Behandlingsriktlinjer ambulanssjukvård

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/5 2006 17:37

Skåne har ett par läkare som absolut vill jobba prehospitalt. Då har man sett till att deras vänner har ordnat fram några sådana och sedan försvara dem in absurdum. Tycker att det är ett galet beslut som kostar en massa skattepengar i onödan.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 4/5 2006 17:43

Niklas Karlsson skrev:Skåne har ett par läkare som absolut vill jobba prehospitalt. Då har man sett till att deras vänner har ordnat fram några sådana och sedan försvara dem in absurdum. Tycker att det är ett galet beslut som kostar en massa skattepengar i onödan.
Vilka slutsatser!

Lek nu med tanken att gode Sojvald skulle skriva följande:

...Skåne har ett par syrror som absolut vill jobba prehospitalt. Då har man sett till att deras vänner har ordnat fram några sådana och sedan försvara dem in absurdum. Tycker att det är ett galet beslut som kostar en massa skattepengar i onödan....

En rolig reflektion som kanske visar en viss paradox i frågan!!!!!
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/5 2006 17:50

Skillnaden är att vi har runt 10 läkare (?) som jobbar på läk bil i skåne och snart 50% ssk i bilarna i resten av landet. Det paradoxala är väl ända att ett så få (går att räkna på mina egna händer) personer kan få så stort inflytande när en hel yrkeskår inte lyckas få en minimilön på 19000 trts stoora påtryckningar..

Ambass som är en så stor vän av våra skattepengar. Hur vet vi att dessa 12 läkare ger skånes invånare lika mycket som 50 extra syrror? Det är väl ungefär de pengarna vi pratar om..

Min åsikt och vad jag ville få fram i mitt inlägg är att jag tycker det är helt galet att man inför en så svindyr service utan att ha någon större intresse utanför läkargruppen? Har man frågat invånarna om man vill ha 12 läkare på 1 bil eller 50 extra syrror på kanske 5-6 vanliga ambulanser..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 4/5 2006 18:07

Niklas Karlsson skrev:Skillnaden är att vi har runt 10 läkare (?) som jobbar på läk bil i skåne och snart 50% ssk i bilarna i resten av landet. Det paradoxala är väl ända att ett så få (går att räkna på mina egna händer) personer kan få så stort inflytande när en hel yrkeskår inte lyckas få en minimilön på 19000 trts stoora påtryckningar..

Ambass som är en så stor vän av våra skattepengar. Hur vet vi att dessa 12 läkare ger skånes invånare lika mycket som 50 extra syrror? Det är väl ungefär de pengarna vi pratar om..

Min åsikt och vad jag ville få fram i mitt inlägg är att jag tycker det är helt galet att man inför en så svindyr service utan att ha någon större intresse utanför läkargruppen? Har man frågat invånarna om man vill ha 12 läkare på 1 bil eller 50 extra syrror på kanske 5-6 vanliga ambulanser..
Niklas!

Att ni arbetar för dessa pengar är för mig en gåta! Här måste ni bli mer tydliga och ställa krav. Tyvärr ser det ut som denna akdemikergrupp blir våra nya låglönare. I lönefrågan håller jag med dig. Men som du skrivit många gånger tycks det finns gott om frivilligarbetare bland oss :wink:

Jag vet inte om läkarna ger skattebetalarna lika mycket som 40 syrror, men jag är tämligen säker på att en klar majoritet hellre vill bli omhädertagen/vårdad av en läkare av skäl jag redogjort för tidiagre (se utbildning mm). Det är återigen inte läkarnas löner det är fel på utan ssk lönerna. Vårdförbundet har nu äntligen börjat lyfta denna fråga och det var inte en dag för sent. Men vad gör ni? Arbetar ni aktivt för att visa er arbetsgivare att en akademiker med 4 års utbildning skall ha betalt för den?

Jag förstår din frustration i avseendet av fördelningen av skattepengar och här har du kanske också ett starkt argument. Vilka politiker är för denna syn? Din slutmening är stark och den ger ett konkret exempell på något som slutanvändaren (skattebetalarna) kan känna igen. Nu fick du även BLÅ AMBASS att fundera!!!!! //BRA DEBATT
Blood Will Tell

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 4/5 2006 18:55

Det vi behöver är mer händer i vården inte kompetens, den finns redan // Tomas
intubera mera !!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 4/5 2006 19:56

Ett stort problme är att det är tabu att prata om lön bland de våra. Frågar man vad fok tjänar tittar folk snett på en, eller svarar "tillräckligt". Jag kan inte säga en summa vad vad som är lönedumpning, men en lön under 19500 tycker jag inte mans ka ta som syrra. 21000 som vubbad. Själv tjänar jag 23945 kronor i månaden..

Jag tycker att tomas sätter ord på något viktigt.. Jag tror att allmänheten vill se fler händer i vården och att vi anländer snabbt när de är sjuka. Om det är jag som ssk eller en läkare som häver ett epilepsianfalle eller väcker en diabetiker bryr sig inte patienten om. Därför gör det mig förbannad när skåne slänger pengar i sjön på det vis man gör istället för att anställer fler prehospare..

"dokumentären" blåljus gav mig vatten på min kvar.. Hur mycket kostar det att skcika ut läkarbil på småskador och när det så ofta bli kontrorder halvvägs fram.. Äh.. nu ska jag korka upp en öl innan jag blir än mer arg!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 4/5 2006 20:06

Är du ledig imorgon? öl en Torsdag dax att söka hjälp ? :wink: Själv har jag 22 100 i månadlön, jag tror jag tar en öl också ha det // Tomas
intubera mera !!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 4/5 2006 20:32

Jag tycker att öl är dåligt - huvva. Men bortsett från det så har jag 23258 i grundlön.

