jag som syrra har också det högsta medicinska ansvaret efter akutläkaren. Och är han/hon inte på plats har jag det högsta medicinska ansvaret!
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

manne

Inlägg av manne » 1/4 2006 17:55

ja det låter flott men innebörden är nåt helt annat..... :oops:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/4 2006 17:57

Meninsfullt inlägg manne!!

Förklara dig..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/4 2006 12:01

Kalbl skrev:Anders Du skrev,

""Sjuksköterskan:
Jag respekterar att du inte har samma åsikter som mig och andra här på forumet. Det vore trist om alla tyckte och tänkte lika. Men vill också påminna om att det fanns en tid då "vetenskapen" skrattade åt personer som trodde att jorden var rund då de hade"bevisat" att den var platt.

På samma sätt tror jag att man i framtiden kommer skratta åt de som trodde att SSK med vub var den utlimata lösningen i ambulans. När den tiden kommer är det ingen som vet, men den kommer någon gång... Tänk på hur yrket utvecklats. 7-veckors, USK, amb sjukv, ssk och nu ssk med vub. Varför skulle utveklingen stanna???

Vad dyker upp istället för ssk+vub? Leg Amb Sjukv? Paramedic? annat?
Vem vet? Inte jag, inte AMBASS och inte Du...""

Anders, jag skulle vilja utveckla Din idé eftersom jag själv började som sju-veckors och så vidare...

Jag tror våra diskussioner började den dan USK krävdes för det första gången i ambulanshistorien, och det var en utbildning som kritiserades för att vara onödig och flummig! Tidigare hade man läst enbart det man praktiskt använde i ambulanssjukvården. USK - SSK - VUBB osv. har inslag i sin utbildning som visseligen "breddar" kunskaperna som det så fint heter, men ambulanspersonal är ett kritiskt släkte och ett praktiskt folk som ifrågarsätter ett och annat sunt som inte är relevant i sammanhanget. Detta leder troligtvis till en "uppstyrning" av utbildning. Det som är positivt är att allt fler vidareutbildade ssk börjar forska och den mesta forskning resulterar ofta i att proffesionella "riktiga" forskningsresultat, visar det vi redan visste i ambulanssjukvården på 70-talet!

Därför tror jag inte utvecklingen går "spikrakt" till bättre kunskap och kvalitet, utan den ifrågassätts mer och mer, och ju mer utbildningen flummar ut åratalvis, kan det resultera i en återgång till det elementära och en till synes återgång. Jag skulle inte bli förvånad med det globala seendet vi har idag att vi annamar det som är ledande i övriga världen.

/Kalle
APPLÅD!

En mycket välskriven och tydlig reflektion. Här står vi eniga!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 12:59

Nu är det 21 stycken yrkesgrupper som har legitimation! En siffra som kanske synliggör det rimliga i att ge ambulanssjukvårdare denna RÄTT! Frågan är vem som kommer lyfta frågan för regeringsbeslut! En dag då iaf jag skall bjuda på tårta :D
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/5 2006 13:03

Lipton!

Frågan är inte om, utan när ambulanssjukvårdare / AMT får sina leg! Det finns helt enkelt inte något stöd i lagen att neka dem detta. Många tror att det är ett gäng byråkrater på SoS som godtyckligt tycker si eller så. SoS enda uppgift är att administrera legitimationsfrågorna och följa de lagar som gör deras verksamhet möjlig. Man skall också erinra sig att det finns flera yrkesgrupper som på sikt kommer få legitimation.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/5 2006 20:41

Först måste väl yrkesgruppen vilja ha legitimation. Det räcker inte med några debatt inlägg på ambulansforum från en sjuksköterska :wink: . Dietisterna stred ju i 10 år innan de fick legitimation. Sen är min känsla även att Socialstyrelsen kommer att ställa krav på att utbildningen ska vara på högskolenivå precis som alla andra utbildningar som leder till legitimation.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/5 2006 21:10

AMBASS;
Jag undrar VARFÖR det är så viktigt för ambsjv ska ha legitimation? Är det för att få spruta LM? Är det för att man ska kunna köra/vårda varannan gång som det var innan? Kalbl skrev i nån annan tråd, nåt som är tänkvärt, att Ambsjv. ska inte spruta läkemedel eller göra annat som ssk gör i egenskap av sitt leg.

Jag förstår om äldre ambsjv. som miste läkemedelshanteringen vill ha tillbaka det, MEN alla yngre förmågor som utbildar sig idag till ambsjv. vet rutinerna, SSK sköter det medicinska och ansvarar för patient. Amb. sköter körningen och ansvarar för det tekniska. Jag tror att de som söker utb. i tex örebro vet detta och accepterar det.

Att ha två människor med samma kompetens och samma ansvarsområde i bilen verkar slöseri. Varför inte använda de yrkesgrupperna som redan finns i svensk ambulanssjukvård och göra dessa till ett mycket kompetent TEAM som kompletterar varandra;

Lägg din energi som du har visat på forumet på att höja kompetensen hos båda grupperna, men inte i konkurans med varandra.
Senast redigerad av 1 peder, redigerad totalt 1 gånger.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/5 2006 21:40

Nä det var inte riktat till dej, men jag håller helt med det du skriver. Med dagens policy kan ssk byta arbetsuppgifter med ambsjv. utan vidare, men ambsjv. kan inte byta med ssk. Det är därför de flesta stationer har 70% ssk och 30% amb.sjv. anställda.
Om det införs ett speciellt utryckningsleg. till amb.sjv så tror jag att de blir attraktiva igen och ev kommer man se att det anställs 50/50 av ssk och ambsjv. Man får var sin erkänd arbetsuppgift i ambulansen och ska man byta arbetspass måste man göra det med någon i sin arbetskategori.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Legitimerad ambulanssjukvårdare

Inlägg av ssk-ane-skåne » 1/5 2006 23:24

Det skrivs att ambulanssjukvårdaren har patientansvar.... FEL FEL och ÅTER FEL!!!! Jo lite men bara i transportambulanserna... Visst, vi är både ambulanssjukvårdare och sjuksköterska i ambulansen och vi turas om att vårda... Men oavsett så har den högsta kompetensen i bilen patientansvaret oavsett om denne kör för dagen... Vårdar ambsjv fel så åker ssk:n dit... Vi har ett sånt fall nu här nere. Så akta er för att tro att ambsjv har ansvaret och ni ssk är friade för att ni kör...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/5 2006 2:19

en annan sak ang legitimation är det ökade våldet i samhället.
Våld mot en legitimerat personal är våld mot tjänsterman.
Sjv, ja. för mig så blev det bara ett ofredande...
Liiite skillnad...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/5 2006 8:22

Ambulanssjukvårdare har väl visst ansvar när de jobbar. Men ansvar betyder inte automatiskt att det ger legitimation. Alla som jobbar har väl någon form av ansvar.

Skriv svar