Utb. Prio1

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/8 2007 17:31

Visst skulled et vara bra, men det skulle inte fungera i den här verksamheten med en fruktansvärd personalomsättning. Man skulle få ha en hel avdelning på huvudkontoret som sysslade med sånt.

Men visst.. i den bästa av världer vore det bra!

ambulansbil112

utryckningskörning

Inlägg av ambulansbil112 » 20/8 2007 18:10

Hos oss kör ssk då de anses ha bättre utbildning än en usk-. Då patienten är kritiskt skadad spelar det ingen roll vem som sitter i sjukhytten då pat måste snabbt till sjukhus.
Vi upplever det något frustrerande att både behöva köra och vårda, men det är kanske en erfarenhetssak!!!!

hj

Inlägg av hj » 20/8 2007 18:13

Hej igen kolleger! det som får mig att misstro om ett U-körkort är en gämnförelse med när det skulle bli ett taxikort.Kostade visst ett antal hundramilijoner men det fick droskägarna och chaffisarna betala, alltså inga statliga pengar.Och dom stora privatägarna inom våran verksamhet är mäktiga.När vi inte ens kan få rättförtjänt lön så har jag svårt att tror att inom blåljus organisationen skulle läggas närmare 500 millijoner på ett körkort som inte höjer kompetensen.

Polis,ambulans,brand anses fortfarande i vissa läger något som katten släpat in.
Senast redigerad av 1 hj, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: utryckningskörning

Inlägg av grelle » 20/8 2007 19:36

ambulansbil112 skrev:Hos oss kör ssk då de anses ha bättre utbildning än en usk-. Då patienten är kritiskt skadad spelar det ingen roll vem som sitter i sjukhytten då pat måste snabbt till sjukhus.
Vi upplever det något frustrerande att både behöva köra och vårda, men det är kanske en erfarenhetssak!!!!
Men nu hoppas jag att du skojar! :shock:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/8 2007 21:11

tror ambulansbilen112 med oss skämta aprilo!?

Lipton

Re: utryckningskörning

Inlägg av Lipton » 21/8 2007 12:08

ambulansbil112 skrev:Hos oss kör ssk då de anses ha bättre utbildning än en usk-. Då patienten är kritiskt skadad spelar det ingen roll vem som sitter i sjukhytten då pat måste snabbt till sjukhus.
Vi upplever det något frustrerande att både behöva köra och vårda, men det är kanske en erfarenhetssak!!!!
Jag är inte helt beredd att avsäga detta inlägg som ett skämt. Däremot vill jag göra ett motinlägg. Hur tror ni det känns att som ambulanssjukvårdare vare sig tillåtas köra eller ge läkemedel? Där kan vi börja diskussionen om vad som är frustrerande.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/8 2007 12:18

Vet ingenstans där inte amb sjv får köra. Hos oss har man sagt öppet att ni kommer få köra och ha hand om med. apparatur. När någon amb sjv slutar ersätts hon med en ssk. Då tror jag det känns bättre. att veta!

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2007 18:41

Niklas Karlsson skrev:Vet ingenstans där inte amb sjv får köra. Hos oss har man sagt öppet att ni kommer få köra och ha hand om med. apparatur. När någon amb sjv slutar ersätts hon med en ssk. Då tror jag det känns bättre. att veta!
Dett är ju det stora felet med svensk ambulanssjukvård idag. Alla förutsätter att deras verklighet är den enda som finns. Min erfarenhet är att de allra flesta arbetsgivare, utom i Stockholm, inte tillåter någon nyanställd att köra förrän efter 3-6 månader och inte på larm förrän efter ett år. Detta har ju tidigare inte inneburit något problem, och för den stora massan av nyanställda är det fortfarande inte något problem eftersom det inte finns så många icke-legitimerade ambulanskvalificerade arbetslösa kvar i landet. Dock kan man ju fortfarande även i fallet med två sjuksköterskor diskutera det logiska i att den mest erfarna skall ägna sig åt bilkörande...

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 21/8 2007 19:21

hj skrev:Hej igen koleger! det som får mig att misstro om ett U-körkort är en gämnförelse med när det skulle bli ett taxikort.Kostade visst ett antal hundramilijoner men det fick droskägarna och chaffisarna betala, alltså inga statliga pengar.Och dom stora privatägarna inom våran verksamhet är mäktiga.När vi inte ens kan få rättförtjänt lön så har jag svårt att tror att inom blåljus organisationen skulle läggas närmare 500 millijoner på ett körkort som inte höjer kompetensen.

Polis,ambulans,brand anses fortfarande i vissa läger något som katten släpat in.
Och vem skulle ta dig på allvar så usel som du är på att stava...
IVA/NEO SSK

hj

Inlägg av hj » 21/8 2007 20:57

okej det går väl lite väl fort. Men Jag brukar dra ihop något utan att läsa igenom det så visst förstår jag kritiken.Men nu skiter jag i detta forumet och går ut som medlem.

Har kollat dina inlägg Laban333, du har komplex för något.Vi hade en på
jobbet som sökte hjälp.Pröva du med. Gnäll---

Jag har jobbat med amb/anest. i över 25 år så yrket det kan jag.Så om en wannabe som latjolaban ( har följt hans ifrågasättande utan kunskaper
i flera forum) inte tar mig på allvar då måste jag tacka för mig och erkänna att jag är för gammal för det här forumet.Bra svenska och fin stavning men begränsade kunskaper inom yrket och LM. Laban333

Tack för mig Hasse ssk anestssk ambssk ivassk mm

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 21/8 2007 23:23

hj skrev:okej det går väl lite väl fort. Men Jag brukar dra ihop något utan att läsa igenom det så visst förstår jag kritiken.Men nu skiter jag i detta forumet och går ut som medlem.

Har kollat dina inlägg Laban333, du har komplex för något.Vi hade en på
jobbet som sökte hjälp.Pröva du med. Gnäll---

Jag har jobbat med amb/anest. i över 25 år så yrket det kan jag.Så om en wannabe som latjolaban ( har följt hans ifrågasättande utan kunskaper
i flera forum) inte tar mig på allvar då måste jag tacka för mig och erkänna att jag är för gammal för det här forumet.Bra svenska och fin stavning men begränsade kunskaper inom yrket och LM. Laban333

Tack för mig Hasse ssk anestssk ambssk ivassk mm
lol...lär de jstava o kom tebax sen. jag vill inte bli sjussad i ambulans av en som inte ens kan skriva...tomte
IVA/NEO SSK

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/8 2007 16:30

Lipton:

Jag hänger inte med? I sthlm är det olika på olika företag. På ett får du absolut inte köra innan utb. Sedan går man några dagars utbildning och dagen efter får man köra vad som helst.. Låter konstigt i mina öron, men visst! Man har valt den met
oden.

Andra företag har utb. och sedan har man en trappa för hur man får köra;
Tom bil till macken
Tom bil på förtur/transport
Med pat. IN prio 2-3
Prio 1 ut
Prio 1 in

Sedan får en köransvarig bilda sig en uppfattning om hur snabbt man ska klättra på trappan.. Ibland i trängande fall händer det att man kan göra avsteg men det ska resultera i en avvikelse.

I fallet med två ssk så förstår jag inte vad ni pratar om? Självklart ska den med mest erfarenhet vårda. Sedan får den andra köra. Sedan är det upp till företaget att se till så att hon är kompetent för det. Annars ska hon givetvis köra, men att man skriver en avvikelseraport.

Är det oklart kan du väl skcika pm? Tror vi är ense egentligen

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 23/8 2007 13:54

Och hur ska den med mindre erfarenhet få mer erfarenhet att vårda genom att köra??? Och tvärtom?
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/8 2007 18:22

Glock 18C skrev:Och hur ska den med mindre erfarenhet få mer erfarenhet att vårda genom att köra??? Och tvärtom?
Fortsätt med något konstruktivt!
Jag håller med om att man inte blir bättre på att vårda genom att köra bil. Men menar du verkligen att det rättfärdigar vårdande i de fall men inte vet vad man håller på med? Jag hävdar fortfarande att man inte skall ägna ambulanstjänsten åt att lära sig jobbet, det skall man kunna när man kommer dit.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 23/8 2007 18:59

lol...lär de jstava o kom tebax sen. jag vill inte bli sjussad i ambulans av en som inte ens kan skriva...tomte
Vad är ditt problem egentligen? Om jag ska vara riktigt ärlig så skulle inte jag vilja bli skjutsad av dig i ambulans heller. Jag skulle vara rädd för att du skulle ge dig på att utföra saker du egentligen saknar kompetens för.

Inse att du kan lära av andra. På det viset kommer du att samla på dig kunskap och erfarenhet som dina patienter kommer ha stor glädje av.

Kom ihåg att en som tror att han redan kan allt, ju ej heller kommer att lära sig ngt mer. Varför? Han kan ju redan allt..

Skriv svar