Utb. Prio1

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Page

Utb. Prio1

Inlägg av Page » 24/1 2007 14:12

**Meddelande raderat**
Senast redigerad av 2 Page, redigerad totalt 29 gång.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 24/1 2007 14:38

Det är nog olika på olika ställen. Som nyanställd hos oss skulle du få börja köra tom bil och därefter prio 2 o 3 med pat, för att få körvana, Sedan är det ju inte kurser var och varannan vecka, utan vi genomför kursen en gång om året, typ.

Tobbe

striker

Inlägg av striker » 25/1 2007 1:11

Hos oss kör inga ssk prio 1. Endast amb sjv får utbildning på prio 1 och den utbildningen får amb sjv efter att dom har arbetat ca 1 år. ssk kör endast prio 2-3.

AuF

Inlägg av AuF » 25/1 2007 2:19

Låter ju rätt sunt. Bättre att lägga krutet på de som kör oftast. Blir ju aldrig att en ssk får köra prio 1 hem ändå.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 25/1 2007 6:39

striker skrev:Hos oss kör inga ssk prio 1. Endast amb sjv får utbildning på prio 1 och den utbildningen får amb sjv efter att dom har arbetat ca 1 år. ssk kör endast prio 2-3.
Personligen så tycker jag att detta är dumt.
Det kan ju dyka upp tillfällen och om ständigheter som gör att det sitter två st ssk i bilen vid ett speciellt tillfälle.

Och för att dra saker till dess ytterlighet.
De är på väg hem från akuten där de lämnat pat.
SSk sitter bakom ratten.
Då piper det i radion och andra ställen och ett larm kommer.

Vad gör de då?
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 25/1 2007 9:01

Instämmer med Killeisthlm. Vi jobbar ofta två syrror då övervägande delen faktiskt är syrror. Men det måste väl vara upp till varje landsting att bestämma hur man vill göra, men jag hade inte valt det här jobbet om jag bara hade fått sitta med bak dag ut och dag in. Körningen är en del av jobbet också.

Förresten så gillar jag att köra bil.

Tobbe

striker

Inlägg av striker » 25/1 2007 10:51

Detta problem har vi aldrig, för man åker aldrig 2 st ssk i en akut bil.
Det är alltid en amb sjv och en ssk i våra akutbilar.

Det är väl bara att inse att vi gör olika, men med tanke på att man bara kan bli en bättre prio 1 förare ju mer körningar man får och att det är erfarenhet som man behöver, så har vi valt att göra på detta sätt.
ssk konsentrerar sig på att bli bättre på vården och amb sjv på framförandet av bilen.

När det gäller utbildningen.

Först så skall man ha en halkutbildning innan man kan gå utryckningsutbildningen. halkutb är på ca 2-3 dagar och sen är utryckningsutb ca 3-4 dagar.

Sen har vi även rep på både halk och utryckningskörning i jämna mellan rum.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 25/1 2007 12:56

striker skrev:Detta problem har vi aldrig, för man åker aldrig 2 st ssk i en akut bil.
Det är alltid en amb sjv och en ssk i våra akutbilar.
Men i en ambulans då?.
Vill ju gärna veta hur ni tacklar detta i så fall.
En ambulanssjukvårdare ringer sig sjuk.
Den enda som kan ställa upp är en ssk. Då står ni plötsligt med två ssk i en bil ju.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 25/1 2007 18:21

Alla ska kunna köra P1 om det inte är så att personen är nyanställd.... Låter inte vettigt annars

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 25/1 2007 19:46

Diskussionen är förd förut. Är det bestämt att ambulanserna alltid ska bemannas av en legitimerad och en icke legetimerad finns det inga större vinster med att sjuksköterskan har utryckningskörnings behörighet. De ska ju ändå alltid vårda. Nu är inte det verkligheten i de största delarna av landet vad det verkar.........

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/1 2007 21:46

Striker: Jag håller med om att sjuksköterskan skall vårda då patientens tillstånd kräver det. Jag väljer dock att formulera mig på detta sätt: ambulanssjukvårdaren skall köra om patientens tillstånd kräver det.
Jag undrar av ren nyfikenhet däremot hur fasen ni löser det faktum att dagens ambulanssjukvårdare inte varar för evigt. En sjuksköterska får inte köra ettor och en nyanställd ambulanssjukvårdare får inte heller köra ettor. Åker nyanställda som tredjeman ett år innan de jobbar "på riktigt"?

//Lipton - Som oxå gillar att köra bil men är evigt trött på den här diskussionen...

striker

Inlägg av striker » 26/1 2007 1:45

Först vill jag bara säga att det finns inget som säger att ssk varar för evigt.
och det är väl ingen som vet om amb sjv förvinner i framtiden. jag skulle nog påstå att det är tvärtom.

Som svar till lipton, så har vi en hel del timanställda amb,sjv. och alla nyanställda börjar på dagbilen. Kan bara säga att som det är nu så fungerar det mycket bra, men det kanske blir ändringar i framtiden.

Och till Killeisthlm så menar jag akut ambulans och inte akut bil. Om en amb,sjv ringer sig sjuk så ersätts han/hon alltid av en amb sjv och en ssk ersätts alltid av en ssk. Därför sitter det aldrig 2 ssk i en akut ambulans.

Tack och hej från striker.

AuF

Inlägg av AuF » 26/1 2007 2:06

De lipton menade med att amb.sjv inte varar för alltid var nog snarare att de går i pension än att försvinna som yrkesroll, därmed problematiken med att nya amb.sjv inte får köra prio1 direkt. (tror jag han menade iaf :? ) =)

Sedan behöver man väl kanske inte överdramatisera att köra prio1. Med erfarenhet och träning löser man detta också. Även sjuksköterskor :wink:

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/1 2007 9:18

striker: Bra att ni hittat ett system som fungerar. Tycker det låter utmärkt, om inte annat för att du som arbetar i systemet tycker det fungerar.

AuF: Korrekt tolkning!

Håller med om att man inte skall överdriva körningen, det tycks på en del platser gått troll i körutbildningarna. De skall gärna vara så lång och konstiga som möjligt. Vore det inte bättre att fokusera på att faktiskt lära sig köra bilen på ett mer avancerat sätt än man redan kan istället, oberoende på anställningsform, och sedan utfärda utryckningsförarbevis/ambulanscertifikat eller vad man vill kalla det i förhållande till den anställdes förmåga att köra istället för den tid och de utbildningar den lagt ned i organisationen.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 18/8 2007 13:26

Jag fick två olika körutb. en som gav mig rätten att köra 2-3 och sedan en separat dag då jag bara körde skarpa larm i sthlms innerstad med en instruktör bredvid mig. Även som ssk. bör man få utb. på allt då det anställs fler och fler ssk. inom amb. verksamheten.
Jag tror att det gagnar alla att både ssk. och amb. sjv. kan köra allt. Att köra larm anser jag f.ö. vara överskattat.

Jag anser att att alla ska kunna göra allt i ambulansen förutom de medicinska som bara ssk. ska stå för då denna är med. ansvarig.

Skriv svar