Svårt att plugga till sköterska?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

14.section

Svårt att plugga till sköterska?

Inlägg av 14.section » 17/6 2007 19:29

Jag har nytt gått ut gymnasiet inom SAM/ekonomi. Nu är det så att jag vill bli sjuksköterska och ska söka till de fyra olika skolorna i stockholm till våren. Jag har hälften G och hälften VG i betyg samt IG i två ämnen och är lite orolig över hur svårt det är att plugga till ssk på universitet och om jag klarar det. Är det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet och om det finns några råd som man kan tänka på? :?:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Svårt att plugga till sköterska?

Inlägg av AMBASS » 17/6 2007 20:12

14.section skrev:Jag har nytt gått ut gymnasiet inom SAM/ekonomi. Nu är det så att jag vill bli sjuksköterska och ska söka till de fyra olika skolorna i stockholm till våren. Jag har hälften G och hälften VG i betyg samt IG i två ämnen och är lite orolig över hur svårt det är att plugga till ssk på universitet och om jag klarar det. Är det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet och om det finns några råd som man kan tänka på? :?:
Hej!

Du kan ju också läsa på distans. Kolla in på www.studera.nu och sök distansutbildningar. Studierna på universitetet eller högskolan är förhållandevis självständiga och du kommer sannolikt känna en stor frihet. I ditt fall kan jag inte tänka mig att du kommer möta svårigheter. Så länge du är intresserad finns alla möjligheter. Varför vill du plugga i Sthlm? Vad hindrar dig att söka andra orter?

LYCKA TILL!!!
Blood Will Tell

Lipton

Re: Svårt att plugga till sköterska?

Inlägg av Lipton » 17/6 2007 21:52

Jag skulle kunna säga till dig att det är fruktansvärt krävande studier. Jag skulle också kunna säga att man med lite vilja och offrandet av några timmars fritid i veckan kan jobba heltid samtidigt. Men vad spelar det för roll vad jag säger? Kommer du inte söka om jag säger att det är svårt?
Sök, testa och gör ditt bästa. Kuggar du en kurs så kommer det alltid en omtenta, är du inte klar efter tre år så kanske du behöver fyra år på dig. Enda anledningen jag kan tänka mig är logisk att hoppa av en vårdutbildning är att man inser att man inte vill arbeta som det man läser till.

14.section

Re: Svårt att plugga till sköterska?

Inlägg av 14.section » 17/6 2007 23:16

AMBASS skrev:
14.section skrev:Jag har nytt gått ut gymnasiet inom SAM/ekonomi. Nu är det så att jag vill bli sjuksköterska och ska söka till de fyra olika skolorna i stockholm till våren. Jag har hälften G och hälften VG i betyg samt IG i två ämnen och är lite orolig över hur svårt det är att plugga till ssk på universitet och om jag klarar det. Är det någon som kan dela med sig av sin erfarenhet och om det finns några råd som man kan tänka på? :?:
Hej!

Du kan ju också läsa på distans. Kolla in på www.studera.nu och sök distansutbildningar. Studierna på universitetet eller högskolan är förhållandevis självständiga och du kommer sannolikt känna en stor frihet. I ditt fall kan jag inte tänka mig att du kommer möta svårigheter. Så länge du är intresserad finns alla möjligheter. Varför vill du plugga i Sthlm? Vad hindrar dig att söka andra orter?

LYCKA TILL!!!
Det som hindrar mig att söka på andra orter från stockholm är för att jag bor i en egen lägenhet med mycket låg hyra som kan vara svårt att matcha på andra orter. Krisar det går det alltid att flytta men jag försöker att inte göra det.

14.section

Re: Svårt att plugga till sköterska?

Inlägg av 14.section » 17/6 2007 23:18

Lipton skrev:Jag skulle kunna säga till dig att det är fruktansvärt krävande studier. Jag skulle också kunna säga att man med lite vilja och offrandet av några timmars fritid i veckan kan jobba heltid samtidigt. Men vad spelar det för roll vad jag säger? Kommer du inte söka om jag säger att det är svårt?
Sök, testa och gör ditt bästa. Kuggar du en kurs så kommer det alltid en omtenta, är du inte klar efter tre år så kanske du behöver fyra år på dig. Enda anledningen jag kan tänka mig är logisk att hoppa av en vårdutbildning är att man inser att man inte vill arbeta som det man läser till.
Du har en poäng i vad du säger. Anledningen till att jag känner mig osäker är för att jag har dåligt självförtroende och är rädd för att misslyckas eller hamna efter i studierna. Men min dröm är att bli sjuksyrra och jobba på sjukhus så det är verkligen något som jag vill. Jag kan i stort sett inte tänka mig att jobba med något annat.

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 17/6 2007 23:44

Hej!
jag tycker att du ska go for it...om man vill något och är intresserad så går det alltid!!
Jag vet inte riktigt vad det är för intagningspoäng men det är osäkert om du kommer in i stockholm...tror att det ligger runt 15 eller nått sånt men det går att göra högskoleprovet och komma in på det...
Människan är gjord för att klara av saker som vi inte tror att vi klarar av! :wink:

lycka till!

//Björn
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

klerty

Inlägg av klerty » 18/6 2007 7:57

Annars kan man ju som kille bli inkvoterad på vissa orter *hrmpf*

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 18/6 2007 15:55

aha...det hade inte jag en anning om att man kunde bli, trodde det var förbjudet att ha sånna kvoter nu förtiden? jag tror inte att det är så i uppsala ialafall men det finns ju en del andra ställen där man kan läsa till ssk.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

14.section

Inlägg av 14.section » 18/6 2007 19:13

Okej. Tack då mycket för alla svar och för er uppmuntran. Det betyder mycket!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 18/6 2007 20:05

Kör hårt 14.section. Vill du det så mycket som du verkar är jag övertygad om att du kommer klara det!

14.section

Inlägg av 14.section » 18/6 2007 20:51

zAjben skrev:Kör hårt 14.section. Vill du det så mycket som du verkar är jag övertygad om att du kommer klara det!
Tack så mycket! Det vore verkligen en dröm som gick i uppfyllese om jag lyckades.

Smelly50

Inlägg av Smelly50 » 18/6 2007 21:29

Instämmer med Zajben... Jag ska själv börja plugga inom vården snart och hoppas jag med att jag kommer att lyckas, håller tummarna för dej! Är det din dröm så kommer du att lyckas för drömmar är till för att uppfyllas :wink:

Lycka Till!! Och ge inte upp :lol:

Ha de!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/6 2007 0:49

klerty skrev:Annars kan man ju som kille bli inkvoterad på vissa orter *hrmpf*
De spelar ju ingen roll om du är man eller kvinna om du inte är behörig att gå utbildningen. Att man sen gärna ser manliga sökande till ssk är ju samma sak som att man gärna ser kvinnliga sökande och sökande med utländsk härkomst till polisen. Men om man kallar det kvotering vet i sjutton.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 19/6 2007 6:05

Har för mig att det sker kvotering ifall könsskillnaden skulle överstiga 60/40.. Är inte helt 100% dock, då jag bara hört det på omvägar. Inte alls omöjligt tror jag.

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 19/6 2007 10:31

hmm... men om kvotering skulle ske om könskskillnaden var >60/40 vilket det alltid(?) är på alla ssk utbildnigar så betyder det att det alltid är kvotering...vilket jag inte tror att det är, men det är möjligt att det är så på några ställen men jag tror inte att det är alltför vanligt men som sagt jag tror bara....nån som vet? :?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

Skriv svar