Blodgaser, syrabas

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

SSK Stud.

Blodgaser, syrabas

Inlägg av SSK Stud. » 30/1 2007 23:09

Hejhopp! Jag är ute på praktik nu på en neonatalintensivvårsavdelning och blir lite snurrig på alla dessa syrabasstatus och blodgaser tagna från olika ställen. Arteriellt, venöst, kapillärt och transkutant. De arteriella och venösa har jag koll på men jag har inte riktigt koll på vilka referensintervaller och så det är på de kapillära och transkutana värdena, vad man kan se, vilka parametrar som pålitliga och så. Någon som har koll?

AuF

Inlägg av AuF » 31/1 2007 0:14

Kan rekommendera en bra bok: Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Där kan du hitta en del av de du undrar.

Lycka till! 8)

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Re: Blodgaser, syrabas

Inlägg av laban333 » 31/1 2007 5:24

SSK Stud. skrev:Hejhopp! Jag är ute på praktik nu på en neonatalintensivvårsavdelning och blir lite snurrig på alla dessa syrabasstatus och blodgaser tagna från olika ställen. Arteriellt, venöst, kapillärt och transkutant. De arteriella och venösa har jag koll på men jag har inte riktigt koll på vilka referensintervaller och så det är på de kapillära och transkutana värdena, vad man kan se, vilka parametrar som pålitliga och så. Någon som har koll?
Läs i en bok. Här lär du inte få nåra bra svar iaf.
IVA/NEO SSK

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/1 2007 8:41

laban: Degraderar du inte dig själv? Du som IVA-SSK borde vara en fena på syra-bas?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 31/1 2007 14:48

Är det inte bättre att frågaren själv söker upp kunskapen än kopierar ett svar från nån här på forumet då?
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 31/1 2007 15:04

Kom ihåg att detta är ambulansforum! Det står i böckerna så läs! Fick jag göra under min studietid...

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 31/1 2007 16:19

Som student har man ju den stora förmånen att ha en handledare man (förhoppningsvis) vågar fråga om det man inte har fått till sig under sin "skol-bundna" utbildning. Det tycker jag att man ska ta till vara på. Lycka till!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/1 2007 22:31

Vad har hänt med ambulansforum? Vad är det för människor som söker sig hit?
Varför kan man inte hålla en god ton och ge varandra de svar man vill ha? Varför så dryga?

Så här var det inte när jag blev medlem!

AuF

Inlägg av AuF » 31/1 2007 23:26

Givetvis är inte ett forum ett substitut för litteratur, men en komplement. Vill man inte svara så är de bara att hoppa över tråden och gå vidare.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 1/2 2007 1:13

AuF skrev:Givetvis är inte ett forum ett substitut för litteratur, men en komplement. Vill man inte svara så är de bara att hoppa över tråden och gå vidare.
Iofs kan man hoppa vidare, men tills sist kanske man får leta efter trådar som har med ambulanssjukvård att göra.... Det hör ju inte hemma här.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 1/2 2007 15:37

var de något speciellt värde du funderade på? Finns massa olika värden och prover. Sen är de olika referensvärden beroende vart man tar proverna.

Tycker att de här forumet håller på att spåra ur helt. Handlar inte längre om att diskutera och utbyta erfarenheter utan mest om att spänna sig och klaga på andra. Fram med mera givande diskutioner och utbyten av erfarenheter! Va hände med Patientfallen som fanns en kort episod, detta om något var en grymt bra väg till kunskap.

"Man lär så länge man själv arbetar för det"

SSK Stud.

Inlägg av SSK Stud. » 2/2 2007 20:32

att jag kan hitta information i böcker visste jag faktiskt tidigare, bra dock med boktipps då jag inte hitta nått om t.ex. hur bra ett kapillärt blodgas stämmer överens med det arteriella. Sen så förstår jag inte varför jag inte skulle kunna få nått svar i detta forum då det verkar finnas flera iva-ssk aktiva i detta forum. Ambulanssjukvård är ju också liksom intensivvård innom akutmedicinen så helt skillda världar är det ju inte.

Har dock frågat flera på avdelningen med varierande resultat fick dock en hyffsad bra genomgång av en av läkarna där nyss. Tydligen så får man kapillärt blodgaser som stämmer väldigt bra med de arteriella hos dessa små liv på neo-iva och man verkar också bara vara intresserad av PCO2. Tar man kapillära blodgaser på IVA-avdelningar på vuxna?
Sen med syrabas värden som pH och BE har jag fattat som de stämmer hyffsat vart man än tar dom, vilket jag också tror gäller för vuxna. nån som vet nått mer?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 2/2 2007 20:53

Om man snabbt behöver få svar på venprover på en dålig patient så kan man - i samband med att man sätter nål - passa på att dra en venös blodgas. Då får man svar på bl.a. Natrium, Kalium, Hb, Blodsocker förutom att man får veta om patienten är "sur" (lågt pH) och har förhöjt laktat (mjölksyra). Om det däremot är syre och koldioxidvärdena man är mest intresserad av så måste man ta en arteriell blodgas.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 2/2 2007 21:04

på Iva har är det vanligaste artärgas, kanske för att detta är det blod där man snabbast och mest exakt kan få snabba värden. På iva har man ofta lagt in en artärkateter för att kunna monitorera ett konstant och exakt blodtryck. Därigenom finns ständigt tillgång till artärblod utan att behöva sticka flera gånger.

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 3/2 2007 3:21

Niklas Karlsson skrev:laban: Degraderar du inte dig själv? Du som IVA-SSK borde vara en fena på syra-bas?
Jo men det är väl betydligt lättare att läsa i en bok???
IVA/NEO SSK

Skriv svar