HLR vid transport på bår

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Beaver

HLR vid transport på bår

Inlägg av Beaver » 12/2 2007 23:34

Hej!

Vi ställdes inför ett dilemma häromdagen på en övning och det var att vi skulle hämta en person i otillgänglig terräng. Och min fråga är för patienten hade fått ett hjärtstopp pga elskada, vi hade ingen deff med oss så vi tog beslutet att bära ut den på en bår, (stege samt en vacummadrass) samtidigt som vi utförde HLR är detta möjligt eller hur löser ni det när ni måste flytta patienten längre sträckor samtidigt som ni måste utföra HLR?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 12/2 2007 23:37

Avbryter HLR på plats!

Beaver

Inlägg av Beaver » 13/2 2007 15:07

Får du göra det som brandman?

Och går det inte att lösa på något annat sätt?

Alltså går det praktiskt inte vad man gör utan går det?

Dum fråga kanske

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/2 2007 17:21

Beaver skrev:Alltså går det praktiskt inte vad man gör utan går det?
Inte dum, men väldigt knepig fråga! Är det Arne som har formulerat den? :wink:

Novisen, avbryter du verkligen på plats om patienten är relativt ung, stoppet bevittnat, HLR startades genast och du har sju personer till med dig.

Beaver: Varför bära ut patienten under pågående HLR? Jag antar att övninen var baserad på att ni kom dit i en brandbil? Om ni då åkte hela basgruppen (8 pers) är det ju faktiskt fullt möjligt att ni kan bära patienten under pågående HLR.
Det man då får fundera över är vad bär man patienten till? Till brandbilen där man bara kan fortsätta HLR. Finns en deff i brandbilen, i så fall är det stora misstaget att den inte togs med till patienten. Men om man nu missat detta, så varför inte starta upp HLR på plats med 6 personer som byts av så att det hålls effektivt och sedan skicka 2 personer (så de inte går vilse i storskogen) tillbaka till bilen för att hämta deffen?
Kom ihåg att HLR sällan räddar livet, det fördröjer bara döden tills livräddande behandling kan utföras.

Beaver

Inlägg av Beaver » 13/2 2007 18:40

okej..

Jo men nu var det så att ambulansen väntade vid brandbilen med. Men du vet värsta tänkbara de tog sig inte ut i skogen, sedan kom de sent pga långa avstånd med mera.

Men det går att utföra HLR om 4 personer bär och en utför eller?

Jag vet det kan vara knepiga frågor men hoppas ni kan hjälpa mig. För ska ut på en ungefär likadan övning imorgon med.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/2 2007 20:12

Lipton skrev:
Novisen, avbryter du verkligen på plats om patienten är relativt ung, stoppet bevittnat, HLR startades genast och du har sju personer till med dig.
Nej! Arbetar på plats om jag inte har LUKAS med mig.

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

HLR på bår

Inlägg av ssk-ane-skåne » 15/2 2007 1:06

HLR med Lucas är mycket bra på plats. Har provat med gott resultat att köra Lucas med pat och Lucas insvept i vacummadrass. Fungerar bra i terräng och i trappor då det går att luta rätt mycket utan att Lucas kommer ur sitt läge. Öva och testa...

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 15/2 2007 1:11

Alla landsting kör ju inte med LUCAS.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 15/2 2007 8:48

Beaver skrev: Jo men nu var det så att ambulansen väntade vid brandbilen med. Men du vet värsta tänkbara de tog sig inte ut i skogen, sedan kom de sent pga långa avstånd med mera.
Om ett gäng brandkillar kommer ut i skogen måste väl ett par ambulansare kunna ta sig dit samma väg? Då kan det ju vara lämpligt att de tar med sig deff och akutväska till patienten. Men det kanske är en för enkel lösning :lol:

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/2 2007 10:13

magill skrev: Om ett gäng brandkillar kommer ut i skogen måste väl ett par ambulansare kunna ta sig dit samma väg? Då kan det ju vara lämpligt att de tar med sig deff och akutväska till patienten. Men det kanske är en för enkel lösning :lol:
Övningstekniskt bekymmer. Finns ingen möjlighet att simulera ambulans på annat sätt än att hela tiden meddela räddningsledare över radio att de är på väg, har kört fast, fått annat larm eller någon liknande ursäkt för att de inte kommer till platsen. :wink:

Beaver: Klart det går att utföra HLR på det viset. Jag gissar att ni var 8 pers hos pat. Innebär tre på varje sida av en stege som bär lugnt och stabilt, en vid huvudet som sköter luftvägen och en gränsle över pat som komprimerar. Frågan är bara vad man bär till och varför det inte istället kan förflyttas till patienten.

Beaver

Inlägg av Beaver » 15/2 2007 20:06

Okej..

Tack för alla svar :)

Nä det ligger mycket i övningstekniska bekymmer att ambulansen ej kommer fram eller att de var upptagna eller att det helt enkelt hände i obygden.

Nu slapp vi som tur var bära alltför långt då en bandvagn hade rekvirerats. :)

Skriv svar