Fråga angående överdosbehandling

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Fråga angående överdosbehandling

Inlägg av zAjben » 8/10 2006 14:09

Jag är lite fundersam kring behandling av överdoser av t.ex. opiater och bensodiazepiner. Visst använder man Narcanti till opiater samt Lanexat till bensodiazepiner dessa framförallt? Är opiater och bensodiazepiner vanligast? Ifall man har en patient som är medvetslös med intoxikation som trolig orsak, testar man sig fram då, med t.ex. först Narcanti, sedan Lanexat, eller i omvänd ordning? Eller hur behandlar man det? Tänker på både prehospitalt samt på akutmottagningen. Man väntar väl inte på prover? Finns det några biverkningar av de båda preparaten, samt av liknande preparat, och risker med att pröva sig fram? Jag är väldigt nyfiken och hoppas att någon har lust att berätta lite.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/10 2006 16:30

Nej, man väntar inte på urinprovsvar innan man sprutar Narcanti eller Lanexat.

Ofta har man ju en aning om vad pat. har intoxikerat sig på. Har pat. nålfina pupiller så är det mest troligt att det är Narcanti man ska spruta :wink: . Men visst, de kan ju ha stoppat i sig både opiater och bensodiazepiner. Jag har aldrig varit med om att ge både Narcanti och Lanexat till samma pat. vid samma tillfälle men det kanske är bättre med att börja att öka andningsfrekvensen på patienten = ge Narcanti först innan man ger Lanexat.

Att ge detta i ambulansen kan ju bli lite spännande för risken är att man får en "sjövild" patient som man sedan får slåss med resten av resan..... Bättre att assistera andningen och vänta tills man befinner sig på akutmott.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 8/10 2006 16:43

Jag har hört att Narcanti i mycket ovanliga fall kan framkalla ett lungödem om det ges i stora doser pga av att det kan höja trycket i lungkretsloppet. Lanexat kan framkalla kramper hos patienter som står på benzo pga Ep.

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Överdos

Inlägg av ssk-ane-skåne » 9/10 2006 9:46

Jo, jag har också hört att narcanti kan ge lungödem. Doser på 0,8mg har gett lungödem.

Man vill inte ha en sjövild patient i bilen men det är ingen anledning att vänta med att ge narcanti. Man måste inte "väcka" dem bara ge dem en bättre andning. Jag brukar titrera tills jag får ett lagom svar. Brukar späda Narcanti till 0,04mg/ml och sen ge 1 ml i taget tills man får det svaret man vill ha... = en andandes men ej vaken patient... Brukar bli 0,12 mg som man senare får fylla på. Man kan även ge en dos s.c för längre duration.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/10 2006 19:09

Jag brukar ge en mycket liten dos iv för att få lit bättre andning och sedan ge en dos sc för att få en längre effekt.

Ett kraftigt observandum är halveringstiden på opiater/opioider vs. Narcanti. Narcanti har kortare halveringstid en ex. Morfin vilket kan göra att patienten slutar andas igen "i hissen till iva", eller "när vi rullar in i ambulanshallen".

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 17/10 2006 12:31

När samtalsämnet ändå är igång... :)
Vilka mängder Lanexat är det ni sprutar pre-hosp? och är det samma principer som vid heroinöverdoser, att ni bara vill upprätthålla en bra andning, och sedan helst inte väcka pat pga onödigt strul i ambulansen. Stabiliserar ni bara andningen och sedan låter pat ligga på "tillnyktring"/övervak väl inne på akuten ?
:)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/10 2006 22:32

väldigt ovanligt med lanexat i ambulansen. Mer vanligt är narcanti. jag er 0.3 eller 0.4

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 17/10 2006 22:36

Niklas Karlsson skrev:väldigt ovanligt med lanexat i ambulansen. Mer vanligt är narcanti. jag er 0.3 eller 0.4
Finns det nåt landsting som har Lanexat i sina prehospitala behandlingsriktlinjer?
Om dom nu har det, vad skall dom ge om pat börjar krampa! :?

