Utryckningskörning och järnvägskorsning?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Utryckningskörning och järnvägskorsning?

Inlägg av Anonymous » 19/11 2006 20:35

Hejsan!

Jag har funderat över vad som gäller när en ambulans kör trängande fall och kommer till en järnvägskorsning. På något sätt känns det som att man inte kan kräva av lokföraren att bromsa in tåget så att bommarna (om korsning med bom) åker upp. Det bästa vore väl att tåget åker förbi som vanligt. Det borde gå fortare.

Men vad ska man göra om man kommer till en järnvägskorsning med endast ljussignal eller signal med halvbom (bom som täcker bara halva vägen,,,, samma sak på andra sidan spåret).... Jag hittar inget i lagtexten om att man inte får köra över trots rött. Får man eller får man inte?

Naturligtvis innebär det ju en enormt stor risk att åka över järnvägen trots att det lyser rött. Men i bland blir det fel och signalerna blinkar trots att inget tåg kommer.

I trafikförordningen (1998:1276) kapitel 11 paragraf 7
Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.
Det finns en annan regel som gäller passerande av järnvägskorsning:
Samma trafikförordning kap 2:
Trafik i korsning med järnväg eller spårväg

7 § En trafikant som har för avsikt att korsa en järnväg eller spårväg skall vara särskilt försiktig och vara uppmärksam på om något tåg eller någon spårvagn närmar sig. Förare av fordon skall anpassa hastigheten så att fordonet kan stannas före korsningen. Korsningen skall passeras utan onödigt dröjsmål.
En trafikant får inte färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg
1. om ett tåg eller en spårvagn närmar sig,
2. när en ljussignal visar rött sken, en ljudsignal ljuder eller en bom fälls, är fälld eller reses, eller
3. om det finns risk för att trafikanten måste stanna i korsningen.
En trafikant som inte får färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg skall stanna på betryggande avstånd från korsningen och före signaler eller bommar.
Jag tolkar inte denna paragraf som att den "särskilt gäller" förare av utryckningsfordon.

Hur resonerar ni andra?

Tänk er följande: Ni kör ett trängade fall. Det gäller ett hjärtstopp. När ni har några hundra meter kvar kommer ni till en järnvägskorsning utan bommer där signalerna blinkar rött. ..... Stannar ni och väntar på tåget eller går en av er ut och fram till rälsen för att se om något tåg kommer. Kör du som förare över om kollegan signalerar att det är fritt fram?

Mvh

/Pestos.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/11 2006 22:27

JAPP!

Vid minsta oklarhet.. NEJ!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/11 2006 23:56

Jag säger det samma som Niklas

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 20/11 2006 6:25

Tjaaa.
Av ren självbevarelsedrift så kör jag ju inte ut.
Jag vill ju överleva.
Ett tåg som väger 100 ton som far i 100km\h tar det ett bra tag för att stanna.

Så jag stannar!
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 20/11 2006 11:17

Störst kör först!
Inte en chans att jag någonsin kommer att utmana ödet på en järnvägsövergång.......
Hur kan någon vara så ***** att man ens tänker tanken? :roll:
brrrrrrrrrrrr

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/11 2006 13:20

242tic skrev:Störst kör först!
Inte en chans att jag någonsin kommer att utmana ödet på en järnvägsövergång.......
Hur kan någon vara så ***** att man ens tänker tanken? :roll:
brrrrrrrrrrrr
Tanken kanske tycker upp den gång du står och väntar i fem minuter och inget tåg kommer. Sikten är klar långt åt båda håll. Kollegan går ut och tittar. Kör du över bestämt tar det max två sekunder.

AuF

Inlägg av AuF » 21/11 2006 15:57

Är väl inte så märkvärdigt. Ser ni inget tåg (med fri sikt); Kör. Ser ni ett tåg (eller har dålig sikt); Stanna.

Svårare än så är de väl inte 8)

skåneSSK
Inlägg: 21
Blev medlem: 22/2 2006 19:44

Inlägg av skåneSSK » 21/11 2006 20:31

tåg och spårvagnar räknas inte som vägtrafikanter och man kan således inte begära fri väg gentemot dessa.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/11 2006 20:59

242tic:
Utalar man sig på det viset har man antagligen dåligt ordföråd eller så har man en ringa ålder, så jag kommenterar inte det vidare...

