TV-serien Sjukhuset

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

TV-serien Sjukhuset

Inlägg av laban333 » 14/9 2007 10:23

Hej på er alla!

Ingen som har några synpunkter på serien?
Är lite roligt att se på faktiskt, men dock kan jag inte hålla mej för skratt då överläkaren på akuten går igenom ABCDE och kallar E för environment...(skall ju förstås vara exposure). Han kanske va nervös=)

Och vad sägs om "Kungens" HLR? Tror inte jag nånsin sett mer ineffektiva thoraxkompressioner=)
IVA/NEO SSK

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/9 2007 11:15

Tror det är du som behöver läsa på vännen.. I atls är E "Exposure and Environment". Han kanske av förståelrliga skäl inte ville säga både och..

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 14/9 2007 13:26

Niklas Karlsson skrev:Tror det är du som behöver läsa på vännen.. I atls är E "Exposure and Environment". Han kanske av förståelrliga skäl inte ville säga både och..
E står för exposure. Man skall undersöka hela kroppen. Det är inte omgivning. Omgivning är ju L som i läge. LABCDE. Hajar du?
Environment är ju ett rum på akuten, torde väl inte vara så farligt o vara på ett rum på akuten eller hur?
Enligt ATLS säger du? Jo jag vet det....Men exposure är det ju i verkligheten...
Environment handlar ju i princip enbart om att hålla patienten varm, varma vätskor, filtar m.m. Det är ju en viktig men inte lika stor del som att systematiskt söka igenom hela kroppen. Antar att dom flesta som tänker på E i LABCDE tänker på exposure iaf....inte environment i första hand...
IVA/NEO SSK

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/9 2007 13:47

Environment handlar som sagt var om att hålla pat. varm. Något som kommer på E, som vanligtvis läses ut som Exposure. Har dock också hört termen Exposure from Environment.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 14/9 2007 14:12

Saxat från: http://www.jwolfe.clara.net/WebPages/Atls.htm

Summary of Primary Survey & Resuscitation :-
(Explained in full detail later)

A - Airway & Cervical Spine Control
B - Breathing & Oxygenation
C - Circulation & Haemorrhage Control
D - Dysfunction & Disability of the CNS
E - Exposure & Environmental Control

E - EXPOSURE & ENVIRONMENTAL CONTROL
Here, any clothes which haven't already gone are removed.
Care is still taken to protect all areas of the spine from undue movement.
Finally, the patient is covered with a blanket or other suitable warm covering to prevent hypothermia.

Har även hört att E kan stå för "elimination" fast då i intensivvårds sammanhang, har dock ingen referens till detta.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/9 2007 14:21

laban: DU har sån attityd att jag inte ens orkar prata med dig egentligen.
Jag saxade rakt från atls, sen om du tycker att du vet bättre så får det stå för dig.

Har respekt för de som vågar vara med i sådana program och rensenceras av besserwissers på internetforum.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 14/9 2007 14:27

Och ärligt talat, inte är serien så vass ?

De följer ju inte upp någonting!

Känns mer som ett enkelt sätt att kunna visa lite reklam mellan delarna.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 14/9 2007 15:05

Håller med Grelle, typiskt Tv3 att bara klippa ner allt. Hade varit bättre att bara koncentrera sig på en verksamhet som typ ambulans eller akuten. Tycker inte att det är så givande att följa två vaktmästare i deras vardag....

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 14/9 2007 16:13

Putte skrev:Håller med Grelle, typiskt Tv3 att bara klippa ner allt. Hade varit bättre att bara koncentrera sig på en verksamhet som typ ambulans eller akuten. Tycker inte att det är så givande att följa två vaktmästare i deras vardag....
vaktisarna är ju stenhårda 8) :D

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 14/9 2007 17:44

Vilken kanal går detta på? Tid?

E enligt BATLS står för "Exposure depending on environment", om även jag ska lägga mig i. Där innbär det att klä av och kontrollera så mycket man kan utan att riskera mer skada (läs: temperaturförlust). Har dock inga förstahandskällor att referera till. Men man kan läsa lite här
http://www.tholar.dk/Filer/BATLS%20Manual%201,0.doc om man har för mycket fritid... :wink:

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 14/9 2007 20:18

Sjukhuset går Måndag - Torsdag på Tv3 19:30 - 20:00 (om inget annat förskjuter programmet)

Serien är helt okej tycker jag, och de flesta medverkande är riktigt duktiga. Att hacka på läkaren Urban är urlöjligt, herregud, han är ju programmets stjärna! En riktig guldklimp enligt mig! Precis en sådan läkare som jag drömmer om att bli bemött av. Det finns tyvärr så många läkare som itne alls passar inom yrket när det gäller patientbemötandet, sedan om de besitter en jädras massa kunskaper så har dom ju ändå bara halva inne. För att vara professionell måste man även kunna bemöta patienter på ett bra sätt, och bemötande är ju faktist även nyckeln till en fungerande kommunikation och fortsatt bra vård. :)

However, Det är synd att serien har så korta avsnitt. Det hinner knappt börja så är det slut, en timme skulle kännas mycket bättre och avslappnat. Sedan är själva avsnitten så snuttiga. Småklipp hit och dit och det blir ganska jobbigt att titta på. jag skulle vilja ha lugnare bildsekvenser där det även visas mer av själva behandlingarna än vad det görs i nuläget. :)

Vilket som så tycker jag att Sjukhuset ger en ganska bra bild ändå av verksamheten.

Livräddaren
Inlägg: 23
Blev medlem: 5/6 2005 21:10

Inlägg av Livräddaren » 15/9 2007 8:02

Fast någonting som stör mig är att man inte tänker på handhygien eller någonting, på akuten går man från patient till patient utan att tex. sprita händer, det är inte klokt. Om inte för patientens skull borde man ju fatta att det är viktigt för ens egen skull också eller är jag helt fel ute?

Dessutom på akutrummet, varför används inte handskar och platsförkläden av alla? Vad säger hygienansvariga om detta egentligen?

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 15/9 2007 9:15

Niklas Karlsson skrev:laban: DU har sån attityd att jag inte ens orkar prata med dig egentligen.
Jag saxade rakt från atls, sen om du tycker att du vet bättre så får det stå för dig.

Har respekt för de som vågar vara med i sådana program och rensenceras av besserwissers på internetforum.
Ingen använder nånsin termen "environment" vad jag har hört. Vissa använder den säkert.
Jag har inte mer respekt för dom än för någon annan (dock är ju alla så mediakåta nuförtiden)...Jag tycker det e synd att se inkompetent personal på universitetssjukhus, men som tur är vet kanske inte medelsvensson att det går fel ibland för dom. Dock tycker jag att några av dom i serien verkar väldigt duktiga och sympatiska.
Att jag är en besserwisser får man väl ta som en komplimang då. Bry dej inte så hårt, detta är ett internetforum=)
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 15/9 2007 9:17

grelle skrev:Och ärligt talat, inte är serien så vass ?

De följer ju inte upp någonting!

Känns mer som ett enkelt sätt att kunna visa lite reklam mellan delarna.
Det som stör mig mest kanske ändå är att de visar samma sak 2-3 ggr....det e störigt...
IVA/NEO SSK

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 15/9 2007 9:19

magill skrev:Vilken kanal går detta på? Tid?

E enligt BATLS står för "Exposure depending on environment", om även jag ska lägga mig i. Där innbär det att klä av och kontrollera så mycket man kan utan att riskera mer skada (läs: temperaturförlust). Har dock inga förstahandskällor att referera till. Men man kan läsa lite här
http://www.tholar.dk/Filer/BATLS%20Manual%201,0.doc om man har för mycket fritid... :wink:
ATLS, PHTLS, LABCDE osv etcetc...Jag fattar nu att det finns många olika koncept för akut omhändertagande...Det verkar finnas varierande benämningar...
IVA/NEO SSK

Skriv svar