Jobba i Danmark på ambulansen!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Nord

Jobba i Danmark på ambulansen!

Inlägg av Nord » 8/7 2007 5:01

Hej,

Är det någon som vet vilka krav som ställs på personalen som jobbar på ambulansen i Danmark?...
Hörde på radion innan idag att de sökte folk dit.
Har sökt på google och här på forumet utan att finna något, och hur går jag tillväga om jag vill söka en tjänst där? Har kollat deras motsvarighet till arbetsförmedlingen men utan att hitta något.

Så, vilka krav ställs på personalen, det vill säga vad för typ av utbildning krävs?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 8/7 2007 9:17

Jag kan ju säga att falck i danmark ska ta in personal från falck i polen. De ska få en intensivkurs i danska, sen är det bara att jobba på. Detta motiverar man med att falck vill utnyttja sin personal i hela europa, detta för att spara pengar naturligtvis.
De kommer nog snart hit med, vi har ju polskbyggda bilar på gång om nu vägverket kommer att godkänna dem.

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

Jobba i Danmark på ambulansen

Inlägg av 112paramedic » 8/7 2007 9:34

Du kan gå in på beredskasinfo.dk och titta på Prehospital samt utbildningar. Nivå i Danmark i ambulancetjenesten är: Ambulancebehandler nivå 1, 2 och 3/paramediciner. Du måste få dina svenska ambulansutbildningar godkända av Sundhedsstyrelsen i Danmark. I Danmark kan man inte komma och åka ambulans för att man är sjuksköterska med/utan VUB. Det är lagstadgat vilka ambulansutbildningar man måste genomgå.
carpe diem

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

Jobba på ambulansen i Danmark

Inlägg av 112paramedic » 8/7 2007 9:48

Här kan du se vad som krävs. Titta noga under lovgivning så vet du vad som gäller.Det finns olika organisationer i Danmark ( brandvaesen, Falck etc) så du får kontakta dem själv och höra om jobb.


http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/26/32/

http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/24/30/

http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/27/33/
carpe diem

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 8/7 2007 17:20

JOCKE skrev:Jag kan ju säga att falck i danmark ska ta in personal från falck i polen. De ska få en intensivkurs i danska, sen är det bara att jobba på. Detta motiverar man med att falck vill utnyttja sin personal i hela europa, detta för att spara pengar naturligtvis.
De kommer nog snart hit med, vi har ju polskbyggda bilar på gång om nu vägverket kommer att godkänna dem.
JOCKE!

Skulle det vara fel med polskbyggda bilar? Isf vilka fel? I övrigt är det som jag ser det utmärkt att vi kan utöka arbetsmarknaden i EU. Om detta sedan leder till att konsumenterna (patienterna) kan spara pengar är det ett stort plus. Jag hoppas att även vi i Sverige får se en rörligare arbetsmarknad. Det skulle vi må bra av!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Jobba i Danmark på ambulansen

Inlägg av AMBASS » 8/7 2007 17:23

112paramedic skrev:Du kan gå in på beredskasinfo.dk och titta på Prehospital samt utbildningar. Nivå i Danmark i ambulancetjenesten är: Ambulancebehandler nivå 1, 2 och 3/paramediciner. Du måste få dina svenska ambulansutbildningar godkända av Sundhedsstyrelsen i Danmark. I Danmark kan man inte komma och åka ambulans för att man är sjuksköterska med/utan VUB. Det är lagstadgat vilka ambulansutbildningar man måste genomgå.
Cheers Paramedicmate!

Mycket värdefull information. Jag tror att danskarna gör gott i att lägga ribban mot paramedic och en mer transparant utbildningsväg. Hur ser arbetsmarknaden ut inom prehosp området i DK? Vad efterfrågar dem? Är det stor skillnad på storstäder eller glesbyggd i kravspec?

Tacksam för alla svar!

((AMBASS))
Blood Will Tell

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 8/7 2007 18:48

Hej AMBASS och ni andra med...

