emegency nurse practitioners och paramedic NU!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/7 2007 9:24

AMBASS skrev:
Kära Lipton!

Omvårdnad i all ära men omvårdnad anser nog många kliniskt verksamma läkare höra till sunt förnuft. (AMBASS)
Så även många kliniskt verksamma sjuksköterskor! Det finns dock delar av omvårdnaden, bland annat de som den medicinska vetenskapen gärna räknar som sina egna som faktiskt också kräver lite kunskaper utöver det sunda förnuftet.
Men nu när du lagt dig i tråden igen så kanske du kan sprida lite ljus över frågan vad en paramedic kan tillåtas göra som svenska ambulanssyrror inte får. Försök dock att låta bli att göra det hela till en anledning att byta system, för jag är övertygad om att det går lika bra att låta en sjuksköterska få utökat ansvar.


JOCWLA: Tack för inlägget. Är alltid trevligt när du deltar i debatten, om inte annat så för att vi faktiskt inser att vi inte är ensamma här i världen.
JOCWLA skrev:Men i verkligheten sa jobbar vi alltid som ett team, vi diskuterar hur vi skall ta hand om patienten och vilka lakemedel som skall ges, turas om att intubera och det handlar om hur man dokumenterar varden som man har gett patienten.
Sjuksköterskan skrev:Låter precis som skillnaden mellan SSK och ambsjv (hjon) här i Sverige.
Kul att höra att du och dina ambulanssjukvårdarkollegor faktiskt har ett gott sammarbete, men jag har svårt att se det rent lagliga i att du signerar för läkemedel du inte gett. Jag har också svårt att se att du signerar den gången ni missar något och det blir fel.

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 18/7 2007 23:47

Kul att höra att du och dina ambulanssjukvårdarkollegor faktiskt har ett gott sammarbete, men jag har svårt att se det rent lagliga i att du signerar för läkemedel du inte gett. Jag har också svårt att se att du signerar den gången ni missar något och det blir fel.
[/quote]

Vi signerar inte varje lakemedel som vi ger. Vi har vart dokumentation system via internet. Sa vi gor klart var dokumentation nar vi kommer tillbaka till varan "bas". Vi signerar varan rapport nar den ar komplett. Enligt lagarna har sa ar jag som ssk huvudansvarig for patienten, skulle nagot ga fel sa ar det oftast ssk som stalls ansvarig. Foretaget som jag jobbar for har haft 2 "law suits", den ena blev bara ssk kallad till och namndes i forhandlingarna, i det fallet sa var det faktiskt ett misstag av paramedicen som gjorde att patienten avled, men ssk holls ansvarig. Fallet gick aldrig till rattegang utan foretaget betalade en okand summa till familjen.
Sa kanner jag att jag kan signera och ta ansvar for saker som jag inte gor personligen, men har gatt med pa att gora? Japp. Det skulle aldrig fungera rent praktiskt att jobba med en paramedic om vi inte gor pa detta viset. Nar det galler vissa lakemedel sa ar det mer att del staten som jag jobbar i ligger lite efter. Det skulle vara kul att jobba sskx2, men detta jobbet betalar inte tillrackligt for att locka ssk's fran sjukhusen. Vi har en stor brist pa ssk inom vart foretag. Runt Phoenix, dar jag jobbar, sa finns det fler ambulans helikoptrar an i hela Sverige.

Jonas
RN, BSN, CFRN

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 19/7 2007 7:51

JOCWLA skrev:Runt Phoenix, dar jag jobbar, sa finns det fler ambulans helikoptrar an i hela Sverige.
Det där tycker jag är väldigt intressant! Hur motiverar man användandet av helikoptrar kostnadsmässigt kontra vanliga ambulanser, vilket verkar vara den största frågan kring använandet av helikoptrar i Sverige?

Egentligen är det helt fruktansvärt att man inte använder fler helikoptrar i Sverige, eftersom avstånden snabbt blir långa (även i t.ex. Stockholm). Alla som är någorlunda medicinskt kunniga vet hur stor betydelse tiden har när det vill sig illa. Tacka vet vi som någongång behövt hjälp ute i skärgården, och ambulanshelikoptern varit upptagen!

