Förlossningar

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 19/6 2006 16:24

Många skriver att man skall hospitera på förlossning.
Är detta något som ni själva ringer och ordnar och sedan får betalt för från er enhet så att säga eller ordnar er chef detta för att hålla era kunskaper vid liv ?


Golden Hour: Att ge Bricanyl för att vinna tid känns för mig jätteknäppt eftersom jag fått lära mig att Bricanyl vid förlossning är "stoppande" och att om man då ger det i ambulansen för att vinna tid kan orsaka ett onödligt långt värkarbete och jobbig tid för mamman.

När ni killar OCH tjejer hämtar pågående förlossningar antar jag att ni tar reda på om vatten gått, färg på vattnet, tid mellan värkar och i vilken vecka + dag som kvinnan befinner sig i ?
Är allt normal så ser jag ingen anledning att stoppa upp förlossning utan att försöka ta sig till förlossning snabbt för att man där har bättre kunskaper och möjligheter att göra detta till en bra förlossning.
Hinner man inte dit i tid så är det nog kanske inte hela världen att föda i ambulansen eller hemmet.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 19/6 2006 19:02

Har så vitt jag vet inte nämnt något om fullgångna mammor. Snarare i fall där det är direkt olämpligt att föda!

Lipton

Re: Förlossningar

Inlägg av Lipton » 19/6 2006 21:40

Om AMBASS fick bestämma skulle vi ha personer som motsvarade narkos-erfarna barnmorskor med olympisk guldmedalj i simning, orientering och erfarenhet från minst 3 masskadesituationer. :lol:
Visst är det bra om man kan avhjälpa en förlossningskomplikation. Men faktum är ju att detta inte är någonting man lär sig och upprätthåller kunskap i genom någon dags hospitering per år. Som någon redan påpekat så kommer barnet, förutom i en marginal av fallen, komma ut helt på egen hand vare sig vi vill eller inte. Alltså tycker jag nog att det är viktigare att ha bra kunskaper om vad man gör sedan. Under värkarbetet räcker det med ett bra bemötande (precis som för 2k år sedan) och Entonox. Och räcker det inte så är man nog ganska kokt även om man är barnmorska.

GoldenHour: Du var något otydlig! Jag tror på vad du säger att du menade men det var verkligen inte så du skrev.

Tetra

Inlägg av Tetra » 20/6 2006 16:00

Om man prövat på en sak någon gång så betyder det itne att man sedan kan det för all framtid. Övning krävs för att utvecklas, och minst av allt hålla kvar kunskaper. Förlossning kanske borde praktiseras något mer än vad det gör i dagens läge. Även om varje körning kanske inte är en födande kvinna så kan det ju i alla fall vara bra att ha en trygghet i behandling och omhändertagande vid ett sådant läge.

Precis som tidigare nämnt så kan det bli pinsamt om man står och känner sig lite vilsen om anhöriga står omkring en. Att ge trygghet och tillit till den födande kvinnan är kanske det viktigaste av allt.
Har kvinnan fött tidigare så vet hon nog bäst själv hur det ska gå till, och efter den första ungen så brukar de andra komma ut med allt mindre motstånd. (oftast) ;)

Det kanske skulle kännas bättre för den födande mamman om en kvinlig sjukvårdare åkte på det larmet*

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Förlossningar

Inlägg av AMBASS » 20/6 2006 17:31

Lipton skrev:Om AMBASS fick bestämma skulle vi ha personer som motsvarade narkos-erfarna barnmorskor med olympisk guldmedalj i simning, orientering och erfarenhet från minst 3 masskadesituationer. :lol:
Visst är det bra om man kan avhjälpa en förlossningskomplikation. Men faktum är ju att detta inte är någonting man lär sig och upprätthåller kunskap i genom någon dags hospitering per år. Som någon redan påpekat så kommer barnet, förutom i en marginal av fallen, komma ut helt på egen hand vare sig vi vill eller inte. Alltså tycker jag nog att det är viktigare att ha bra kunskaper om vad man gör sedan. Under värkarbetet räcker det med ett bra bemötande (precis som för 2k år sedan) och Entonox. Och räcker det inte så är man nog ganska kokt även om man är barnmorska.

GoldenHour: Du var något otydlig! Jag tror på vad du säger att du menade men det var verkligen inte så du skrev.
Lipton, din räv!

