Mercedes Vito

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Mercedes Vito

Inlägg av Anonymous » 15/11 2006 17:00

Nu är debatten igång igen. Här sitter vi alla på vår kammare och samlar erfarenheter av olika bilar men hur får alla reda på det. I Västernorrland har ett antal Vito köpts in men de flesta är väldigt besvikna på bilen. Läs följande och kommentera gärna efteråt hur dina erfarenheter av bilen är.

:(

http://www.lidenbygden.com/bilder/ambul ... 5/ambu.htm

SKÅ

Inlägg av SKÅ » 15/12 2006 0:30

Tycker det är ett j-la skit av landstinget! 100 000 svenska enkronor till och det hade varit en Fyrhjulsdriven som klarar lutningar mm.

Men av egen erfarenhet vet jag att många ambulansförare gnäller utan anledning men detta verkar vara befogat. :D

Att Vito är en dålig bil stämmer inte men den passar absolut inte som ambulans på landet.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 19/12 2006 16:00

Min erfarenhet är att det är bra bilar att köra på asfalt. Det ekar dock väldigt i skåpet viket gör det omöjligt att prata normalt under färd. Bästa bilen att både köra och vårda i är enligt mig Volkswagenbilarna som rullar i sthlm. för AISAB A903 och Samariten A905. Polenbyggda VW är inköpta av Falck det ska bli intressant att köra/vårda i dem.

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

Inlägg av micke » 19/12 2006 17:35

vi har vito tycker den är kanon enda felet är att det är lite högre ljud i förarhytten jämfört med eklassen men sjukhytten är kanon, bra att köra dock lite lätt i bakpartiet,bra sitthöjd med bra utsikt fram och bra backspeglar , motor räcker till men det hade inte skadat med ngra hästar till,bra svängradie. :D

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 20/12 2006 21:51

En efter en försvinner E270 för att ersättas av en finlandsfärja.
Viton är generellt sett bra. Stort vårdutrymme, hyfsad förarhytt osv.
Men när det gäller prestanda och framkomlighet står den sig slätt mot E270:n.

Köra prio 1 med en stor skåpbuss är inte bra.

Användarvisningsbild
Ambulent
Inlägg: 10
Blev medlem: 15/4 2005 22:02
Ort: Västernorrland

Inlägg av Ambulent » 7/1 2007 11:13

Förstår inte hur någon kan framhäva något positivt om denna misslyckade bil. Men å andra sidan hörde jag om någon station i Karlstad (tror jag) där S80:n var väldigt impopulär... :shock: Smaksak måhända, men nedan redogör jag för några aspekter som enligt min utsago är viktiga att ta med i beräkningen.

Jag tycker att framkomligheten är ett skämt. En 740 tar sig fram som en bandvagn i jämförelse. Vidare är den för stötig och för bullrig. Att det nästan är ståhöjd i den gör också att man bara nästan når utrustningen i takfacken. Antisladdsystemet går ej att stänga av (endast temporärt, men det kopplas in igen så fort det släpper) vilket gör att bilen bokstavligen dör varje gång man kör genom en snösträng eller svänger på halt underlag. Att man kör fast på plant underlag om det är isigt är bara det ett skäl till att inte acceptera Viton som ambulans, men istället blev konsekvensen att man får parkera vid vägen och sedan bära pat (i kylan) nedför isbacken till vägen där man tvingades lämna Mercedes senaste stolthet... :?

EDIT: Jo, man sitter ju förresten bra när man kör, och bältet i vårdarstolen är vänt åt rätt håll... :roll:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 7/1 2007 17:17

Förstår inte varför man ska behöva köra runt med en buss.
Vad är det för fel på personbilsambulanserna? Helt plötsligt
duger de inte längre. Varför? Skulle vara intressant att höra
ett bra skäl till denna ambulanshypertrofi....

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 7/1 2007 20:26

johnjohn skrev:Polenbyggda VW är inköpta av Falck det ska bli intressant att köra/vårda i dem.
Jag är också ganska intresserad av denna Polen byggda VW. Nån som vet vilket företag som bygger den och var man kan hitta nån info om den?

Jag kommer att bli en av dem som inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att sitta i en sån.

//Tompa

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 8/1 2007 0:21

aceofspades skrev:Förstår inte varför man ska behöva köra runt med en buss.
Vad är det för fel på personbilsambulanserna? Helt plötsligt
duger de inte längre. Varför? Skulle vara intressant att höra
ett bra skäl till denna ambulanshypertrofi....
Tror inte att du sett annat än ambulanssjukvård i städerna med den kommentaren... Klarar man av att köra storbilsambulanserna så är dom ett utmärkt val förutom mitt inne i storstäderna(ibland även där). Du jobbar inte inom ambulanssjukvården va?(inget ont menat). Men vårdutrymet i en storbil och en personbil skiljer sig mycket, jobba i husvagn eller garderob med sjuka människor då transporterna kan vara upp till 60mil, välj själv...

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 8/1 2007 8:51

Men vårdutrymet i en storbil och en personbil skiljer sig mycket, jobba i husvagn eller garderob med sjuka människor då transporterna kan vara upp till 60mil, välj själv...
Jag har kört ambulans i 10 år och kan inte för mitt liv minnas att ståhöjden i ambulansen, eller att man man kan promenerara runt i densamma, har haft nån betydelse för hur det gått med patienten.

Däremot är vi rörande eniga på station att nån storbil kommer inte in hos något mer. Bl.a. var komforten kass, otroligt sölig vid landsvägskörning, och man tvungen att ta av sig bältet för att nå att nå grejorna (farlig arbetsmiljö?). Det behöver man inte i vanlig personbilsambulanser.
Tobbe

banan

Re: Mercedes Vito

Inlägg av banan » 8/1 2007 10:26

torel skrev:Nu är debatten igång igen. Här sitter vi alla på vår kammare och samlar erfarenheter av olika bilar men hur får alla reda på det. I Västernorrland har ett antal Vito köpts in men de flesta är väldigt besvikna på bilen. Läs följande och kommentera gärna efteråt hur dina erfarenheter av bilen är.

:(

http://www.lidenbygden.com/bilder/ambul ... 5/ambu.htm
Skön hemsida :mrgreen:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 8/1 2007 13:52

GoldenHour skrev: Tror inte att du sett annat än ambulanssjukvård i städerna med den kommentaren... Klarar man av att köra storbilsambulanserna så är dom ett utmärkt val förutom mitt inne i storstäderna(ibland även där). Du jobbar inte inom ambulanssjukvården va?(inget ont menat). Men vårdutrymet i en storbil och en personbil skiljer sig mycket, jobba i husvagn eller garderob med sjuka människor då transporterna kan vara upp till 60mil, välj själv...
Klarar av att köra.... Jag har körkort ABECEDE, hjullastarbok, truckkort,
arbete på väg, ADR + tank. Jag säger inte att jag kör bättre än alla andra, men jag kan påstå att jag vet vad det innbär att framföra tunga fordon.
Och det handlar inte om att jag ska klara av körningen, det handlar om att fordonet ska klara av de krav som ställs avseende hastighet, framkomlighet osv. Jag håller med dig helt och fullt om att vårdutrymmet i en storbil är mycket bättre än i tex en E-klass. Men ärligt talat så funkar personbilarna alldeles utmärkt. Och varför ska man ha detta enormt tilltagna utrymme annat än vid långtransport? Vid tex trauma är det primära att få patienten till sjukhus med så minimala prehospitala åtgärder som möjligt (med tanke på tidsaspekten). Då behöver man inte en operationssal på hjul, utan en bil som på kortast möjliga tid kan ta patienten till akm. Eller hur?

banan

Inlägg av banan » 8/1 2007 14:13

korrekt

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/1 2007 17:17

I normalfallet sitter man ensam med patienten i bak. Att då sitta i en bil där du fastspänd når både all utrustning och hela patienten måste väl vara överdrivet mycket bättre?

I undantagsfallet har man med sig ytterligare kanske två personer som handgripligen vårdar patienten och då är det självklart bättre med en bil där alla både får plats och inte behöver åka nakna, nysketna och svältande för att inte överskrida lastvikten.

Storbilar har självklart därför en plats, men det mesta går fortfarande att göra i en personbilsambulans.

//Lipton - Som tycker storbil är mycket coolare! 8)

Silver

Inlägg av Silver » 8/1 2007 17:41

GoldenHour skrev:
aceofspades skrev:Förstår inte varför man ska behöva köra runt med en buss.
Vad är det för fel på personbilsambulanserna? Helt plötsligt
duger de inte längre. Varför? Skulle vara intressant att höra
ett bra skäl till denna ambulanshypertrofi....
Tror inte att du sett annat än ambulanssjukvård i städerna med den kommentaren... Klarar man av att köra storbilsambulanserna så är dom ett utmärkt val förutom mitt inne i storstäderna(ibland även där). Du jobbar inte inom ambulanssjukvården va?(inget ont menat). Men vårdutrymet i en storbil och en personbil skiljer sig mycket, jobba i husvagn eller garderob med sjuka människor då transporterna kan vara upp till 60mil, välj själv...
Det är förbjudet att åka husvagn!Man får endast vistas i den när den står still 8).
O hur du nu når o kan utnyttja hela vårdutrymmet bältad under färd skulle jag vilja veta.

Skriv svar