Självklart om man har extremt god sikt och inget hindrar framfarten så ser inte jag några problem..

Sedan att försöka fp det till att ett tåg ska lämna företräda.. Ja, då har man nog inte körkort själv:)..

Kör med hjärnan och utsött dig inte för onödiga risker. Sedan är det upp till var och en att bestämma hur man skall agera från fall till fall.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/11 2006 21:19

skåneSSK skrev:tåg och spårvagnar räknas inte som vägtrafikanter och man kan således inte begära fri väg gentemot dessa.
Jag känner till detta faktum, men anser att man aldrig kräver fri väg om man med eller utan larmanordningar påslagna kör över en järnvägskorsning utan bommar där signalerna blinkar rött. Jag passar på att köra över om det är klart och bra sikt.

Utryckningsfordon kan inte kräva fri väg gentemot tåg eftersom de inte räknas som vägtrafikanter. Däremot kan tåg kräva fri väg gentemot vägtrafikanter (fälla bommar o blinka med rödljus) trots att de inte är tåg...En lite larvig lek med lagtexten bara....'

/Pestos

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/11 2006 21:24

Niklas Karlsson skrev:...
Sedan att försöka fp det till att ett tåg ska lämna företräda.. Ja, då har man nog inte körkort själv:)......
Om det är mig och mitt första inlägg du syftar på ber jag om ursäkt för konstig formulering. Körkort finnes (A B).

/Pestos

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/11 2006 21:27

No hard fealings..

Jag syftade på att om man tror att man kan stoppa tåg så ska man nog läsa ytterligare än gång på tablettburken:)..

Det var mer på skämt..

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 22/11 2006 2:19

Niklas Karlsson skrev:Självklart om man har extremt god sikt och inget hindrar framfarten så ser inte jag några problem..
Finns nog en anledning till att det är en BEVAKAD korsning och inte en obevakad.....
Obevakade korsningar återfinns just där det finns "extremt god sikt"....
Vad de flesta inte tänker på är den otroligt korta tid som går från att man upptäcker tåget till att det är framme vid korsningen. Därför har man satt upp ljus- och ljudsignaler vid de korsningar där det inte finns en rimlig chans att själv avgöra när det är säkert att korsa spåret.
Många olyckor med tåg har förorsakats av just någon som trodde sig hinna över....
Att krocka med ett tåg är inte som att krocka med en lastbil - det är värre! Mosad av en ångvält är en lämplig liknelse.
Har själv erfarenhet av BÅDE blåljuskörning och tåg. Har en sjuhelsikes respekt för de stora risker som finns med spårbunden trafik!
Och ett fordon som håller på att sicksacka sig över en korsning med halvbommar kan inte hålla normal marschfart i de flesta fall. Ytterligare en stor risk tillkommer genom att man mycket lättare kan fastna på exv en dålig korsning med stora nivåskillnader mellan spår och vägbana om farten är låg. (eller om det är dåligt väglag..)
Tycker du låter lite grann som en av de där som tror sig vara Stålmannen då dom sätter sig bakom ratten och slår på blåljusen?
Helt plötsligt är man bättre än alla andra, osårbar och inga normala naturlagar gäller.. Har några såna på jobbet.... Gissa vilka det är som råkar ut för incidenter?
Men fram för allt: skulle ALDRIG våga ta några såna risker då jag inte är ensam i mitt fordon och har en eller flera personer med mig som JAG ansvarar för som förare!
Och även om jag är ensam finns det säkert ett antal människor i närmaste tåg!
Skulle bommarna ligga nere onormalt länge tar jag antingen en omväg eller ser till att få kontakt med berörd tågtrafikledning för klarläggande av status på bommar/tågtrafik!
Har sett tillräckligt många som blivit påkörda av tåg för att vara synnerligen angelägen att inte bli en av dom!
Man ska ALDRIG ta onödiga risker, fram för allt inte MEDVETET ta onödiga risker. Att med berått mod passera en korsning med nerfällda bommar är då enligt mig sannerligen ett typexempel på det!
Att krocka med ett annat vägfordon är nog illa men där har man i många fall en chans att åtminstone överleva. Krockar man med tåget ska man sannerligen ha änglavakt för att klara sig.

Nån som tycker att jag målar f-n på väggen och ser allt i nattsvart?
BRA! Vi människor har bara ett liv. Se till att vara rädda om det!

Skriv svar