Kanske är något "off topic", men jag behövde bara skriva av mig ;)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/7 2007 7:56

HKP är överskattad av dom som inte jobbar i verkasamheten. DÄremot är jag tacksam när de kommer på olcykor och så. i 999 fall av tusen kommer de för sent. Det är redan tubat och lastat. Ibalnd kan man vilja ha en transport med hkp och då kanske man avvaktar på plats istället för att rulla iväg i en ryckig ambulans

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 19/7 2007 10:32

Niklas Karlsson skrev:HKP är överskattad av dom som inte jobbar i verkasamheten. DÄremot är jag tacksam när de kommer på olcykor och så. i 999 fall av tusen kommer de för sent. Det är redan tubat och lastat. Ibalnd kan man vilja ha en transport med hkp och då kanske man avvaktar på plats istället för att rulla iväg i en ryckig ambulans
Som jag skrev så är det mest avstånden jag tänkte på. I Skärgården, även om du inte är så långt ut, så tar det alldeles för lång tid med en vanlig ambulans. Det är ett faktum tyvärr. Mer centralt i Stockholm så kan ofta vanliga ambulanser och en eventuell akutbil vara snabbare på plats. Men t.ex. har Värmdö en ambulans, till Stavsnäs brygga har den med blåljus 15 minuter ut till bryggan kanske, sedan båt över till t.ex. ön, sedan transport till patienten, sedan hela vägen tillbaka till stan, och det är 30 minuters körning med blåljus in till SöS. Det är farligt lång tid. Är då Värmdöambulansen upptagen med någon av de nästan 40,000 invånarna (eller det dubbla under sommaren) på Värmdö som den ska täcka är närmast därefter Nacka, då kan man lägga på en kvart direkt. Sedan så finns det bara helikoptrar på en plats i Stockholms län, vilket också kan medföra att framkörningstiden blir längre än om det fanns flera placerade på olika platser. Det är på de stora avstånden och över vattnet som helikoptern visar sin optimala användning, och det är viktigt att inse att dessa finns även i storstadsregioner. Men det är jag övertygad om att du är fullt insatt i Niklas! :)

Meningen var inte att dra upp en diskussion om helikopters vara eller inte vara, blev mest nyfiken över hur det fungerade i USA. Kanske kan tas över pm och sånt annars, ämnar inte att förstöra tråden. Jag hoppas att du förstår hur jag resonerar.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/7 2007 10:47

:) Jag röstar för hkp vara:). Jag gillar hkp och tycker det är bra att man nu kör 2 st.

Det jag menade var att det blir sånt liv när man lägger ner helikoptrarna för den är av allmänheten ett tecken på bra ambulanssjukvård. Man kanske ser på ett annat sätt än vad vi gör. De ska användas på ryggskador, trauma och över vatten.. självklart

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 19/7 2007 18:56

[
Det där tycker jag är väldigt intressant! Hur motiverar man användandet av helikoptrar kostnadsmässigt kontra vanliga ambulanser, vilket verkar vara den största frågan kring använandet av helikoptrar i Sverige?
Patienten eller patientens forsakringsbolag far rakningen. Alla ambulans helikoptrar runt Phoenix ar agda av 2 foretag. Verksamheten ar helt privat. Det handlar om att tjana pengar, samtidigt som vi skall ge en god service till samhallet. Vi flyger i snitt 2 flygningar om dagen. I snitt ar det val 65% "scene calls" och 35% sjukhus till sjukhus transporter(ofta sa flyger vi langre ut fran staden for att transportera fran mindre sjukhus. Det ar inte ovanligt att flyga i 40 min till sjukhuset och sedan 40 min tillbaka. Samma transport med en vanlig ambulans skulle ha tagit ca 3 timmar att kora. Men det finns vissa saker som maste transporteras med en ssk, som t ex en "balloonpump" (Vet inte vad det kallas for pa svenska) sa vara sjukhustransporter ar oftast av riktigt sjuka patienter). Vi ar stationerade pa ett sjukhus, men vi ar inte anstallda av sjukhuset. Varan flygtid ar i snitt 10-15 min till olycksplatsen och sedan 10-15 min till sjukhuset. Alla trauma centers ligger valdigt centralt, sa ta sig dit med en ambulans under rusnings trafik kan ta ca 30-40 min, sa det ar en stor skillnad. Om det sedan ar barn inblandade sa ar det bara tva av fem trauma centers har som tar emot barn trauman.

