barn i ambulans

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

skåneSSK
Inlägg: 21
Blev medlem: 22/2 2006 19:44

barn i ambulans

Inlägg av skåneSSK » 7/9 2006 12:57

Hur transpoteras barn i ambulanser runt om i Sverige? Jobbar själv i skåne (hbg) men här har vi ännu inget bra system för detta.
Kom gärna med förslag eller synpunkter på de system ni andra använder. Och hur vanligt är det att man inte har löst denna problematik?

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 10/9 2006 20:01

Kom just hem från inledningen av min vubb till Amb-ssk och under den näst sista dagen hade vi en ambulansövning där en 2 personal samt 1 patient fanns i en ambulans som hade krockat. Det i stort sett ingen la märke till var att i framsätet låg en upp och nervänd barnstol med en bebisdocka i.

I samband med detta blev en del av samtalsämnet hur vi transporterar barn i ambulansen och vad jag förstod är transportmöjligheterna för barn i barnstol ytterst begränsade idag.

Ambulanserna är ju dessutom i dag utrustade med airbag i framsätten vilket är en rejäl kontraindikation på att ha barnstol i framsätet.

Hur löser vi detta problem och var kan vi göra för att underlätta att på ett säkert sätt transportera barn i bilen.

//Tompa

Eirik

Inlägg av Eirik » 11/9 2006 1:12

Hva med å gjøre fast barnestol/bag på båre, eller bruke særskilt sele beregnet på barn? Etter min mening er det helt meningsløst å transportere pasienter i det hele tatt i fremsetet.

Se denne linken for illustrasjoner:

http://www.ambulanse-norge.com/forum/sh ... d.php?t=33

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 13/9 2006 1:36

Nar vi flyger barn sa anvander vi oss utav barnstol, endast om den ar godkand av FAA (Federal Aviation Authority). Eller sa anvander vi oss utav en Pedimate. Vilket ar en sele (kommer inte pa ett battre ord for det) som satts pa baren och sedan sa placerar man barnet dar. Selen har separata balten som man satter pa ocksa. Fungerar bra, men max vikten ar 18 kg.

Jonas RN, BSN, CFRN
AZ, USA

Skriv svar