Arbetstidslagen

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

Skriv svar
Anonymous

Arbetstidslagen

Inlägg av Anonymous » 16/8 2006 9:54

Hur kommer det sej att vissa arbetsplatser nu anpassar sej och tar bort dygnstjänst, med jour på arbetsplatsen, pga "den nya arbetstidslagen, och att andra behåller sina dygn, som om ingenting har hänt?

Att läkare ibland har omänskliga arbetstider har vi ju hört talas om, men då vi arbetar dygn på de stationer jag arbetar på, så arbetar vi ju inte direkt ihjäl oss. Nåt enstaka dygn har vi mycket att göra bara.

Att ta bort dygnen är ju ett sätt från arbetsgivaren att slippa betala för övertiden som inträffar då vi rycker ut på natten. Har nån räknat på denna lönesänkning? Har nån bett facket kompensera detta i förhandlingar?
Att ta bort dygn låter bra på vissa sätt, men jag förstår inte varför detta hanteras så otroligt olika på olika arbetsplatser....om det nu är en lag, så ska väl alla följa den, eller?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 16/8 2006 10:45

Att läkare ibland har omänskliga arbetstider har vi ju hört talas om

Jag upplever att det inte finns någon intresse hos läkargruppen att ta bort jouren, de har ett alldeles för bra avtal //Tomas
intubera mera !!

Anonymous

Avtal och löner....

Inlägg av Anonymous » 16/8 2006 17:22

Våra löner är också på ett sätt bra, eller bättre än en traditionell uská...med tanke på all vår övertid, som vi med vana har räknat med i vår nettolön.
Givetvis har även läkarna gjort detta. Dels får dom bra betalt, och tar sen ut långa ledigheter , plus ne hög lön.

Ambulans 961

Inlägg av Ambulans 961 » 16/8 2006 19:07

I det landsting jag jobbar kommer vi att behålla dygnen men vi får bara jobba enkeldygn, vi förlägger dygnsvilan innan vi går på och nästa dygn 11 timmar dygnsvila när vi gått av dvs dygnsvila 11tim, arbete 24tim och dygnsvila 11tim

Anonymous

Nya EU-Arbetstiderna

Inlägg av Anonymous » 27/9 2006 8:52

Ambulans 961 skrev så här: -"I det landsting jag jobbar kommer vi att behålla dygnen men vi får bara jobba enkeldygn, vi förlägger dygnsvilan innan vi går på och nästa dygn 11 timmar dygnsvila när vi gått av dvs dygnsvila 11tim, arbete 24tim och dygnsvila 11tim". Slutcit.

Nu undrar jag, är detta fullt lagligt enligt de nya EU-arbetstidsreglerna att på detta sätt frångå EU-reglerna?, om inte-vad kan man förvänta sig av de nya reglerna?.

aceofspades

Re: Nya EU-Arbetstiderna

Inlägg av aceofspades » 27/9 2006 13:55

lappen skrev:Ambulans 961 skrev så här: -"I det landsting jag jobbar kommer vi att behålla dygnen men vi får bara jobba enkeldygn, vi förlägger dygnsvilan innan vi går på och nästa dygn 11 timmar dygnsvila när vi gått av dvs dygnsvila 11tim, arbete 24tim och dygnsvila 11tim". Slutcit.

Nu undrar jag, är detta fullt lagligt enligt de nya EU-arbetstidsreglerna att på detta sätt frångå EU-reglerna?, om inte-vad kan man förvänta sig av de nya reglerna?.
Avtalen har i vissa fall, tex för långtidsarbetande nattpersonal på industrier varit sådana att när det gäller ett pass som sträcker sig över 12-slaget på natten, kan detta räknas som "två arbetspass" eftersom det är två datum. Den anställde avslutar då sitt pass "dag 1" vid midnatt för att påbörja "dag 2" direkt därpå. Ett utmärkt sätt för arbetsgivaren att kringgå reglerna. Nu är jag inte så insatt i vad lagen säger, men såhär funkar det på många ställen, tex tidningstryckerier, åkerier osv..