Den storsta anledningen att man anvander sig av helikoptrar ar hastighet. Har kan inte en ambulans kora fortare an vad hastighets begransingen ar pa vagen. Sa ibland sa kan vi gora en valdigt stor skillnad. Vi blir tillkallade till en olyckplats av Brandkaren eller polisen, som ar pa plats och har beslutat att patienten skall transporteras via helikopter. Eftersom vi har en ssk ombord, sa har vi tillgang till lakemedel och annan utrustning som inte vanliga mark ambulanser har, plus att foretaget som jag jobbar for spenderar en del pengar pa att se till att vi har den senaste utrustningen tillganglig ombord.

Jonas
RN, BSN, CFRN
Senast redigerad av 1 JOCWLA, redigerad totalt 20 gånger.

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/7 2007 19:38

JOCWLA: Tror du missförstod mig. Inlägget var riktat till Sjuksköterskan som ofta brukar påpeka att han helt saknar förtroende för ambulanssjukvårdare samt att dessa helt saknar kompetens för att kunna göra någonting i ambulansen. Det känns då konstigt när han sedan hävdar att han signerar för saker de gör. Poängen är ju att det som står i journalen är det som har hänt, alltså kan man inte i efterhand komma och säga att man inte gett ett läkemedel man signerat för. Speciellt som man då varit den enda i närheten av patienten som får ge patienten läkemedel.

Sedan vet jag också att det sällan fungerar på det sättet i ambulanserna på grund av en hel massa olika anledningar. Dock kan man knappast hylla detta som något gott. Jag anser att det är helt förkastligt.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 20/7 2007 1:05

Efterkonstruktion av Broder duktig!

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/7 2007 13:59

Sjuksköterskan skrev:Efterkonstruktion av Broder duktig!
Ja, jag hade väl inte räknat med att du skulle kommentera det faktum att du faktiskt både gett ambulanssjukvårdare cred för att faktiskt kunna utföra vissa uppgifter och att du dessutom påstår dig signera för dessa uppgifter som de faktiskt saknar formell kompetens för. Och allt detta i samma inlägg. Om du läser igenom det igen så torde det tydligt framgå att JOCWLA först skrivit ett inlägg som du sedan kommenterat och att jag sedan kommenterat din kommentar. Tro mig, när jag kommenterar någon annans text så tar jag inte med din text först, för det fyller sällan någon funktion.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/7 2007 20:06

Sjuksköterskan skrev:Efterkonstruktion av Broder duktig!
Nu får du nog kyla ner dig med lite omvårdnadslektyr! Kanske skulle du kunna studera orsaken till att ligga på höger sida :D . Kanske skulle du istället ta och börja studera medicin. Men det är ju klart: - Det ämnet saknar ju omvårdnadens skumma utsvävningar!

Och du: - Lipton är en kille med reflektionsförmåga!

....Omvårdnadssjuksköterskan fick svar på tal....
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 23/7 2007 13:07

Forumets störste drömmare med egen cell är i skojartagen!!!
Fortsätt ta medicinen de ger dig och framförallt: Fortsätt drömma!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 23/7 2007 18:15

Sjuksköterskan skrev:Forumets störste drömmare med egen cell är i skojartagen!!!
Fortsätt ta medicinen de ger dig och framförallt: Fortsätt drömma!
Det är märkligt... jag har nog ännu inte läst ett enda vettigt inlägg från dig. Har du inget bättre för dig än att slänga ur dig en massa skitsnack?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 30/7 2007 11:03

Låst Tråd

Fortsätt debatten under yrkesdebatt i där befintlig tråd tack.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst