Nackkragar.

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Nackkragar.

Inlägg av Sigge » 14/9 2006 18:48

Helt meningslös fråga kanske, men jag började undra när jag låg på akuten med en nackkrage på mej en kväll...

Hur länge använder man samma kragar? För de används väl flera gånger? Vad gör ni med dem sedan? När anses de "förbrukade" (har gjort sitt)?

Lipton

Re: Nackkragar.

Inlägg av Lipton » 14/9 2006 22:14

Min erfarenhet är att de diskas och används igen så länge de håller ihop. När de går sönder så slänger man dem, helst lite tidigare... :lol:

Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Inlägg av Sigge » 16/9 2006 23:41

skulle vilja ha tag på en sådan, kanske är det omöjligt...?

bryr mej inte om den är särskilt ny, bara den håller ihop någorlunda.

känner en som jobbar på ambulansen, kanske man kan fråga. eller vad tror ni? är det omöjligt att få tag på en sådan krage?

Eirik

Inlägg av Eirik » 17/9 2006 0:13

De fleste typer krager er autoklaverbare og kan brukes om igjen flere ganger, men er de fulle av tex blodsøl eller har skader blir de kassert.

Om du absolutt vil ha en krage privat ser jeg ikke noe poeng i å prøve å få tak i en brukt krage når man kan kjøpe en helt ny for 2-300 kroner....

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 8/1 2007 22:44

Enligt en person jag pratade med på Ferno så påstod han att nackkragar är engångsmateriel. Jag vet inte om tillverkaren inte kan garantera plastens kvalitet efter att den blivit använd en gång? Eller vad tror ni?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 9/1 2007 3:55

Nackkragen innehåller mjukdelar och ska av hygienskäl egentligen kasseras efter användning. Men visst spar man gärna några kronor åt landstinget om man ser att dom är i fint skick och inte är lortiga. Men egentilgen så ska dom flesta modeller av kragar kasseras direkt efter användning

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 9/1 2007 23:29

Om man tar t ex stifneck som jag antar att de flesta kör med så garanterar tillverkaren endast ett användningstillfälle. Vi återanvänder själva våra kragar tyvärr och det har hänt att man har hittat kragar i väskorna som är lika stabila som en tepåse. En nackkrage kostar inte många kronor och om man nu ska värna om patientens hälsa och säkerhet så kan man gott kosta på sig de slantarna. Tänk er rubrikerna... trafikskadad fick bestående men för att ambulanspersonalen använde en begagnad nackkrage som gick sönder. Vem hade de hängt?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 10/1 2007 6:08

GoldenHour skrev:Nackkragen innehåller mjukdelar och ska av hygienskäl egentligen kasseras efter användning. Men visst spar man gärna några kronor åt landstinget om man ser att dom är i fint skick och inte är lortiga. Men egentilgen så ska dom flesta modeller av kragar kasseras direkt efter användning
Man brukar ju dock ha mer än en krage med sig. Självklart är det ju inte läge att ta av patienten en krage som redan sitter på, men visst kan man se på ett ungefär vilken kvalitet det är på kragen när man plockar upp den ur väskan...

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/1 2007 16:35

jag vet inte hur ni gör men vi kontrollerar all utrustning när vi börjar, varje pass.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 10/1 2007 17:55

Det är väl rutin att alltid klä bilarna efter varje körning. !? Alltså, fylla på det som använts och saknas, syrgas, annan utr. Har man använt t.ex en nackkrage under en körning och valt att spara den så kan man väl kålla extra noga på även den vid det tillfället. Att lägga kvar "trasiga" för nästa pass är väl aldrig bra ( ;

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 11/1 2007 1:59

Jo, visst är det rutin att fylla på efter varje tur, men det slarvas ju ibland. Så är det väl tyvärr på de flesta stationer.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 11/1 2007 11:49

Dax att införa bestraffning i form av semelköp till de drabbade skiftet kanske ;) som brandkåren på denna veckas avsnitt av Livräddarna ;)

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 15/1 2007 12:35

Bra idé! :D
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

P502

Inlägg av P502 » 15/1 2007 14:44

Det finns i huvudsak 3 modeller på nackkragar (Stifneck, Wiz-Loc och Ambu). Alla 3 har olika rekommendationer gällande engångs/flergångs användning och att använda CE-märkta produkter som enligt tillverkaren är engångs flera gånger är ett solklart fall om det hamnar i HSAN, men än värre om det drabbar en patient!

Nackkragar som är engångs handlar ju inte bara om hygien (blod/kräkningar) utan även att kragen som skall förvaras rakt före användning blivit böjd och därmed försvagad inför nästa patient!

Det är endast medicinskt ansvarig läkare som kan besluta om frånsteg från tillverkarens rekommendationer och i såfall skall det vara väl dokumenterat och tillverkaransvaret för produkten hamnar på verksamheten/läkaren. Stationschef/ekonomiskt ansvarig kan inte ta sådana beslut. Personalen som brukar produkten är alltid den som bär ansvaret!

Skriv svar