Jag gav 0.8mg Narcanti sist (det va väldigt nära livet där...) , pat fick ännu mer inne sen på IVA
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 18/10 2006 14:18

AKM skrev: vad skall dom ge om pat börjar krampa! :?
5mg Stesolid ;)
Nej, men jag läste i tidigare trådar här på forumet ang önskemål om framtida läkemedel i ambulanserna, och flera hade skrivit lanexat. Så jag tog det som att det redan finns i bilarna, och vill behållas. Visserligen kanske det inte används så ofta, förmodligen större användning av Nolaxonhydroklorid/narcanti. Men vad förlorar man på att ha det i bilarna i fall att? Visst, det kostar pengar. men används det ändå inte ofta utan bara står där och finns när nöden kniper så är det ju bara possitivt. :)

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 18/10 2006 16:52

Hur ofta finns det behov av att ge Lanexat prehospitalt?

Det är ju inte farligt att patienten är väldigt trött/svår att väcka, bara han/hon andas. Enl. FASS kan man få andningsdepression vid väldigt höga doser benzo men nog är det ovanligt. Håll i så fall fria luftvägar och v.b. ventilera. :wink:

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 18/10 2006 18:06

Akuten:Vad gör ni på AVA med benzointoxer? Sålänge de inte har rubbningar i andning, låter ni dem bara sova sig pigga, eller sprutar ni lanexat tills de vaknar? Som du säger, "Det är ju inte farligt att pat är väldigt trött/svår att väcka". Så låter ni den sova "ruset" ur sig?

AuF

Inlägg av AuF » 18/10 2006 19:03

När man åker på en intox pga av benzo måste de väl väligt ofta vara frågan om ett suicide försök och därmed också röra sig om väldigt stora doser benso ? Hur ofta upplever ni att benzo intoxer får andningsdepresioner ?

MVH

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 19/10 2006 0:17

Cortex skrev:Akuten:Vad gör ni på AVA med benzointoxer? Sålänge de inte har rubbningar i andning, låter ni dem bara sova sig pigga, eller sprutar ni lanexat tills de vaknar? Som du säger, "Det är ju inte farligt att pat är väldigt trött/svår att väcka". Så låter ni den sova "ruset" ur sig?
De här patienterna får Lanexat när de har kommit in till oss på akutmott. De vaknar då upp inom några sekunder. På det sättet får man också en "säker" diagnos = det är verkligen en benzo-intox. Patienten läggs sedan på IVA för man ska komma ihåg att Lanexat-effekten är kortare än benzo-effekten, dvs. efter ett tag blir de trötta igen.

AEG
Inlägg: 29
Blev medlem: 10/10 2004 12:34

Inlägg av AEG » 19/10 2006 20:12

Cortex skrev:Akuten:Vad gör ni på AVA med benzointoxer? Sålänge de inte har rubbningar i andning, låter ni dem bara sova sig pigga, eller sprutar ni lanexat tills de vaknar? Som du säger, "Det är ju inte farligt att pat är väldigt trött/svår att väcka". Så låter ni den sova "ruset" ur sig?
Hej Cotrex.. På MAVA ger vi endast de benzointoxer som är väldigt resp.påverkade (vilka är få) lanexat och då som infusion, 0,1–0,4 mg Lanexat/tim (natriumklorid 9 mg/ml 20–50 ml Lanexat till 500 ml infusionsvätska.) för att hålla en lagom vakenhetsgrad nivå.
Att ge 3+1+1ml ger oftast bra kortvarigt vakenhet för att sedan somna om men i diagnos syfte är det oslagbart.

De som får sova ur sig benzon, vanligaste påverkan är att dom tappar trycket så några påsar Ringer-Acetat går det åt. Arytmiövervakning är standard till alla intoxer.

Sen när dom sovit klart, vilket kan ta ta flera dygn ibland, blir det obligatorisk psykbedömning.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 25/10 2006 9:29

Självklart bör både naloxonhydroklorid och flumazenil finnas i akutväskan.

Skriv svar