Orsakar halkan olyckor?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Orsakar halkan olyckor?

Inlägg av Tobbe » 6/2 2007 8:55

Nu har det hänt igen. En ambulans har kört av vägen under utryckning. Orsaken? Expressen skriver
Orsaken till olyckan var med största sannolikhet halka.
Kan man skylla olyckor på väglaget? Jag tycker inte det. Snarare förarens oförmåga att bedöma väglaget. Och tro mig, jag har har också åkt av vägen i det halaste av väglag, och inte har jag någon annan att skylla på än mig själv.

Däremot beskylls halkan ofta i tidningar och tv för att orsaka många olyckor, att det sitter en person bakom ratten, verkar inte betyda nåt. Det är som att förararen inte har nåt ansvar.

Märkligt sätt att resonera./Tobbe

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Halka

Inlägg av ssk-ane-skåne » 6/2 2007 16:53

Jag håller med. Det är förarens ansvar att anpassa hastigheten efter sikt och väglag. Man skall även anpassa körningen efter trafikförhållanden (se annan trafik) och sin egen förmåga. Det är lätt att hamna i en situation där en behövandes liv får högre prioritet än sin egen, sin kollegas och övriga trafikanter. Detta är alltid fel men ack så lätt. Man vill ju hjälpa...

Se er för i trafiken och kör med huvudet, inte hjärtat...

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 6/2 2007 17:21

Mycket sant.

Enligt mig finns det tre hastigheter på en väg: Den man
¤ får köra
¤ kan köra
¤ bör köra

Ofta finns ingen korrelation mellan dessa..

Att skylla på halka är ju att "omyndigförklara" föraren och frånta den allt ansvar för fordonets framförande. Visst har halkan en del av skulden, men inte all.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 6/2 2007 18:57

Även den mest skarpsinta kan inte alltid bedömma när,vart det är halt. Kom ihåg att det inte alltid är en inbromsning eller för hög fart som gör att man får sladd....

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Halka

Inlägg av ssk-ane-skåne » 6/2 2007 20:01

Utan vadå? Ge exempel hur du menar!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 7/2 2007 0:40

Det finns inget annat att skylla det på än den som sitter bakom ratten... bra eller dålig förare spelar ingen roll! Är det halt ute och man kör i diket så har man helt enkelt gjort en missbedömning som man får sota för.

Bättre att komma lfram lite senare än att inte komma fram alls.

Kör säkert!!

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/2 2007 10:48

Jag var en gång med om att asfalten såg fullt torr och fin ut, även om tempen visade att det var kallt. Hade ingen anledning att tro att det var det minsta halt. Det slutade med att jag i en brant backe började spinna och sedan kana baklänges med bilen. Jag lyckades sätta två hjul i gräset i vägkanten och fick såpass fäste att jag kom loss. När jag klev ur bilen fick jag hålla i tak-railsen för att inte fortsätta kana på fossingarna hela backen ned.
Så tro mig, det är inte alltid så lätt att bedöma underlaget. Däremot är föraren alltid ansvarig för att göra detta. Att hamna i diket och skylla på halka håller ytterst sällan.
Om femte sladden man får under en bilresa lägger bilen i diket så är det bara förarens fel. Om däremot första sladden lägger bilen i diket och ingen haft anledning att misstänka att det är halt så kanske skulden inte bara ligger på föraren utan även på olyckliga omständigheter.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 9/2 2007 19:40

Lipton: Samma sak hände mig på julafton, men utan sladd dock.
Hade kört motorväg i ca 110 km/h. Vägen var torr och såg inte det minsta hal ut, typ sommarväglag. Stannade till vid en P-ficka för pissepaus. Kliver ur bilen och halkar på röven så att nacken slår i tröskeln på bilen. Körde 70 resten av vägen kan jag säga...
Skenet kan verkligen bedra, och det är många gånger bättre att ha koll på temperaturen än hur vägen ser ut.

GoldenHour: Instämmer med dig, visst kan även den mest erfarne och rutinerade föraren hamna i diket, till synes utan anledning. Ännu ett skäl till att man ska ta det försiktigt på vägarna.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 10/2 2007 9:42

aceofspades skrev:Lipton: Samma sak hände mig på julafton, men utan sladd dock.
Hade kört motorväg i ca 110 km/h. Vägen var torr och såg inte det minsta hal ut, typ sommarväglag. Stannade till vid en P-ficka för pissepaus. Kliver ur bilen och halkar på röven så att nacken slår i tröskeln på bilen. Körde 70 resten av vägen kan jag säga...
Skenet kan verkligen bedra, och det är många gånger bättre att ha koll på temperaturen än hur vägen ser ut.