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 27/9 2006 14:45

Är också väldigt nyfiken över hur detta kommer att påverka personalen, även på huset. Ex. med jourtjänstgöring och liknande.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/9 2006 21:10

det som är galet är att EU påstår att det är för personalens skull. det är ju ren bullshit. MÅnga kommer till ambulansen pga arbetstiderna.. Mycket ledigt, bra lön osv.

Nu kommer det bli ännu svårare att rekrytera kompetent personal till landsbygden iaf. I storstäderna gör det knappast någon skillnad när många fortfarande söker med lönekrav under 20000.

Det här är bara ett sätt att få ner våra löner, vilt påhejat av arbtesgivaren. Läkarna kommer inte drabbas för att de är starka som grupp! Ingen slår näven i bordet när en hög läkare pratar. SÅ ser det tyvär ut.. Resultatet av i snudd på oavbruten kommunistisk ledning i landets kommuner och landsting. Och detta av ett arbetarparti?? Skönt att det blivit lite nytt folk på rosenbad

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/9 2006 21:33

Niklas Karlsson skrev:Resultatet av i snudd på oavbruten kommunistisk ledning i landets kommuner och landsting. Och detta av ett arbetarparti?? Skönt att det blivit lite nytt folk på rosenbad
Mig veteligen var det bara Centern, VP och Miljöpartiet som var för ett självbestämmande. Alla högermän borde väl applådera nu med valframgångarna och alla kloka EU-beslut. Själv tycker jag det är bra med den nya arbetstidslagen. Kanske kan man äntligen få ett fast jobb då fler behöver anställas.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/9 2006 22:58

menar att TIDIGARE så har problemet varit ett allt för rött styre där man inte lyssnar på anställda och där arbetgivarna förtrycker de anställda.

Jag tycker att det både är possitivt och negativt med nya lagen. Jag tycker man ska få jobba dygn om ex familjesituationen mår bra av det. Varöfr ska nån nere i belgien bestämma om du orkar jobba långa pass eller inte?

Ambulans 961

Inlägg av Ambulans 961 » 30/9 2006 9:19

Enligt nya arbetstidslagen så reglerar den inte om du får jobba dygn eller inte, utan att du måste ha 11 timmars dygnsvila. Lägg den före dygn 1 och efter dygn 2 dvs 11tim vila 26 timmar jobb 11tim vila, se en tråd under blandat

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 30/9 2006 21:31

Måste få en förklaring. Jag hänger inte riktigt med när det gäller nattarbete. Vårat landsting kommer ev. ändra våra scheman till 3 skift.

Jag hänger med så långt som att om du bara har 11 timmars vila under en 24 timmars period så är det lugnt. Med andra ord så kan du börja ditt dygnspass 11:00 och jobba till 11:00 nästa dag och ändå ha 2 timmar tillgodo på arbetstiden.

Hur löser man det som står om nattarbete.

§13 Arbetstiden för nattarbetande får under varje period om 24 timmar inte överstiga 8 timmar i genomsnitt under en beräkningsperiod om högst 4 månader.

Med nattarbetare avses den som normalt utför minst 3 timmar av sitt pass under natt eller troligen kommera tt fullgöra minst en tredjedel av sin årsarbetstid under natt. Med natt anses perioden mellan klockan 22:00 och klockan 06:00.

Som sagt mycket intresserad av hur era landsting tolkar detta. Vi jobbar idag delat dygn 08:00 - 18:00, 18:00 - 08:00 och vi vill själva ha detta schema kvar.

Ambulans 961

Inlägg av Ambulans 961 » 3/10 2006 19:03

Nattarbete räknas från 22-06. Lägg jour under en del av nattimmarna, ex jour mellan 00,30-06,00 då har du bara 2,5timme nattjänstgöring

Skriv svar