Felen på dessa bilarna är att de för det första, inte blev levererade i tid då de inte byggde inredningen enligt de kravspecar som de fått. Vidare så uppfyller bilarna inte de svenska säkerhetsnormerna enligt vägverket. Det fattas bla sidokrockskydd, något de svensklevererade inte hade saknat. Detta har medfört att vägverket inte vill registrera bilarna.

En annan sak är att danskarna (falck) har lagt sig i och ansåg det billigare att utrusta bilarna med danska sirener och blåljus, vilka inte är godkända i Sverige, så dessa har fått bytas.
Eftersom de inte är godkända av vägverket så står det nu 16st VW ambulanser på stationen i hörby som vi inte får använda. Det är bilar som ska levereras till både skåne och stockholm mm.

Visst ska man spara pengar men inte till vilket pris som helst.

PS: Försök hålla en här tråden fri från ditt paramedickorståg, du har femtielva andra trådar där du diskuterar detta redan. Mvh Jocke

Nord

Inlägg av Nord » 8/7 2007 20:52

Tack så mycket för era svar..
Hjälpte mig mycket.
Senast redigerad av 1 Nord, redigerad totalt 25 gånger.

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

Jobba i Danmark på ambulansen

Inlägg av 112paramedic » 8/7 2007 21:33

Det går att diskutera i oändlighet vílken kompetens det skall finnas prehospitalt! Politiker, socialstyrelse, landsting väljer vilken väg de vill gå. Vi kan påverka våra politiker som "vi" själva utsett/inte utsett. Slå inte på varandra (se min profil)! 23 års erfarenhet talar för sig. Jag slår mig definitivt inte för bröstet! Talar av erfarenhet. Fakta talar! Många länder, bland andra våra grannländer (Danmark, Norge, viss mån Finland) visar vilken väg de vill gå prehospitalt. Där väljer man att profilera och höja status på dem som skall arbeta prehospitalt. Klara tydliga reglerade direktiv vad gäller utbildning, arbetsvillkor, insatstider e.t.c.

http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/B20060097705-REGL

Svar på Ambass: Insatstider är reglerade lokalt (som du kan se bifogad) i regel gäller insats tider mellan 6 - 10 minuter (Köpenhamns Brandvaesen har ca: 4.30 minuter, oslagbart) beroende på stad/landsbygd. Därav det stora antalet akutbilar i Danmark, (enmans med paramediciner/nivå 3, akutbil med läkare/ambulancebehandler, akutbil med anestesisjuksköterska/ambulancebehandler, ambulanshelikopter i södra Jylland, i samverkan med norra Tyskland) Amterne (landstingen) bestämmer själv vilken nivå man vill ha prehospitalt. Lägst gäller ambulancebehandler nivå 1/ambulancebehandler nivå 2 i samtliga ambulanser (minst 1 av varje). Man strävar efter att så snabbt som möjligt att ha minst en ambulancebehandler nivå 3/paramediciner i varje ambulans. Efterfrågan på utbildad (ambulancebehandler nivå 3/paramediciner) stiger. Utvecklingen prehospitalt i Danmark går mycket fort fram just nu. Efter att ha varit efter Svensk prehospital vård i många år så väljer man nu en klar inriktning på vad man vill ha!
carpe diem

anders
Inlägg: 9
Blev medlem: 8/7 2008 10:30

Re: Jobba i Danmark på ambulansen!

Inlägg av anders » 10/7 2008 12:33

Nord skrev:Hej,

Är det någon som vet vilka krav som ställs på personalen som jobbar på ambulansen i Danmark?...
Hörde på radion innan idag att de sökte folk dit.
Har sökt på google och här på forumet utan att finna något, och hur går jag tillväga om jag vill söka en tjänst där? Har kollat deras motsvarighet till arbetsförmedlingen men utan att hitta något.

Så, vilka krav ställs på personalen, det vill säga vad för typ av utbildning krävs?
har du 20 eller 40 veckors hör av dig om jobb i danmark på ambulans
andersfalck223@hotmail.com

mvh anders

Skriv svar