Målar du upp mig som en ambulansens "övermänniska" :D . Jag hävdar att det måste ligga i varje individs intresse att kunna hantera ett spektra av situationer. Hellre 2 dagars barn HLR per år än ingen alls. Jag tycker att ämnet är viktigt och jag hävdar att dagens utbildningar dåligt förbereder prehospare på förlossningsbekymmer eller rena förlossningar. Sedan håller jag med om (fri tolkning) att det viktiga torde vara att först tillse att personalen har grundläggande fysiska förutsättningar.

//DEAR REGARDS FROM MR. AMBASS....
Blood Will Tell

Lipton

Re: Förlossningar

Inlägg av Lipton » 21/6 2006 16:56

AMBASS: Inte alls! För allt jag vet kan du vara en förläst kopia av Göran P. med ytterst livlig fantasi! :wink:
Men jag vet var dina drömmar ligger, och jag håller med om att det vore fint om de blev verklighet. Jag tror bara att chansen är mycket mindre att det händer än vad du ibland tycks tro.
Ambulanspersonals kunskap måste ställas i relation till yrket de utövar. Det är ju inte rimligt att tro att man skall kunna upprätthålla kunskaper att åtgärda förlossningskomplikationer prehospitalt när detta är svårt nog på sjukhus. Det får ju inte bli så att alla är experter på sätesförlossningens ABC men saknar kunskap om CBS. Om det sedan någonstans finns en erfaren barnmorska som sadlat om och råkar få en komplicerad förlossning i bilen så kan det ju inte bli så mycket bättre, men det är ju knappast något att hoppas på.

manne

Inlägg av manne » 22/6 2006 7:01

Putte skrev:Jag tycker precis som ambass att det borde vara självklart med teoretisk obstetrik samt praktisk träning och praktik för alla som arbetar vid en akutambulans. Ambulans vub:en gav bra både praktisk träning, teori och praktik. !
En timmes genomgång på station räcker. Mer kan du inte göra i alla fall i en ambulans.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/6 2006 9:00

manne skrev: En timmes genomgång på station räcker. Mer kan du inte göra i alla fall i en ambulans.
Dagligen?!?!? :mrgreen:

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 22/6 2006 19:51

Nåja Manne, 1 timme! det kan du inte på allvar mena!!! Jag står fast vid att det borde vara självklart med teoretisk obstetrik, praktisk träning och praktik för alla som arbetar vid en akutambulans. Hade själv stor nytta av mina kunskaper vid de förlossningar jag har haft.

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 20/2 2007 17:59

GoldenHour skrev:Har så vitt jag vet inte nämnt något om fullgångna mammor. Snarare i fall där det är direkt olämpligt att föda!
Förklara närmare tack

Jag vet med 100% säkerhet att ni inte ger bricanyl på eget bevåg till gravida. Dumt med sådana lögner!
IVA/NEO SSK

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 20/2 2007 19:16

Har månne goldenfjolla egna behandlingsriktlinjer? Skulle vara kul att veta vad din ambulansöverläkare tycker om att du på eget bevåg ger Bricanyl till höggravida för att avbryta värkarbete... Nu snackar vi verkligen div 8....

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 20/2 2007 20:09

Vilken trevlig nivå på de senaste 2 inläggen....... För att säga något om ämnet, där jag jobbar ger vi bricanyl på läkarordination vid förlossning, själv har jag aldrig gett det på den indikationen.....

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 20/2 2007 23:45

Putte skrev:Vilken trevlig nivå på de senaste 2 inläggen....... För att säga något om ämnet, där jag jobbar ger vi bricanyl på läkarordination vid förlossning, själv har jag aldrig gett det på den indikationen.....
Bricanyl ges inte "vid förlossning", det ges för att evetuellt stoppa värkarbetet så att förlossningen inte kommer igång. Tycker ändå att det är dumt att ljuga och säga att de får ge bricanyl på eget bevåg, det är ju bara trams.
IVA/NEO SSK

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 21/2 2007 8:33

Jag VET indikationen på bricanyl, men jag vänder mig emot de negativa och tråkiga inlägg som du och andra envisas med att skriva.... varför bara anklaga och gnälla? Du verkar välutbildad så bidra med din kunskap på ett konstruktivt sätt!

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 21/2 2007 11:26

Slog en kik på mitt gammla inlägg igen och ser att jag skrivit fel! Eget bevåg får man inte ge det på, men vi får ge det utan kontakt med läkare, vi får administrera det på vissa indikationer efter att ha pratat med barnmorska. Dumt formulerat av mig, men det bara blev så med tanke på att alla andra beslut fattas av läkare och att så inte fallet var här. Kan dock tillägga att jag aldrig använd bricanyl och att det väldigt sällan görs här. God forts!

Skriv svar