GoldenHour: Instämmer med dig, visst kan även den mest erfarne och rutinerade föraren hamna i diket, till synes utan anledning. Ännu ett skäl till att man ska ta det försiktigt på vägarna.
Precis aceofspades! Det man däremot kan beskylla folk för är avkörningar i hög hastighet! Körning vare sig vinter eller sommar handlar alltid om planeringar och fartsänkningar i god tid, samt att inte accelerera mer än vad som behövs för trafiksituationen. Vet ni föresten att det inte är lag på att alla ambulanser ska ha dubbdäck?(bara en kul invinkling, men sant).

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/2 2007 12:23

GoldenHour skrev:Vet ni föresten att det inte är lag på att alla ambulanser ska ha dubbdäck?(bara en kul invinkling, men sant).
Näpp, men jag har ett svagt minne att jag en gång lärt mig att brandbilar får åka med dubb året runt om de vill. :wink:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/2 2007 20:32

vad kan man säga? Det är ett fantastiskt land vi lever i!

Oavsett om det är halka eller personen bakom ratten som man tycker har orsakat olyckan så skulle i alla fall inte jag förlåta mig själv om min arbetskamrat och vår patient och kanske ännu fler skadats i en olycka där jag körde bilen... Att använda huvudet och ta det säkra före det osäkra sommar som vinter är nog det bästa för att inte bidra till olycksstatistiken.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/2 2007 15:58

GoldenHour skrev: Vet ni föresten att det inte är lag på att alla ambulanser ska ha dubbdäck?(bara en kul invinkling, men sant).
Är detta pga vikten eller. Tunga lastbilar behöver som bekant inte ha dubbdäck. Gäller samma saker för ambulans över 3,5 ton?

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 15/2 2007 19:47

aceofspades skrev:
GoldenHour skrev: Vet ni föresten att det inte är lag på att alla ambulanser ska ha dubbdäck?(bara en kul invinkling, men sant).
Är detta pga vikten eller. Tunga lastbilar behöver som bekant inte ha dubbdäck. Gäller samma saker för ambulans över 3,5 ton?
Dubbdäck är INTE lagkrav på vare sig lätta eller tunga fordon.
Däremot är det lag på att man måste köra med vinterdäck 1/12-31/3.
Detta gäller framförallt på fordon <3.5 ton.
Med andra ord Vinterdäck är INTE detsamma som Dubbdäck.

hj

Inlägg av hj » 15/2 2007 20:45

larsev skrev:
aceofspades skrev:
GoldenHour skrev: Vet ni föresten att det inte är lag på att alla ambulanser ska ha dubbdäck?(bara en kul invinkling, men sant).
Är detta pga vikten eller. Tunga lastbilar behöver som bekant inte ha dubbdäck. Gäller samma saker för ambulans över 3,5 ton?
Dubbdäck är INTE lagkrav på vare sig lätta eller tunga fordon.
Däremot är det lag på att man måste köra med vinterdäck 1/12-31/3.
Detta gäller framförallt på fordon <3.5 ton.
Med andra ord Vinterdäck är INTE detsamma som Dubbdäck.
DET ÄR INTE LAG PÅ VINTERDÄCK OM DET INTE ÄR
VINTERVÄGLAG 1/12-31/3.Den som bestämmer om det är vinterväglag eller inte är polisen. Om ni inte tror mig så går in på

www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 15/2 2007 21:13

hj skrev:
larsev skrev:
aceofspades skrev: Är detta pga vikten eller. Tunga lastbilar behöver som bekant inte ha dubbdäck. Gäller samma saker för ambulans över 3,5 ton?
Dubbdäck är INTE lagkrav på vare sig lätta eller tunga fordon.
Däremot är det lag på att man måste köra med vinterdäck 1/12-31/3.
Detta gäller framförallt på fordon <3.5 ton.
Med andra ord Vinterdäck är INTE detsamma som Dubbdäck.
DET ÄR INTE LAG PÅ VINTERDÄCK OM DET INTE ÄR
VINTERVÄGLAG 1/12-31/3.Den som bestämmer om det är vinterväglag eller inte är polisen. Om ni inte tror mig så går in på

www.vv.se/templates/page3____7959.aspx
Glömde villkoret "om det råder vinterväglag"
Det jag reagerade på är att en del tror att det lag på dubbdäck vilket det inte är oavsett om det råder vinterväglag eller ej.
Däremot är det förbjudet att använda dubbdäck 1/5-30/9 om det INTE råder vinterväglag.

Skriv svar