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/5 2006 22:22

Niklas Karlsson skrev:Jag tycker att tomas sätter ord på något viktigt.. Jag tror att allmänheten vill se fler händer i vården och att vi anländer snabbt när de är sjuka. Om det är jag som ssk eller en läkare som häver ett epilepsianfalle eller väcker en diabetiker bryr sig inte patienten om. Därför gör det mig förbannad när skåne slänger pengar i sjön på det vis man gör istället för att anställer fler prehospare..
Helt fel, men rätt ändå. Som du skriver så bryr sig en pat. med insulinkoma inte om det så vore Shrek som sprutar glucoset, så länge träsktrollet har vett att knalla därifrån innan patienten vaknar och stirrar rakt in i ett grönt ansikte med världens minsta öron.
Däremot så är det tyvärr så att alla andra, utom just EP-patienten med som just nu krampar och dennes anhöriga, är djupt övertygade om att läkare besitter en enorm förmåga att kunna bota dem då de blir sjuka. Alltså måste det ju vara optimalt om en läkare kan komma till dem då de blir akut sjuka också, så vet jag att lekmän resonerar. Tro mig, jag har en hel släkt av lekmän... :wink:

Njut av ölen och ta en åt mig också, jag får ingen förrän imorgon kväll. Fast då åtföljs den av en bastu, en grill och en darttavla, så jag antar att väntan är värt det... :lol:

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 4/5 2006 22:56

Jag skulle gärna vilja veta hur andra läkare runt om i Sverige resonerar som INTE är involverade i prehosp-verksamheten, men som står och tar emot på akuten. Tycker de att kompetensen generellt är för låg inom ambulansen idag? Min erfarenhet är den motsatta och jag känner att de har stort förtroende och stor respekt för ambulanspersonal och vad vi kan.

Vad svensson/skattebetalarna vill kan inte vara det som är avgörande. De är som tidigare sagt, inte insatta. Vet man inte vad det är man väljer så vet man heller inte vad man får.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/5 2006 15:36

Tomas skrev:Det vi behöver är mer händer i vården inte kompetens, den finns redan // Tomas
Håller med dig. Det som är farligt är alla nedskärningar överallt. Jag läste nånstans att de flesta felbehandlingar etc. som sker i vården inte är pga bristande kompetens, utan beror till största delen på att personalen är så överbelastad att de inte hinner stanna upp och tänka innan de gör ett misstag. Det måste finnas resurser så att man hinner tänka igenom sina beslut. Som vårdpersonal har man ju ett ansvar gentemot patienten. Det får inte bli fel!!!! Hur vore det tex om en sas-pilot var tvungen att direkt efter starten kliva bak i kabinen och börja servera mat till passagerarna. Helt otänkbart. Men det gör tydligen ingenting att vårdpersonal som har andra människors liv i sina händer får slita häcken av sig dag efter dag. För skitlön dessutom.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 7/5 2006 11:39

AMBASS skrev:
Niklas Karlsson skrev:Skåne har ett par läkare som absolut vill jobba prehospitalt. Då har man sett till att deras vänner har ordnat fram några sådana och sedan försvara dem in absurdum. Tycker att det är ett galet beslut som kostar en massa skattepengar i onödan.
Vilka slutsatser!

Det är en helt korrekt slutsats Niklas har. Det är precis så det är. Läkaren som enväldigt styr Skånes ambulanssjukvård har själv arbetat många år i den privata läkarbilsverksamheten. När den inte längre blev politiskt gångbar lyckades han, med god draghjälp av den privata läkarbilsverksamheten som i media skrämde människor (och politiker) genom att hävda att "patienter skulle dö om det inte fanns några läkarbilar", istället ordna fram en "ny" läkarbilsverksamhet till sina gamla kollegor.

Så bli inte förvånade om den gamla läkarbilsverksamheten är tillbaka om det blir politiskt maktskifte....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/5 2006 14:01

Vi ser återigen hur de med makt kan styra de politiska besluten så att de gynnar ens egna "privata" intressen. Man har lyckats införa ett system som kan döda patienter (eftersom det inte finns pengar att köpa in tillräckligt mycket arbetskraft till annan prehospital verksamhet). I slutändan är det farligt för patienterna i det område där läkarna verkar och för resten av befolkningen försvinner det några skattekronor som kunde användas bättre. Kanske fler ambulanser och fler prehospare (uskor + ssk). Jämför en ssk lön (20000 högt räknat) med en läkarlön (45000, lågt räknat). Detta borde tala sitt klara språk!?

Jag är för läkare prehospitalt, men det ska grunda sig i ett noga övervägt beslut som är taget av folk som inte är jäviga och man måste flera gånger om väga kostander mot varandra. Det gör man i all annan verksamhet som är finansierad av oss skattebetalare..

Erka

Lön

Inlägg av Erka » 10/5 2006 12:41

Mitt första inlägg förresten

Ingångslön för ssk i jämtlands län ligger på 22800 i nuläget inom ambulans..
Antingen prehospen eller 20veckors o syrra med erfarenhet.

Tack för mig

ssk2

Re: Lön

Inlägg av ssk2 » 12/5 2006 16:35

Erka skrev:Mitt första inlägg förresten

Ingångslön för ssk i jämtlands län ligger på 22800 i nuläget inom ambulans..
Antingen prehospen eller 20veckors o syrra med erfarenhet.

Tack för mig
Finns det dom som kommer arbeta efter 4 års plugg med lån för 22800??????? Det är skitpengar.

Skriv svar